Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Vill bara ha svar på vad skillnaden blir om man byter ut vanligt bromsljus 5/21W till en Diodlampa med lika sockel(röda dioder)?
Är de bättre hållbarhet, tänds den snabbare?

Undrar samma över om man byter ut vanlig orange blinkerslampa mot motsvarande , fast med dioder? :-)-)
Användarvisningsbild
av crumpets
Bör hålla längre och tändas fortare.
Mindre energi kommer gå åt till värme = mindre energiåtgång också.
av Cicaro
Byte rekommenderas på båda sidor samtidigt beroende på bil så kan varningslampan för trasig lampa tro att diodlampan är en trasig lampa annars.

Och när du byter blinkers till diod behöver du ett motstånd extra eller så kan du behöva byta blinkersrelä, om de inte börjat med inbyggda motstånd som kompenserar för den skillnaden nu dvs.
Användarvisningsbild
av Ticken
Sen kan det vara värt att fundera på vad för diodlampa du tänkt att sätta dit, finns många med varierande kvalitet och funktion.
Tex finns det sånna som bara lyser rakt bakåt, det är bara skräp.

Du ska ha sånna som lyser runt om också, annars syns det knappt något.

/Ticken
av Larzan
Instämmer.
De diodlampor som bara lyser bakåt är inget vidare.
Skulle byta på husvagnen ifrån vanliga glödlampor med tanke på att man skulle få mer sken, men det sket sig.
Bilder finns i bloggen på resultat.

Punktbelysning blev det.
Användarvisningsbild
av Ticken
Precis, jag har pysslar nått år helt uteslutande med det där med LED lampor. Har bra koll på vad som funkar och inte.

Är det bara bak/bromsljus du ska byta så rekomenderar jag sånna där med 36 dioder på varje sockel som tex http://www.billjus.se säljer.

/Ticken
av Larzan
Ledkungen säljer bl.a. Ba15s med fyrkantiga dioder..

BA15s SMD18
Artnr: 1008
256 lumen.
Hur pass mycket sken är det? Jämfört med en vanlig 21w lampa.
Användarvisningsbild
av Ticken
Cicaro, nej, dom där har jag ingen koll på. MEN, billjus säljer ett par i T10/w5w som ser exakt likadana ut och är superbra. Hade dom i regplåtsbelysningen på min 945a förut. Det som var så bra med dom var att du inte byggde så mycket utåt utan fick plats på små ställen.. Är det samma så rekomenderar jag dom absolut.

Larzan, Dom där har jag inte provat. Men min erfarenhet säger iaf att det brukar vara bra mos i smd dioder.

/Ticken
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]