Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Men vadå???
Jag tycker också att vi blir överbeskattade som åker bil och visst, jag kan gå en kvart till bussen sen åka 10,minuter för att sen vänta mellan om jag har tur 10 till 30 minuter för att sen åka i ca. 30 minuter för att komma till jobbet och hem kommer aldrig tiderna att stämma så då kan det ta ännu längre tid.
Kör jag bil till jobbet med nya motorvägen så tar det typ lite drygt en kvart dit och lika hem. Så vad skulle ni välja??? Det blir både kortare resa och kortare restid och det blir säkert billigare och renare att jag åker bil till jobbet.
Det ända våra politiker vill är att dra in så MYCKET pengar som möjligt i skatt och inget annat, dom skiter i allt annat. Miljön drabbas inte eftersom vi i Sverige är ett av dom länder som har minst utsläpp av skit i världen, så vi drar redan vårt strå till stacken :-)-)
För min del tar det idag ca 35-45 min med bil enkel resa till jobbet. Jobbar som konsult och är ibland i Halmstad och ibland i Hässleholm (dvs två olika län, två olika kollektivbolag).

Några kriterier då, för att det ska funka kollektivt för mig:
1. Billigt, en enkel resa ska inte kosta närmare 100:-, utan snarare 20:-
2. Snabbt, enkel resa ska ta max 20-25 minuter
3. Ofta, ska finnas många "avgångar", gärna varje 30 min

För min del är det så att ska jag åka kollektivt så måste jag ju "tjäna" något på att göra det jämfört med att köra själv. Och då pratar jag inte miljö, utan antingen tid eller pengar. I mitt fall hade det varit kanonbra om man kört (och stannat) lite tåg förbi där jag bor (rälsen finns här), för då hade kollektivtrafiken varit ett bra alternativ.

Jag fattar ju att min "dröm" när det gäller kollektivtrafik för mig kommer inte att inträffa eftersom jag bor i glesbygd. Men hopps kan man ju alltid...
Som bilist är man bortskämd med att inte behöva anpassa sig och om man inte är beredd at göra någon som helt uppoffring kommer kollektivtrafiken alltid att vara ett sämre alternativ. Som många är inne på så måste finnas fördelar med att åka kollektivt om man skall vara beredd att göra dessa uppoffringar. I mitt fall finns det inget att vinna på att åka kollektivt. jag förorar stort på det.

Tidsmässigt så skulle jag kanske förlora två timmar om dagen på att åka kollektivt. Jag har bara några minuters promenad till busshållplatsen. Dessa två timmar hade jag kunnat offra om jag tjänat pengar på att åka kollektivt. jag betalar ungefär 87:- om dagen i bensinkostnad. Bussresa med rabattkort skulle kosta mig 96:- om dagen. För att det ens skall bli intressant för mig att ta bussen måste biljettpriset kosta höst 87:- om dagen, och då har vi inte tagit hänsyn till att det fortfarande är smidigare och snabbare att ta bilen. Som jag skrivit tidigare, jag tycker inte att det är billigt att åka bil, tvärt om. Max 25 spänn för en bussresa är jag beredd att betala, annars tar jag bilen även om det blir dyrare. Jag har alltid möjlighet att skaffa en snålare bil, men kag har igen möjlighet att åka billigare buss.
llesrof skrev:Bussresa med rabattkort skulle kosta mig 96:- om dagen.
Eh, i vilket län kostar månadskortet 2900kr?
Skrev jag månadskort? I så fall skrev jag fel. Det rabattkort jag räknade på är ett kort man fyller med 300:- och sedan får man minst 25 % rabatt under normala tider och mer rabatt på de tider jag inte behöver åka buss. Om man då utgår från ordinarie pris och drar av 25 % så får jag fram siffran 48 SEK / resa. Vad ett månadskort kostar har jag inte kunnat hitta och priset beror på hur många zoner man åker genom. Och det där med zoner är en hel vetenskap.
Jo, fast om du ska pendla så är det ju månadskortens prissättning man ska jämföra med inte styckpris för resor eftersom dessa är mycket högre.
andreas_lofgren skrev:Jo, fast om du ska pendla så är det ju månadskortens prissättning man ska jämföra med inte styckpris för resor eftersom dessa är mycket högre.
Hörru... spräck inte min teori om att bilen blir billigare än bussen nu. Det är ett bilforum och inte ett forum för kollektivtrafiksanhängare :mrgreen: Näe, skojar bara. Du har helt rätt. Jag tror att ett månadskort kostar 630:- om jag skall åka över tre zoner. Jag kommer inte att kunna åka buss varje dag och definitivt inte på helgerna. Med månadskort blir bussen omkring 34 - 35:- billigare per dag om jag jämför med bilen. På 238 dagar sparar jag drygt 8300:- på att ta bussen. Mindre om jag ändå måste ta bilen ett par dagar i veckan. Och jag får inga reseavdrag. Bilen behöver jag ju till annat än att bara köra till och från jobbet så den största kostnaden för den har jag i alla fall.

Jag tycker det är synd att många elbila[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]