Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mswalen
Är det normalt att bilen ska dra ca 1,23 l/mil på 95 oktan
och 1,47 l/mil på E85??

blandad körning då.
av mswalen
philipsguy skrev:Har du mätt upp det efter tankning eller är det färddatorns siffror du anger?
Färddatorn, ...är det fel sätt?
av Peanuts
När jag var på semester så lånade jag en 2.0f MY10 och körde den ca 120 mil, största delen långkörning men ca 20 mil "stadskörning". Vi hade då även takbox på och hundbur i samt en del last. Vid långkörningen drog den ca 1.1 l på e85 och lite högre under statskörningen.

Det jag fick tänka på när jag körde 2.0f var att låta bilen ta den tid den behöver för att komma upp i fart. Pressar man den så ökar föbrukningen ganska markant. På grund av den låga utväxlingen på 5:an märkte jag även en stor skillnad i förbrukning mellan att ligga i 110 och 100.

Jag personligen tycker att dina siffror låter höga men jag märkte under den veckan jag hade en 2.0f att förbrukningen stack uppåt snabbt när man pressade bilen lite. Mina siffror är ett resultat av mycket lugn körning på höga växlar.
av Linqid
Vi har haft våran 2.0F i cirka 1,5 år nu. Vid körning på BF95 ligger den runt litern per mil, med E85 har den legat på allt mellan 1,2 till 1,45. För tillfället verkar den ha stadgat sig runt 1,28 (E85). Körs i princip enbart korta sträckor i nästan uteslutande stadstrafik och med så tung högerfot som möjligt.

Då den används som andrabil rullar den inte särskilt mycket och bränslekostnaden är en piss i nilen i förhållande till ex värdeminskningen. Som jämförelse låg våran tidigare V70N 2,4 140 på cirka 0.9-1,0 liter/mil.
av trojlee
Jag har bara hunnit köra 2 tankar med min 2.0:a men jag må ha lätt fot för jag har på bägge tankarna legat på 0.8 på bensin. Och det är blandad körning,har 4 mil till jobbet men kör även en hel del i stan.... :D
Användarvisningsbild
av crumpets
Lite skrämmande med en diskussion där de flesta utgår helt kallt ifrån att det är BF95 man ska köra på i en flexifuelmotor.
av Vanilla
crumpets skrev:Lite skrämmande med en diskussion där de flesta utgår helt kallt ifrån att det är BF95 man ska köra på i en flexifuelmotor.
Så har åtminstonde inte jag läst inläggen. Förstår inte riktigt vad du menar?

En anledning till att förbrukningen gärna anges i BF95 är nog att de flesta har mycket lättare att relatera till en förbrukning på 0,95 l/mil (BF95) än till 1,30 l/mil (E85). Själv kör jag till 90-95% på E85 (finns ju inte alltid...).

Men det är märkligt att 2.0F verkar dra lika mycket eller mer än min 2.5FT?!
Iofs drog den V50 1.8F jag hade innan nästan lika mycket... :???:
Användarvisningsbild
av ThomasT
Vanilla skrev:Men det är märkligt att 2.0F verkar dra lika mycket eller mer än min 2.5FT?!
Iofs drog den V50 1.8F jag hade innan nästan lika mycket... :???:
Ford flexfuelmotorn i Volvo tappning drar sjukt mycket. Studerar man förbrukningen i olika skeden verkar den ha en stor kärlek till bränsle så fort man gasar det minsta. Den fetar även på något sjukt så länge motorn inte är 100% genomvarm. Den klipper inte ens soppan vid motorbroms... Det är inte kul att försiktigt köra ur kvarteret på morgonen och färddatorn visar 99.9L/100km....

Den enda gång man får vettig förbrukning är 70-80km/h i jämn fart, men så fort man rör gaspedalen det minsta drar det iväg. "Normal motorvägsfart"(130km/h på mätaren) är inte att tänka på då drar den över 1.1L/mil...

Med facit i hand skulle jag valt en 1.6d istället....

.
av Rådlös
På Miljöfordon, http://www.miljofordon.se/ kan man läsa förbrukningen på E85, på i stort sett alla befintliga bilar E85-bilar. (Men dom garderar sig för att det är lite svävande siffror). Jag har i och för sig bara gjort en mätning än så länge på min V70 2,0 F, och det var huvudsakligen landsväg, men betydligt lägre än dom uppgifter som har återgivits här. Den drar på E85 10,08 L/10 mil. Jag mäter inte med färddatorn, utan använder tankningskvittot och vägsträckan i stället. Färddatorn visar fel på E85! (Detta visste jag i och för sig tidigare).
D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Såg det. Har provat att rensat cache fö[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]