Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Är det någon som har provat Biltemas fläns till avgassystem?packningen? som sitter på min är som kex och bultarna är tunna som nålar,är det svårt att byta?
I Biltema katalogen står det:"fläns till avgassystem,ersätter skadad fläns till skarven mellan främre avgasrör och katalysator.3-delad vilket medger enkel montering.1 sats åtgår till varje sida".
ART NR:98-009
Pris:89:90
Någon som vet om det är svårt att fixa,det låter inget kul just nu :cry: Mkt tacksam för hjälp....Ante

Bil:745 GL-90
Motor:B230f
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har monterat ett par. Det är lite vingliga, lite svets brukar hjälpa.
Byt skruvarna i första hand om flänsarna inte är för dåliga. Det brukar gå att få ur de gamla med en stadig rörtång och en hylsa som mothåll.
"Packningen" är bara en stålring, den brukar klara sig. På med lite avgaspasta bara.
Användarvisningsbild
av Ante018
stålringen..vart hittar jag den?på min är det den och bultarna som är slut
Användarvisningsbild
av Ante018
OM jag har fattat det här rätt :oops: så är det nog bara butar och stålringen/packningen som jag behäver byta,dom tre plåtbitarna som är på bilden i katalogen har jag inte riktigt klurat ut vad dom ska sitta :oops:

Ursäkta alla dumma frågor,som säkert är självklara för dom flesta,men
om man inget frågar får man inget veta?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Rören är utkonade, mellan dem ligger en ring som är formad så den stämmer med rören, flänsarna klämmer ihop allting:
Bild
Eftersom rören är utkonade går det inte att byta flänsarna utan att kapa rören, det är därför det finns en repsats med 3-delad fläns som man bygger ihop runt röret.

Om röret är dåligt går det att göra en kona med en stor hylsa i pressen...
Bild
...och svetsa dit.
Bild
Användarvisningsbild
av Äntligen en volvo igen!
Hejsan.

Ett tag sen jag var här. Hade problem med flänsarna själv förra året. Bägge flänsarna helt sönderrostade och främre röret. Tänkte sätta dit flexibelt skarvrör så kompisen drog vinkelslipen rakt igenom. Visade sig att koningen på kattens rör var friskt trots att det såg helt sönderrostat ut men då var den redan avsågad... till på köpet har främre röret och kattens rör olika dimension. skiljer ganska mycket i diameter.
Fick alltså världens problem. Slutade med nytt främre rör. biltemas tredelade flänsring och en ny koning av röret med en hammare och ett städ. Stålringen emellan flänsarna hjälpte till att få det tätt.

Alltså. Biltemas tredelade historia funkar faktiskt riktigt bra till och med på en hemmagjord fläns men kleta på rejält med avgasrörspasta...
Användarvisningsbild
av Ante018
TACK för alla bra svar...har insett att jag inte fixar detta själv som jag trodde.ska lämna in bilen och få det fixat på tisdag...pris:500kr...billigt tycker jag.

Tack alla ni som svarade
Mvh Ante
av engis
hade samma problem själv.. Köpte nytt främre rör och katt.. Kostade 4000:- men då håller det i 15 år till :)

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Erfarenheter XC90?

Tror XC90:n har förstärkt vinkelväx[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]