- sön 07 maj 2006, 21:59
#41809
Tjena Volvo-folk
Det här blir lite konstigt svenska eftersom jag är dansker (bor i Göteborg).
Jag har en 2001 s60 t5 med geartronic och bilen kör jättefint förutom en enkelt (eller 2) saker.
1. Jag tycker den på det senaste är börjat på att koppla ur motoren under byte mellan 2. och 3. växel, dvs. motoren varvar upp - normalt hinnar jag släppa gasen så växlet läggas i utan ryck - men gör jag inte det resulterar det i ett ryck när växlet läggas in.
Jag har för mig att det antingen är händt just efter snabb körning eller under kurvakörning fast det är altid vid lätt gaspådrag.
Kan det vara oljanivå eller någon del som är defekt? Jag är självklart nervös för om det är hela växellådan som hållar på att gå sönder.
I samband med detta tycker jag ibland jag har kunnit lukta lite oljalukt under körning. Därför tänkte jag om det kan vara så simpelt som en packning??? (motoren brukar ingen olja alls)
Jag har kollat här i forummet och kan se där finns andra möjligheter också - båda billiga och dyra :)
Jag skall ha den servat på onsdag (10000 mil) på Volvo-Bil i Göteborg. Jag hoppas att kunna ge mekanikeren lite input, kanske även be om att få nyaste mjukvara.
Vad säger experterne här i forummet?
2. Ibland (ganske ofta och nästan altid när den är kall) märks ett ganske litet ryck i rattet när växellådan kopplar motoren in, det kan också vara under växelbyte eller när man bromsar ned mot rödt ljus. Det kännas som om där är lite glapp i kopplingen eller i drivaxlerna.
Vad kan detta vara? Jag har märkt samma sak på en nästan ny 2.5T geartronic också som bara hade gått 2500 mil. En inbyggd Volvo-kvalitetskännsla eller mera alvarligt ??? :)
Tack för svar och vänliga hälsningar
Esben, Göteborg
Det här blir lite konstigt svenska eftersom jag är dansker (bor i Göteborg).
Jag har en 2001 s60 t5 med geartronic och bilen kör jättefint förutom en enkelt (eller 2) saker.
1. Jag tycker den på det senaste är börjat på att koppla ur motoren under byte mellan 2. och 3. växel, dvs. motoren varvar upp - normalt hinnar jag släppa gasen så växlet läggas i utan ryck - men gör jag inte det resulterar det i ett ryck när växlet läggas in.
Jag har för mig att det antingen är händt just efter snabb körning eller under kurvakörning fast det är altid vid lätt gaspådrag.
Kan det vara oljanivå eller någon del som är defekt? Jag är självklart nervös för om det är hela växellådan som hållar på att gå sönder.
I samband med detta tycker jag ibland jag har kunnit lukta lite oljalukt under körning. Därför tänkte jag om det kan vara så simpelt som en packning??? (motoren brukar ingen olja alls)
Jag har kollat här i forummet och kan se där finns andra möjligheter också - båda billiga och dyra :)
Jag skall ha den servat på onsdag (10000 mil) på Volvo-Bil i Göteborg. Jag hoppas att kunna ge mekanikeren lite input, kanske även be om att få nyaste mjukvara.
Vad säger experterne här i forummet?
2. Ibland (ganske ofta och nästan altid när den är kall) märks ett ganske litet ryck i rattet när växellådan kopplar motoren in, det kan också vara under växelbyte eller när man bromsar ned mot rödt ljus. Det kännas som om där är lite glapp i kopplingen eller i drivaxlerna.
Vad kan detta vara? Jag har märkt samma sak på en nästan ny 2.5T geartronic också som bara hade gått 2500 mil. En inbyggd Volvo-kvalitetskännsla eller mera alvarligt ??? :)
Tack för svar och vänliga hälsningar
Esben, Göteborg