I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Daniel171
#417465
Har funderingar på att trimma min 760. Här kommer några av mina frågor och funderingar, då jag inte har lyckats hitta svar på mina frågor.
Går det att chip trimma b280f motorn? Isåfall var?
Går det att hitta sportavgassystem eller får man köra på original?
Har även tänkt att byta till sport luft filter.
Hur mycket effekt kan det göra att byta avgassystem, sport luftfiler och chip?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#417478
Chip lär va svårt att hitta, möjligen om man kika utomlands då. Annars lär man nog få någon att modifiera mjukvaran, men möjligheten till det beror ju på vilket styrsystem det är till dem motorerna.

Avgas kan man ju antingen bygga själv eller möjligen modifiera en halvsats till 740, beror ju lite på om man har mulitilnkaxel eller inte.

Chip filter och ett bra system kan väl ge 10-15hk. Svårt att få till nå stor vinster utan att lägga ner lite mer energi och pengar.
av Gelis
#417479
Vad är det för årsmodell? Satt k-jetronic på dessa, kommer dock inte ihåg om det ändrades på dom sista årsmodellerna.
K-jetronic går inte att chippa pga att det finns ingen motorstyrning att chippa.

Sedan så ska man vara på det klara att PRV sexan inte är den mest lämpliga maskinen att trimma.

Har haft en 760 själv en gång i tiden, ingen kul maskin att meka med och jävl... känslig för överhättning, fodersjunkningar som ett brev på posten. Dålig smörjning till kammarna var det oxå, men tror att detta fixades till på dom sista årsmodellerna
av Daniel171
#417488
Detta är den senare motorn, b280f. Bilen är en 88.Det ska vara hela foder i den, så man slipper foder försänkningar. Att motorn är känslig för överhettning kan ja förstå då den är byggd av aluminium.Motorn är hyllad av vissa, föraktad av andra, det bara är så.
Jag är inte intresserad att ta ut överdrivet mycket effekt ur motorn. Jag skulle vilja försöka ta ca 180 hästar utan alltför stora investeringar ifall det är möjligt.
Tips mottages gärna på vad man mer kan gör för att trimma motorn.
av Gelis
#417530
Den senaste varianten var bra mycket bättre än dom tidigare, helt riktigt. Hur mycket kusar är det i den original, dom äldre b28 var det väl runt 156 hk om jag inte missminner mig. Och då plocka upp effekten med 25-30 hk så går det nog åt ett par nya kammar. Har för mig att det fanns trimmkammar till dom tidigare men om det går att få tag i nuförtiden vet i fasiken.
Ring till KG trimm http://www.kgtrimning.com/
Användarvisningsbild
av vetten
#417596
Jo men tog inte DeLorian ut många fler hästar ur samma motor? Så kolla runt lite på nätet så kanske du kan hitta nått kul :-)-)
av Daniel171
#418080
Stämmer mycket väl med 156 hästar, men jag har för mig det ska vara 146 hästar i b280f och 156 hästar i b280e. Det som skiljer ska bara vara att b80f har katalysator, om jag inte miss minner mig. Så det kan det vara lönt att investera i sport luftfilter och byta ljuddämparna och katalysatorn till sport?
av DannePe
#418570
Orenad lämnade B280n 175-180hkr om jag kommer ihåg rätt.
Den motorn B280E rullade inte i sverige men jag har hört den var ganska angenäm att köra.

Du har en 88a så försök hitta en begagnad katt som du kan rensa, öppna och svetsa ett rör igenom.
Vet inte vad Volvo säger om planing av topparna på 280n för jag antar att den orenade 280E har högre komp än 280F.
av Daniel171
#418723
När började bli lag på att man ska använda katalysator? Fundera på att eventuellt plocka bort katalysatorn ifall man får enligt lagen. Ger det någon effekt att ta bort katalysatorn?

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]