NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fellow
Halloj!
På väg hem från Sthlm idag så upptäckte vi efter ca 5 mils körning att det gnisslade konstant från motorn. Stannade till vid rödljuset och stängde av och satte på bilen men ljudet var kvar. När jag sedan accelererade iväg så försvann ljudet under några sekunder men återkom när jag slutat accelerera. Åkte direkt till Volvo som lyssnade och verkstadskillen mumlade generatorn:P Hur som helst så har jag bytt kamremssats förra året vid 10 000 mila servicen då remmen börjat glappa och det gnisslade i intervaller när motorn gått varm.
Dem sa åt mig att ställa bilen och att dem skulle kika på det imorgon men otålig som jag är samt att jag inte har pengar direkt till en större reparation vänder jag mig till er om någon har erfarenhet av detta? Speciellt CarMan som verkligen är mer insatt än andra. Är det som jag tror att någon rem glappar eftersom det avtar vid acceleration så bör det ju inte vara fasligt dyrt att åtgärda?

Mvh Fellow
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Fellow skrev:Halloj!
På väg hem från Sthlm idag så upptäckte vi efter ca 5 mils körning att det gnisslade konstant från motorn. Stannade till vid rödljuset och stängde av och satte på bilen men ljudet var kvar. När jag sedan accelererade iväg så försvann ljudet under några sekunder men återkom när jag slutat accelerera. Åkte direkt till Volvo som lyssnade och verkstadskillen mumlade generatorn:P Hur som helst så har jag bytt kamremssats förra året vid 10 000 mila servicen då remmen börjat glappa och det gnisslade i intervaller när motorn gått varm.
Dem sa åt mig att ställa bilen och att dem skulle kika på det imorgon men otålig som jag är samt att jag inte har pengar direkt till en större reparation vänder jag mig till er om någon har erfarenhet av detta? Speciellt CarMan som verkligen är mer insatt än andra. Är det som jag tror att någon rem glappar eftersom det avtar vid acceleration så bör det ju inte vara fasligt dyrt att åtgärda?

Mvh Fellow
Med motorn avstängd, inspektera remmarna så gott det går. Ser dom spruckna ut? Ser dom blanka ut på de sidor där dom ligger mot remskivan? Ser dom allmänt halvtaskiga ut? BYT

Om remmarna ser OK ut kolla remspänningen med tummen. När du trycker ner remmen mitt emellan remskivorna skall du få ett djup på c:a 6-8 mm. Vid avvikelse justera.

För att kolla generatorn. Med motorn igång försök komma ner med en slangstump mot generatorn och lyssna i andra änden av slangen, hör du då ett skrapande eller skrikande ljud från generatorn så är det byte av generator som gäller.

Jag vet inte riktigt vad en ny kostar till din bil men du kan ju gå in på Skruvat och kolla.

Mvh GK
av goddamnswede
Metallisk hvinande..
Det samme skjedde på min for litt siden, endte opp med at det var beltestrammeren som trengte å byttes/greases.
Byttet like godt hele assemblyet och remmorna. Nu e det stillt som nytt.. herligt!
Användarvisningsbild
av Fellow
goddamnswede skrev:Metallisk hvinande..
Det samme skjedde på min for litt siden, endte opp med at det var beltestrammeren som trengte å byttes/greases.
Byttet like godt hele assemblyet och remmorna. Nu e det stillt som nytt.. herligt!
Det roliga är att det skedde förra året med och jag fick det bytt. Nu har den rullat 1500 mil sen bytet som gjordes vid 10 000 mila servicen så hoppas fan att dem tar på sig att jag inte behöver betala ifall så är fallet för någon garanti får dem väl ha på ett sådant jobb? Nu står bilen på Volvoverkstaden och förhoppningsvis ska dem kika och åtgärda så fort som möjligt. Återkommer med svar vad felet var.
Användarvisningsbild
av Fellow
Talade med Volvoverkstaden i morse. Dem hade varit ute 7 gånger under olika tillfällen igår och startat bilen utan något missljud. Så förmodligen när den går varm så kommer ljudet precis som förra året när löprullen eller spännaren krånglade.
Så är väl bara att ta hem och när det återkommer försöka lokalisera exakt vart det kommer ifrån och ta videoklipp och lägga upp här. Är det kamrem/multiremsatsen IGEN så anser ju jag att jag inte ska behöva betala när den byttes förra året?
Om något havererar pga detta så undrar jag vem som ska ta ansvar för det.
Något är ju uppenbarligen fel när skiten krånglar efter mindre än 1500 mil.
Användarvisningsbild
av Fellow
Var oljefällan som var trasig. 3300 kr för oljehus + byte.
Någon som vet hur svårt detta är att göra själv? Tycker 1500 kr för bytet var dyrt.
Märker att turbon bygger inte laddtryck ordentligt just nu heller, antar att det är rätt självklart när det sätts igen och oljetrycket inte kan bibehållas?
När den var kall laddade den inte över 0.4 bar och den bibehåller inte laddtryck vid växlingar utan måste ladda från -0.5 hela tiden.
Ska kolla oljestickan nu också men fick tid den 28e juni så om man inte hittar någon runt sthlmsområdet som är billigare eller hur man gör själv så får jag väl köra på det.

Hur är det med begagnade från skroten? Är det samma oljefälla till alla motorstorlekar?

Håller på att fixa till en V70 d5 2010[…]

244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]