Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kollade länken och vad jag kan utläsa med min knagliga skoltyska så är det nivådämpare:

Saxat från den tyska sidan:
für OE-Nummer 30639386, für OE-Nummer 8624606, Einbauseite Hinterachse, Fahrzeugausstattung für Fahrzeuge mit Niveauregulierung
Stoßdämpferart Gasdruck, Stoßdämpfer-System Niveauregulierung, Stoßdämpfer-System Zweirohr, Stoßdämpfer-Befestigungsart oben Stift, Stoßdämpfer-Befestigungsart unten Auge

Jag kollade även artikelnummret mot Laga.se & Bildelsbasen och där får man träff på nivomater.
Kan det vara vettigt att ge 3000:- för 2 stycken? De är i klass A men bilen de suttit på har gått 14000mil.

//Henrik
14000 kan vara lite långt tycker jag. Min bil har gått 14500 och börjar säcka lite lite. Inte så mycket men det ger ju en indikation om att de knappast är nyskick efter den tiden.
Jag hade personligen inte köpt ett par som gått såpass i alla fall, men de kan ju vara en nyare design än härkena på min 960 eventuellt :)
av Andis
Ahh okej jag tittade på dessa och fick för mig att det var dom här.

MONROE Stoßdämpfer (Federung/Dämpfung)
Art.Nr: 16826 EAN Nr. : 54 12096 07257 4
[ OE-Nummern: 8624604 ] [ Vergleichsnr: 178488 ]
[ Verwendet in Autos ]
Verpackungseinheit : 1
Einbauseite Vorderachse, Fahrwerk für Fahrzeuge ohne elektr. Dämpferregulierung, Fahrwerk für Fahrzeuge ohne tiefergelegtes Fahrwerk
Stoßdämpfer-Bauart Federbein, Stoßdämpferart Gasdruck, Stoßdämpfer-System Zweirohr

Ja då är det bara att gratulera du har inte bara en som är dålig utan två eller ska man beklaga sorgen?

Bra fråga om du ska köpa nya eller begagnade? Vilket utbud det fans på dom till V70 till min Xc70 har jag bara hittat ett par begagnade med rätt nr och dom kommer från en bil som gått 28000 mil, sen hitta jag ett par som var nya enligt annonsen såg nya ut också men med fel nr på? hmm undra om dom passar eller vad som blir fel.
Man blir ju onekligen lite frestad på dom begagnade dom är ju lite mer sansade i sina priser.

Ska lysna runt lite till med polare som handlar riktigt mycket bil delar, om dom kanske kan få ner dom lite gran hade ju inte varit fel om man kunnde få båda för runt 7000 kr eller så, billiast hittils jag hittat mina för var 9760 kr.

Mvh
Andis
Hej.

Jag gick & beställde nya nivåmater på rejmes i morse. En komplett sats kostade strax under 9200:- med lite rabatt. Då ingår allt som krävs för att eftermontera nivåmater på en bil som inte har det. (Dämpare, fjädrar, etc.)
Roligare kan man ju ha för nästa 10 000:-, men semestern närmar sig med en hel del mil husvagnskörning samt en shoppingresa till tyskland...

Är det någon här på forumet som bytt dessa prylar? Tänkte ägna söndagen åt bytet & vad jag läst mig till är dämparna ganska enkla att byta, men hur är det med fjädrarna?
Jag har gamla fjäderspännare ligger, men ibland kan det bli trångt att få dit dom.

Någon som gjort jobbet & har lust att dela med sig med informationen?

//Henrik
av Cedrix
Kan bara grattulera och beklaga att du köpt nivåmatic dämpare.

Har själv det och dom är ju helt underbara när man drar mycket och lastar mycket.
Kör alltid omkring med aldeles för högt kultryck och ekipaget går ju hur stadigt som helst.

Nackdelen är ju att man aldrig mer kan köpa en bil utan detta.
Då var det bytt.

Var hur enkelt som helst. Lossa muttern till övre fästet i bagagerummet, hissa upp "fjäderbenet/länkarmen" samt lossa nedre bulten. Full funktion i nivådämpningen nu. 1 timmes jobb inklusive kaffe...

Dock var det enbart vänster dämpare som var slut. Den högra känns stum & fin när man trycker ihop den.

//Henrik
av VXC70
man ska ju byta dämpare axelvis men det struntade jag i med. bytte till en fräsch begagnad när jag fick tag i en sån.
är inte så roligt att åka med trasig nivåmat slår bara igenom då :/. för fjädrarna är så mjuka.
av Andis
Hej Igen

Kul att höra att det var så enkelt att byta dom. Har precis varit och hämtat ut mina nya Nivomat dämpare idag.

Lustigt att på min är det också den vänstra som har gett upp precis som på mrgrannies. Hur långt brukar såna här dämpare hålla min vänstra höll knappt 16000 mil.

Läger upp ett par bilder på en Nivomat och med nr så dom som i framtiden har problem kan se hur dom ser ut.

Mvh
Andis

Ps Kommer att spara min hela som reservdelar också mrgrannies.

Bild

Bild
ÅF GLT/Turbofjädrar?

Hej, VOC framfjädrar är ca 38N/mm dvs en[…]

För litiumbatterier gäller Arrhenius ekv[…]

V70N Facelift Xenonlampor

Sonen fick nedslag på A traktorn ”otil[…]

C40 körkomfort.

Sedan några veckor kör jag en C40 fwd -[…]