Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lukke
Samma sak hände mig när jag bytte från 16" till 17" till sommaren så vandrade min färddator från stadiga 6.1 till ca 6.6. Tilläggas bör att jag har en D5:a.
Användarvisningsbild
av VS60
Kanske det är nåt fel på min färddata men jag har inte lagt märkte till att bilen drar mer bränsle, efter jag har skruvar på bilen 18 tum fälg med 225 bredd däck i 40 profil.
av Alminjo
VS60 skrev:Kanske det är nåt fel på min färddata men jag har inte lagt märkte till att bilen drar mer bränsle, efter jag har skruvar på bilen 18 tum fälg med 225 bredd däck i 40 profil.
Kanske "fel" på högerfoten? :P
Användarvisningsbild
av hakank
greeeken skrev:Då menar du att mätaren visar fel.
Man kan ha upp till en viss bredd o storlek på fälgarna utan att mätaren ska visa fel
Om mätaren är kalibrerad för tex 16" så går den ju saktare om man sätter på 18" = högre bränsleförbrukning enl. datorn. Jag tror dessutom att man kalibrerar den att gå fortare än i verkligheten för att den inte skall visa för lite om man sätter på, som i detta fall 18" isf 16" Men detta är som sagt vad jag tror. carman borde ju känna till detta...Carman?
Användarvisningsbild
av _Rick_
Om omkretsen är detsamma. Och det är den på vissa däckstorlekar. Så skall det inte spela nån roll. då är det nog mer bredd och mönster på däck som avgör.
av haxpet
Sätter man på bredare däck så går ju bilen lite tyngre, men det känner ju färddatorn av eftersom bilen beöver mera bränsle och det vet den. Så det ända som skulle kunna inverka är rullomkretsen och jag tror inte att det ska ha så stor betydelsen.

Har precis avslutat ett litet test, drog en hjulmu[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Kom ihåg att du måste göra en reg[…]

Vaccumslangar till 940

Hej! Kan man köra med siliconslang från[…]

Hej! Har plockat ut inredningen i bagaget på[…]