Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jakris
ulas skrev:Jag har inget ljud som jag har tänkt på, men så hör jag mycket dåligt.
Varvräknare har inte fladdrat, utan "bara" svårstartad.
Problemet har jag haft konstant sen i vinter, så alla temperaturer och fukter har den varit med om.
Så en koll och ev byte av någon av era spridare kan vara en lösning.
Härligt att du fick en lösning så snabbt Urban! Du är den 18:e kända på forumet idag med liknande symptom, och vi övriga har ju hållit på ett bra tag, men bara fyra har löst problemen

Uppenbarligen kan flera olika defekter ge delvis liknande symptom, och säkerligen förstärka varandra om man har fler fel på samma bil..

Innan jag uppmärksammades på varvräknarfladdret misstänkte jag också spridarna och bytte därför ut alla mot nya, tyvärr utan resultat i mitt fall. Varvräknarfladder pekar definitivt på el-/elektronik-problem, men utan det så är spridarna första prio.

Min XC90 är fortfarande symptomfri efter startmotorbytet (jag tror knappt att det är sant!) liksom Norsking (?) och jag hoppas att Andy's insugskamgivarbyte fortfarande hjälper.

//Janne
av S60AWD2.5T
Lurigt det här. Jag är också fri från strul nu, men lite fladder i bland på visaren.
Jag har inte gjort något, förutm servie o mjukvaru update.
Men som sagt min har strulat när det vart små kaltt, trist o grått väder.
av AndyXC90
Jakris skrev: Min XC90 är fortfarande symptomfri efter startmotorbytet (jag tror knappt att det är sant!) liksom Norsking (?) och jag hoppas att Andy's insugskamgivarbyte fortfarande hjälper.
//Janne
Både ja och nej kring startproblem.
Det verkar helt klart som att bytet av insugskamgivaren har gjort nytta eftersom bilen startat utan problem under flera månader efter bytet.
Men jag har fortfarande ibland en viss tjurighet i starten, dock startar bilen alltid vid första tändningsförsöket och utan nötning på startmotorn (som det inte var tidigare).
Det här problemet är förmodligen ett annat och det inträffar oftast efter att man kört bilen en kortare sträcka och sedan efter en stund (ibland många timmar) ska starta igen. Kanske kan detta bero på just någon spridare som läcker?
Användarvisningsbild
av Jakris
Med de symptomen finns risken att du även har en läckande spridare eller problem med kallstartsinställning.
Jag har lyckligtvis inga felsymptom överhuvudtaget längre.

//Janne
av AndyXC90
Jakris skrev:Med de symptomen finns risken att du även har en läckande spridare eller problem med kallstartsinställning.
Jag har lyckligtvis inga felsymptom överhuvudtaget längre.

//Janne
Gäller den teorin även vid kvarvarande gnisselljud? Eller är det troligare med startmotorn då?
Användarvisningsbild
av Jakris
Min teori om "gnissel"-ljudet är att det är ett sekundärt fenomen av att elektroniken tänder vid fel ögonblick (=ventilpys).
I mitt fall störde tydligen startmotorn elektroniken, eftersom jag har vare sig "mottändning" eller gnissel" efter bytet.
Det irriterar mig dock att jag inte kunnat mäta mig till vad grundfelet var.

Med den teorin borde man vid "gnissel" även ha varvräknarfladder. I så fall har du nog bara startmotorn kvar som rimlig anledning just det.

Har du fortfarande "gnissel" men utan varvräknarfladder? I så fall kanske det trots allt är ett mekaniskt problem med startmotorn.
//Janne
av ulas
Jag tror också att huvud felet kan orsaka följd symtomer.

Vad jag förstår så kompenserar bilens dator och givare olika små slitage förändringar i systemet, och när någon
förändring blir för stor så måste delen bytas, med resultat att någon annan del kompenserar fel.
Men jag kan ha fel, tycker dock att någon av symtomerna borde ge en felkod.

Någon sa att en del givare har en järnkärna, som om det vill sej illa kan ha rostat, och därigenom orsaka svagare signaler, utan att ge någon felkod, då den fungerar, fast med reducerad funktion.

Om det kan ge något, så var min bil svårstartat oavsett om den stått i två minuter, flera timmar eller dag, kallt som varm.

Ett lång skott...
Kan en lampa av led typ utan cambus (eller vad det nu heter) t.ex. bromsljuset orsaka störningar i systemet?
Då man bromsar så kommer felmeddelande upp, för att sedan försvinna när man släpper bromspedalen.
Kan det trigga igång en felkedja i våra bilar, och är det någon av er som har bytt till sådana lampor, och sedan fått
startproblem på köpet?
Som sagt ett lååång skott, men va rackarns, utan hjärna inga lösningar. :lol:
/Urban
av AndyXC90
Eftersom jag inte lyckats bli av med "gnisselljudet" trots att bilen nu startar som den borde nästintill alltid (Vid vissa starttillfällen främst vid kort sträcka och återstart efter ett par minuter finns en bluddrighet kvar- typiskt dagislämning/snabbinköp), har jag nu bytt startmotor (7/6). Under denna vecka efter bytet har inte gnisselljudet förekommit en enda gång! Alla starter har varit perfekta!
av emdor
AndyXC90 skrev:Eftersom jag inte lyckats bli av med "gnisselljudet" trots att bilen nu startar som den borde nästintill alltid (Vid vissa starttillfällen främst vid kort sträcka och återstart efter ett par minuter finns en bluddrighet kvar- typiskt dagislämning/snabbinköp), har jag nu bytt startmotor (7/6). Under denna vecka efter bytet har inte gnisselljudet förekommit en enda gång! Alla starter har varit perfekta!
Jag har hård analyserat min bil ett par månader nu och kommit fram till det här, min bil startar bra c:a 20% av gångerna inget gnissel inget varvräknar fladder, 30% av gångerna så drar den några varv extra på startmotorn och ett viss "gnisselljud" finns där, 50 % av gångerna så har jag gnisselljudet och varvräknar fladdret. Jag tycker även att det låter och känns som att startmotorn går långsammare när jag har som mest strul. Och när bilen startar utan några som helst problem så snurrar startmotorn på mycket bättre. Så jag börjar faktiskt tro att felet ligger någonstans på startmotorn,
Därimot så har jag inte lika mycket "mottändning" nu under sommaren när det är varmt som jag har på vintern när det är kallt.
Det är väldigt konstigt att oavsett fel så borde bilen bete sig likadant hela tiden, det är just detta som gör felet svårsökt. Och så givetvis inga felkoder.
av AndyXC90
emdor skrev:...Så jag börjar faktiskt tro att felet ligger någonstans på startmotorn...
...Det är väldigt konstigt att oavsett fel så borde bilen bete sig likadant hela tiden, det är just detta som gör felet svårsökt. Och så givetvis inga felkoder.
Har kört med nya startmotorn i två veckor nu och det finns inte längre något "gnisselljud".
Hade också beteendet att bilen hela tiden betedde sig lite olika, väldigt frustrerande och självklart inga felkoder!
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 27

Dock förblir ju frågan obesvarad om o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]