Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perjak
Ändå en tröst att fler märkt "problemet". Som ni säger är det vid lite högre hastighet och långa, ordentliga utförslut som det märks.

Nu ska jag ändå in på verkstaden i morgon för lite andra garantikontroller så jag ska passa på att fråga om det då.
av Seafront
Re: perjak

Har jag aldrig märkt av fenomenet i hastigheter över 70 km/h men bilen tenderar att ”provgasa” när jag här i Luleå i 50 km/h kör ut från centrum via Herstsövägen, i nedförslutet efter järnvägsbron… det är väl ett ganska kraftigt nedförslut tror jag…

Samma för dig?
av perjak
Nä, just där har jag inte prövat. Kanske läge att ta en sväng.

Ha! Var ju bara tvungen att ta en sväng. Det är ju inte långt dit.

Japp! Kör jag på 4:an nerför i 50 så rycker det en två-tre gånger!!
Senast redigerad av 1 perjak, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Min rycker också. De gör även alla D5:or vi har på jobbet. Så det ska nog vara så... 8)

/Henrik
av nevyn
Konstigt för min rycker inte..
Användarvisningsbild
av EjS
Perjak,

Det du upplevar är helt vanligt. Det beror på motorstyrningens reglering av fuel cutoff...

Grejen är att när man når under en viss brännslemängd i insprutningen kan förbränningen (hetar det det?) inte förlöpa. Därför tar man ett steg och går direkt till fuel cut-off. Det kännas tydligt på nedförsbacker med en viss konstant lutning.

Farthållaren är naturligtsvis designat så att den inte bör växla för mycket fram och tillbaka mellan fuel cut-off och tumgång men där är ju också krav på att hålla hastigheten konstant.

Eftersom där är mera motorbroms i en dieselmotor gissar jag att man kan märka detta extra mycket i D5. Fast på brant nedförsbacka kan inte ens en dieselmotor hålla farten - och så ökas hastigheten mycket över set-speed men den återkommar naturligtvis efter backan.

Du kan vara lugn - jag tror absolut inte det är ett fel. Fast blir den mycket ryckig får du ju fråga ditt verkstad.

Annars får du köpa nya s80 med ACC som är en farthållare där hållar avståndet till andra bilar och själv bromsar på nedförsbacka.

VH Esben
- ACC provare Volvo PV
av perjak
Tack för ett bra svar!

Jag var förbi på verksatden i andra ärenden och dom konfirmerade att det var ett normalt beteende.
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag experimenterade lite och bilens beteende stämmer med EjS' förklaring. Farthållaren gör nog så gott den kan. Under vissa förhållanden blir det samma ryck med "manuellt" gasande.
Användarvisningsbild
av BullDoGs
Hejsan...

Då kan jag kanske passa på och fråga lite med. Jag upplever att min
bil smårycker under jämn gas men inte hela tiden
Är det någon som upplever det med
som jag har och varför? Alltså utan att ha cruisen inkopplad..
Kan det vara lmm eller gasspjället det verkar ju vara de felen
de här bilarna har.

V70N 2000 200 hk

Bullen
Användarvisningsbild
av BullDoGs
Får tillägga att min är en automat med.
Handbroms

Härligt att det löser sig!

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !

A-traktor av 2,4d?

https://www.fordonsmagasin.se/darfor-kontrollbesik[…]