Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
Okej! Då köper jag förmodligen en billig maskin :) Hur gör man i kanter och böjar när man polerar bilen med maskin? Kan man köra försiktigt på såna ställen med eller kör man med hand där?
Användarvisningsbild
av sinus
köper du en oscillerande maskin med dubbla trissor (biltema 298:- med ställbart varvtal) så är det bara o tuffa på över böjar o kanter ingen risk att du bränner håll på lacken, kanske om du står o kör jättelänge på samma ställe, men ingen större risk. För o känna dig ännu säkrare kan du ju dra ner varvtalet lite precis när du ska passera en böj.

Polera precis min bil och har biltemas maskin och körde på för fullt med den över böjar o nivåskillnader o det fungera utmärkt.

Har man däremot en roterande maskin ska man absolut ta det lungt o inte köra över kanter o böjar utan dela upp det, men mer om det ngn annanstans.
Användarvisningsbild
av Ramon
Okej, det låter ju bra detta :D Ifall de inte är för högljudda så köper jag förmodligen en billigare maskin med två trissor, som man kan ställa varvtal på också.
Användarvisningsbild
av Ramon
Tänkte fråga om någon har Rusta's maskin med två trissor? Anledningen att jag undrar är att jag bor nära en Rusta-butik, men inte så nära en ClasOhlson (~90km) och enligt bilder på bägges hemsida verkar båda maskinerna vara identiska, men på Rusta's hemsida står det inte om den har steglöst inställbart varvtal...

http://www.clasohlson.se //sök på 30-9292
http://www.rusta.se/product.asp?p=31951025
Användarvisningsbild
av Nicke73
Kollar man på beskrivningen i pdf form som finns på rustas hemsida så verkar det ju inte som om den kan ändra varvtal.

Men man vet ju aldrig bäst är nog att se den i verkligheten.

Konstigt att inte alla har samma funktioner för det verkar ju vara samma fabrik på alla dom där.

/Nicke
Användarvisningsbild
av Ramon
Ska kolla om det finns någon på Mekonomen eller Autoexperten imorrn (Rustas verkar ej ha ställbart varvtal), men annars så står det mellan Clas Ohlsons maskin för 400kr eller Biltemas för 300kr. De ser i princip likadana ut, men Biltemas är oscilerande medans Clas Ohlsons verkar vara roterande. Så vilken är att föredra mellan dessa? Alltså oscilerande eller roterande?
Användarvisningsbild
av Ramon
Jepp, annars verkar de vara samma maskin. Fast det är väl ändå fördelaktigt att kunna ställa varvtalet? Eller är det en sån där extrafunktion som är bra att ha men som man egentligen aldrig använder ändå? Sen undrar jag om man bör köpa en oscilerande eller en roterande polermaskin?
Användarvisningsbild
av sinus
Beror på hur duktigi du är, du har ju mkt större chans att avverka repor med roterande samt att resultatet blir bättre med roterande. Men samtidigt kommer alla rikser med roterande oxå. Du kan bränna lacken om du inte är försiktig vid nivåskillnader och böjar vilket är helt omöjligt med oscillerande. Men som sagt, du får ju bort mindre märken med oscillerande maskin, jag blev väldigt nöjd med mitt resultat o lyckades få bort ngra mindre repor, men har du modell större repor är det roterande som gäller.

Det man kan göra är ju att köra med oscillerande o det man inte lyckas avverka kan man åka förbi ngn rekonfirma o be de ta ett vara över de repor med sina maskiner.
Användarvisningsbild
av Ramon
Okej, får ta och fundera på vilken som skulle passa mig bäst. Har aldrig polerat med maskin förut och det finns inga stora repor på bilen heller vad jag kommer ihåg (det är mest solcirklar efter att den förra ägaren antagligen kört bilen i maskintvätt med borstar). Så en oscillernade skulle nog passa bra.

Fast du skriver att resultatet blir bättre med en roterande, hur mycket bättre? Jag menar, kan man polera upp en sån där kristallblank yta och djup med oscillerande maskin? Någon som har bild eller skulle kunna ta bild på hur det blev efter polering med oscillerande maskin och med roterande?

Japp, prick på. Röd, R-design, svart gr[…]

Jag lyckades aldrig lösa problemet och bilen […]

Restaurering av ratt

Köper du samma ratt är det bara att byta[…]

Det var Bilbolaget som sa att man måste kopp[…]