Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#418423
Marlboroman skrev:Leddtråd kan man ju få av datummärkningen på kablarna. Är dem stämplade 94-03 så är dem från mars 1994. Att se på kablarmna om dem är dåliga är i det närmaste omöjligt om dem inte är skadade.
Ok. Var sitter datummärkningen och efter hur många år bör man byta kablarna?
#418540
Om det är en 850 du är på så står år-vecka med gul text på kablarna ganska nära locket, går att se utan att ta av kåpan över stiften. Det vanligaste överslaget på 850/gamla 70 är nere på tändhattarna:
(Den är rätt extrem, den har gått länge med tändmissar. Det börjar som en liten svart prick precis ovanför gummit.)
Bild
#418565
Det finns lite andra "hempularknep" också. Häll rent vatten i en duschflaska. Åk till något garanterat mörkt ställe, helst mitt i natten. Parkera men stäng inte av motorn. Släck belysningen. Hoppa ur och öppna huven. Tag nu duschflaskan, iställd på finaste "dimspridning". Spruta på tändkablarna och det omkring. Är kablarna dåliga, så kan du se överslag i form av gnistor. Då är det dags för nya kablar.
Men byt även fördelarlocket och rotorn. Dom slits också, och det syns tydligast på bränsleförbrukningen. Natuligtvis slits tändstiften också, men fortare än kablar och fördelarlock.
Har du luftförvärmning på bilen? Kontrollera att den fungerar som det är tänkt. Det kan ha inverkan på bränsleförbrukningen. Så kallade sportluftfilter kan se tufft och häftigt ut, men det är inte välgörande för bränsleekonomin.
#418571
Ett tillägg till ovanstående, som samtidigt blir lite överkurs:
Man kan som en akutåtgärd återuppliva ett slitet fördelarlock. Det slits alltså inte mekaniskt, utan mer elektriskt. Då tar man loss det, glöm inte att märka upp tändkablarna, och först tvättar av det med t.ex. T-sprit. Sedan proppar man igen alla hål för kablarna med papper eller tygtussar, och ser till att kolstiftet på insidan antingen sitter säkert fast, eller tar bort det tillfälligt. Sedan vaxar man helt enkelt hela locket både på utsidan och insidan. Använd vanligt fast bilvax. Stryk på och polera sedan i vanlig ordning. Propparna i kabelhålen är till för att det inte skall komma vax däri. Jag har inte prövat med flytande vax, därför vågar jag inte gå i god för att det fungerar. Montera allt och gör ett prov med förbrukningen. Det vill säga med tankningskvitto och vägsträcka.
Detta blir en nödåtgärd som fungerar, men samtidigt blir man ju medveten om att det är dags att byta.
#418592
+ demontera det svarta störningsskyddet på utsidan och tvätta bort den beläggning som bildats av saltdamm och fukt så har ni fungerande förd-lock förutsatt de inte är synliga sprickor i dem! kasta det svarta skiten i soptunnan!
isak
#420145
Sparkz skrev:Om det är en 850 du är på så står år-vecka med gul text på kablarna ganska nära locket, går att se utan att ta av kåpan över stiften. Det vanligaste överslaget på 850/gamla 70 är nere på tändhattarna:
(Den är rätt extrem, den har gått länge med tändmissar. Det börjar som en liten svart prick precis ovanför gummit.)
Bild
Jo det är en 850. Det är ju kanon att det finns datummärkning. Jag kollade datummärkningen. Och det står 96 43. Då skulle tändkablarna vara från år 96 och vecka 43. Överraskande eftersom bilen är från 97. Hur förklarar man det? Har de suttit i sedan bilen var ny (bilen är uttagen i slutet av 96) eller har de suttit i en annan bil tidigare? I vilket fall är det hög tid att byta både kablar, fördelarlock och rotor.

Är det någon som har erfarenhet av Biltemas tänddelar? De är ju billiga.
Senast redigerad av 1 Arnold, redigerad totalt 0 gånger.
#420147
Om du går in på Skruvat här på sidan och skriver ditt regnummer så får du efter något steg reda på när bilen är tillverkad och registrerad.
Men sedan är det ju så också att allt tillverkas inte på samma dag. Dina tändkablar har helt säkert legat på kablagefabriken en viss tid i någon lagerhylla. Sedan samma sak på Volvo. Där har dom legat i lager i väntan på "sin tur" vid moteringsbandet.
Så det som tas från lagerhyllor kan ha legat där en längre tid än när bilen levererades.
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]