Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kaxe
har en V70N T5-00 som är importerad från Tyskland, fick ett felmeddelande idag på tyska , emissionen wart erfoderl. och motorlampan tändes, det märks ingenting alls på bilen utan den går som den gjort tidigare , någon som har ett hum om vad detta kan vara och går det att släcka lampan utan att åka in till Volvo? hade bilen inne på Grums motor i torsdags för att byta språk på färddatorn och när jag hämtade bilen hade inget gjorts och dom skyllde på att dom inte fick igång datorn för att hämta programvaran via volvo.

Mvh Kaxe
Användarvisningsbild
av G-kraft
Kaxe skrev:har en V70N T5-00 som är importerad från Tyskland, fick ett felmeddelande idag på tyska , emissionen wart erfoderl. och motorlampan tändes, det märks ingenting alls på bilen utan den går som den gjort tidigare , någon som har ett hum om vad detta kan vara och går det att släcka lampan utan att åka in till Volvo? hade bilen inne på Grums motor i torsdags för att byta språk på färddatorn och när jag hämtade bilen hade inget gjorts och dom skyllde på att dom inte fick igång datorn för att hämta programvaran via volvo.

Mvh Kaxe
Alltså för att ordna färdatan till svenska språk så måste volvo utföra detta, kostar endast 310:- som ett vanligt besök...Grums motor kanske lurade dig och sa att de försökte men gjorde inget eller så kunde de inte !!,,,men man vet aldrig...
och det SKA gå att byta språk ,,,känner många som gjort de på många olika karosser..har alltid funkat..

Det med motor lampan kan vara emissionen, LMM ( lammelen ) som rensar avgaserna,,,kanske inte ger rätt värde...måste nog köras in till volvo..för att åtgärda detta...
av Thuné
G-kraft skrev:
Kaxe skrev:har en V70N T5-00 som är importerad från Tyskland, fick ett felmeddelande idag på tyska , emissionen wart erfoderl. och motorlampan tändes, det märks ingenting alls på bilen utan den går som den gjort tidigare , någon som har ett hum om vad detta kan vara och går det att släcka lampan utan att åka in till Volvo? hade bilen inne på Grums motor i torsdags för att byta språk på färddatorn och när jag hämtade bilen hade inget gjorts och dom skyllde på att dom inte fick igång datorn för att hämta programvaran via volvo.

Mvh Kaxe
Alltså för att ordna färdatan till svenska språk så måste volvo utföra detta, kostar endast 310:- som ett vanligt besök...Grums motor kanske lurade dig och sa att de försökte men gjorde inget eller så kunde de inte !!,,,men man vet aldrig...
och det SKA gå att byta språk ,,,känner många som gjort de på många olika karosser..har alltid funkat..

Det med motor lampan kan vara emissionen, LMM ( lammelen ) som rensar avgaserna,,,kanske inte ger rätt värde...måste nog köras in till volvo..för att åtgärda detta...
Emissionen, LMM som rensar avgaserna? lammelen?
av Frigge
G-kraft skrev:

Mvh Kaxe

Ja du....... LMM (Lammelen som rensar avgaserna) :lol: .
310:- för ett språkbyte stämmer inte riktigt....
Troligtvis ligger det på 500-600:- arb o SW.

/Fredrik
av Alminjo
Att byta språket tar max 10 min.. när du ändå e där, be dom ändra så att du har halvljuset på automatiskt, för de har de inte i tyskl.
kanske hamna på 500 kr totalt...
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag bytte till svenska för en månad sedan och det gick på 679.50 kr ( nerladdning mjukvara styrenhet: 342 kr + svenska applikation: 337.50).
Har ingen aning om hur komplex bilens dator är, men man kan ju konstatera att samma operation klaras av med några knapptryckningar på vilken billig mobiltelefon som helst :roll:

Jag började få det där emissionsmeddelandet i höstas och bad verkstaden läsa av felkoderna ( 295:-), när bilen var in på service. Svaret blev:
- Det är EGR-ventilen som är trasig. Vi har beställt hem en ny, så boka en ny tid så du kan komma och få den utbytt.
- Jaha...okej....vad kostar det då?
- 5700:- inkl. arbete.
- :shock:

Det blev inget byte. Felmeddelandet slutade dyka upp när det blev vinter, men är nu tillbaka igen sedan det blev plusgrader ute. En skillnad efter felavläsningen är att nu tänds inte varningstriangeln i orange när felmeddelandet kommer, vilket den gjorde tidigare.
Användarvisningsbild
av Kaxe
efter ett tips av en vis man så tog jag ut säkring nr 23 i motorrummet ett tag och vips så var lampan släckt och felmedelandet borta.
angående belysningen så är det ljusautomatik på denna bil trots att den är tyskimport, det är ju bara att stänga av ljuset med ljusknappen om belysningen ej får vara på i något annat land.

nä nu ska ja ut i solen och nyktra te så man blir som folk igen häpp
Användarvisningsbild
av G-kraft
Frigge skrev:
G-kraft skrev:

Mvh Kaxe

Ja du....... LMM (Lammelen som rensar avgaserna) :lol: .
310:- för ett språkbyte stämmer inte riktigt....
Troligtvis ligger det på 500-600:- arb o SW.

/Fredrik
Här i malmö tog de 310:- från mig, har kvittot också, de tar 310:- som ett vanligt kontroll...tar de max 5 min att göra det och de gör det nästan direkt utan bokning eftersom det tar så kort tid...
Användarvisningsbild
av Wabbe
Jag fick för ngt år sedan ett liknande meddelande . Jag kopplade loss batteriet under natten och dagen därpå var alla felmeddelanden borta. Har inte kommit tillbakas sedan dess.
Min är också från tyskland, men ljusautomatiken finns.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Wabbe skrev:Jag fick för ngt år sedan ett liknande meddelande . Jag kopplade loss batteriet under natten och dagen därpå var alla felmeddelanden borta. Har inte kommit tillbakas sedan dess.
Min är också från tyskland, men ljusautomatiken finns.
Aa på min med finns det ljus automatik....utan ingrepp från volvo...
mvh

Dags att skaffa en olje pump?? Då kan du byt[…]

Gäller det den nuvarande generationen V60 f[…]

Finns på skroten. Mvh Per

Byta tryckgivare turbo

Du får plocka ut luftfilter burken, losa p&a[…]