Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Tänkte ge mig på att tvätta motorn själv för en gångs skull.. och då tänkte jag höra med er vad jag behöver täcka över före jag skvätter på lite motortvätts-lösning och sedan kör på med högtrycken alternativt vanligt slangtryck.

Bild

Spara gärna bilden och måla de som behöver täckas över ladda sedan upp den på t.ex forumsbilder.se och släng in här så jag kan se... blir enklast så än att folk säger krångliga ord hit och dit ;) :mrgreen:
För det första tycker jag inte att ni ska köra med högtryck under huven över huvudtaget. Spola inte direkt på kontakter eller saker å ting som innehåller en massa el typ styrboxar eller säkringsburkar.

Gäller båda - Täcker över/dra en plastpåse över generatorn.. (om ni kommer åt och kan)

Gäller den undre - Täck över ditt luftfilter.

Det är mina tips iaf. På med riktiga motortvättmedel, diskborste å gnugga som f-n. Spola av.

/Ticken
Användarvisningsbild
av opA
Då kör vi på ditt tips, Ticken, att inte använda högtryck.. jag tror nog mest på det med så slipper vatten komma in precis överallt. =)

Hur är det med torkning.. ska den stå i någon timma och rinna av innan man försöker starta den ?
Jag brukar alltid tvätta motorrummet med högtryck men man bör hålla ett avstånd på minst 50cm från munstycket till det man spolar på och undvika att spola direkt på elektronikboxar och kontaktstycken.
Innan man spolar ska man självklart använda någon lämplig form av motortvätts kemikalier för att lösa upp allt gojs och för att undvika att behöva spola så mycket med högtrycken.
För en massa år sedan brukade jag tvätta bilar som pryo på en märkesverkstad och högtryck användes i princip alltid vid motorvätt där och det gör även dom rekondfirmor jag besökt.
MEN man ska vara försiktig!
Jag har aldrig täckt över något när jag motortvättat mina bilar (Volvo, Golf, Audi). Ser bara till att inte köra högtryck och inte duscha direkt/nära på elektronik. Sen när jag är klar slår jag igång bilen direkt och låter den stå och brumma en stund för att bli varm och torka.

Finns säkert de som tycker det är fel sätt men så har jag gjort och vet att farsan har gjort så i många år och vi har aldrig haft några problem.
Intressant! Det verkar finnas många olika skolor om högtryck eller ej. Vad jag fått höra är att högtrycket gör att vattnet penitrerar kontakter, kablar och annat jox som inte ska ha vatten i sig..

Personligen är jag högst skeptisk till att spola med högtryck under huven, vanlig vattenstråle duger alldeles utmärkt enligt mig.

Men i stora drag ser går det till på följande sätt hos mig.

- Täck över det som ska täckas över.

- På med något superstarkt medel (som givetvis är anpassat för MOTORTVÄTT).

- Kavla upp armarna och gå loss med diskborste, tvättsvamp osv och gnugga bort skiten.

- Låt medlet verka ett tag.

- Spola av.

- Upprepa tills det är rent..

Nu är det kanske bara jag, men jag kan lätt lägga 4 timmar på en motortvätt. Är pedant så det bara skriker om det, men fullkommligt avskyr saker som görs halvdant.

/Ticken
Nu är det kanske bara jag, men jag kan lätt lägga 4 timmar på en motortvätt. Är pedant så det bara skriker om det, men fullkommligt avskyr saker som görs halvdant.

/Ticken
+1

Gör det ordentligt första gången. Om det ser skit ut från början så är det roligt att till slut se resultat ;)

motortvätt, tandborste, disksvamp/borste, ja allt som hushållet har att bjuda på ;)

/stagesix

edit:

Finns medel att skydda kontakter med. Och med öppet luftfilter är det bara att täcka över, samt generatorn.. som de andra sagt.

All el i bilen tål vatten till en viss del, rekommenderar INTE att köra högtryck då detta kan gå igenom tätningar för känsliga komponenter.

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]