Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena Volvo-folk

Det här blir lite konstigt svenska eftersom jag är dansker (bor i Göteborg).

Jag har en 2001 s60 t5 med geartronic och bilen kör jättefint förutom en enkelt (eller 2) saker.

1. Jag tycker den på det senaste är börjat på att koppla ur motoren under byte mellan 2. och 3. växel, dvs. motoren varvar upp - normalt hinnar jag släppa gasen så växlet läggas i utan ryck - men gör jag inte det resulterar det i ett ryck när växlet läggas in.

Jag har för mig att det antingen är händt just efter snabb körning eller under kurvakörning fast det är altid vid lätt gaspådrag.

Kan det vara oljanivå eller någon del som är defekt? Jag är självklart nervös för om det är hela växellådan som hållar på att gå sönder.

I samband med detta tycker jag ibland jag har kunnit lukta lite oljalukt under körning. Därför tänkte jag om det kan vara så simpelt som en packning??? (motoren brukar ingen olja alls)

Jag har kollat här i forummet och kan se där finns andra möjligheter också - båda billiga och dyra :)

Jag skall ha den servat på onsdag (10000 mil) på Volvo-Bil i Göteborg. Jag hoppas att kunna ge mekanikeren lite input, kanske även be om att få nyaste mjukvara.

Vad säger experterne här i forummet?

2. Ibland (ganske ofta och nästan altid när den är kall) märks ett ganske litet ryck i rattet när växellådan kopplar motoren in, det kan också vara under växelbyte eller när man bromsar ned mot rödt ljus. Det kännas som om där är lite glapp i kopplingen eller i drivaxlerna.

Vad kan detta vara? Jag har märkt samma sak på en nästan ny 2.5T geartronic också som bara hade gått 2500 mil. En inbyggd Volvo-kvalitetskännsla eller mera alvarligt ??? :)

Tack för svar och vänliga hälsningar
Esben, Göteborg
Användarvisningsbild
av Wabbe
Har du inte kollat oljenivån till lådan?
av malte
Jag har en V70 140 hk och har därför inte GearTroniclådan, men jag fick exakt samma problem när bilen gått ca 1500 mil. Det var något med den hydrauliska ventilstyrningen eller något sånt i lådan. Hur som helst så byttes hela burken vilket troligtvis kostar en bra slant. Jag fick det på garantin. Efter detta har det inte varit några problem.

Det ska tilläggas att först uppdaterades mjukvaran utan resultat. Felet är dessutom ganska vanligt förekommande enligt mekaren.
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag har precis samma problem men på en äldre bil av ett annat märke. Om man kör så länge att lådan hinner bli ordentligt varm ( minst 30 minuter) och dessutom accelererar lite hårdare när man kör iväg, så växlar den normalt. Kanske lite långsökt.....men i detta fall har jag fått svaret att det är en del i automatlådans ventilpaket som inte arbetar som den ska. Ett hydraulikfel alltså, troligen liknande det Malte beskrev. Det behöver inte betyda att lådan håller på att rasa, men slitaget kanske ökar om lådan hinner slira mycket under belastning.
Användarvisningsbild
av EjS
Hej igen

Nej jag har inte kollat oljanivået. Som sagt skall den till service på onsdag så jag tänkte bara ge lite input till mekaren - så att han inte brukar en hel dag på att hitta felet.

Forhoppningsvis är det olja, en packning el.l. men om det är mera alvarligt får jag väl ta det med också :(

VH Esben
av haxpet
Hej

Jag kör en V70 T5 med geartroniclådan (det är ju förövrigt samma låda som den vanliga automaten), och just mellan 2 och 3 så blir det ett knyck när den växlar, men det beror oftast på vid vilket varvtal den växlar. Växlar den vid ca 3500 så känns det inte så mycket, men om den växlar redan vid 2500 så blir det ett kraftigare ryck. Undrar om det hänger ihop med vridmomentskurvan i T5 motorn. Man får ju max vrid lite senare än i en 2.5T, och det kan kanske vara stor skillnad på vridmomentet vid det vartal den växlar och vid det varvtal den går ner till. Därav ett ryck.

En teori bara.
Användarvisningsbild
av hakank
Låter som det sk b4 locket. Se näst sista inlägg av carman i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... light=lock

Denna är kanske ännu bättre:

Symtomen på din/era bilar (missar växlingen, tar en - två sek innan den kastar i 3:an) verkar dessutom exakt likadant som när b4 locket har delat sig.

/Håkan
Användarvisningsbild
av EjS
hakank skrev:Låter som det sk b4 locket. Se näst sista inlägg av carman i denna tråd:

Symtomen på din/era bilar (missar växlingen, tar en - två sek innan den kastar i 3:an) verkar dessutom exakt likadant som när b4 locket har delat sig.

/Håkan
Håkan,

Tusen tack för info. Det är ju grymt bra om det är locket som skall bytes. Det låter ju billigare än ny ventilstyrning inuti lådan.

Jag har sett dina links. Fast jag tycker inte helt det svarar på vad b4-locket är? En ventil? Vilken funktion?

Tack igen och VH
Esben
Användarvisningsbild
av EjS
haxpet skrev:Hej

Jag kör en V70 T5 med geartroniclådan (det är ju förövrigt samma låda som den vanliga automaten), och just mellan 2 och 3 så blir det ett knyck när den växlar, men det beror oftast på vid vilket varvtal den växlar. Växlar den vid ca 3500 så känns det inte så mycket, men om den växlar redan vid 2500 så blir det ett kraftigare ryck. Undrar om det hänger ihop med vridmomentskurvan i T5 motorn. Man får ju max vrid lite senare än i en 2.5T, och det kan kanske vara stor skillnad på vridmomentet vid det vartal den växlar och vid det varvtal den går ner till. Därav ett ryck.

En teori bara.
Jap - det har väl inflytande. Faktum är att min betér lite grann som din. Växlingen kännas mera vid 2500 och det kännas som om växlingen tar lite (bara lite) längre tid än vid 3500 . Fast det är fortfarende väldigt mjukt tycker jag (har uppdaterat ECM/TCM & ETM mjukvara).

Ganske nöjd med lådan totalt sett - fast jag tycker den är lite för villig - byter för ofta. Speciellt vid låga varv har den adaptiva funktion bestämmt att den skall växla aldeles för tidigt. Jag brukar att ge lite gas efter rödt ljus och när inkopplingen kommer och bilen börjar röra sig gasar jag lite mera.
Ofta händer det att just präcis på samma tid som jag gassar (typ. 1200 varv) växler lådan till 2. växel och kännslan blir ganske konstig även om växelbytet är mjukt.

Jag har nu haft bilen i 7 månader och har kört flera gånger till södra Europa plus resor till Danmark. Och var komfortabel och okomplicerad att köra - plus en rolig motor och en super ljudanläggning.

Om detta fortsätter är där risk för att jag tillägger mig svenska gener (gisp!) :)

VH Esben
Användarvisningsbild
av hakank
EjS skrev:
hakank skrev:Låter som det sk b4 locket. Se näst sista inlägg av carman i denna tråd:

/Håkan
Håkan,

Tusen tack för info. Det är ju grymt bra om det är locket som skall bytes. Det låter ju billigare än ny ventilstyrning inuti lådan.

Jag har sett dina links. Fast jag tycker inte helt det svarar på vad b4-locket är? En ventil? Vilken funktion?

Tack igen och VH
Esben
Har ingen aning om vad locket gör tyvärr. Men återkom gärna när du bytt
och provkört!
Hälsningar,

/Håkan

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70