Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av angrah
"Bromsfel - stanna omgående" dyker upp titt som tätt. När jag släpper upp gasen rycker det till lite, annars inget. Det tar en stund sen försvinner allt igen. Det spelar ingen roll vad eller var jag varit, verkar som om nån kabel glappar. Jag var på service å kollade och dom fick fram "kommunikations fel". Kan det vara så att en kabel mellan abs-enheten och datorn ligger å glappar eller nåt? Jag har ingen koll, men kan det vara så?
Användarvisningsbild
av G-kraft
angrah skrev:"Bromsfel - stanna omgående" dyker upp titt som tätt. När jag släpper upp gasen rycker det till lite, annars inget. Det tar en stund sen försvinner allt igen. Det spelar ingen roll vad eller var jag varit, verkar som om nån kabel glappar. Jag var på service å kollade och dom fick fram "kommunikations fel". Kan det vara så att en kabel mellan abs-enheten och datorn ligger å glappar eller nåt? Jag har ingen koll, men kan det vara så?
Var, va du på service !?
av angrah
Japp, dom ansåg inte att det var nödvändigt att söka eftersom det var ett problem som försvann å sen kom tillbaka. Att det inte var något särskilt stort problem
Användarvisningsbild
av G-kraft
angrah skrev:Japp, dom ansåg inte att det var nödvändigt att söka eftersom det var ett problem som försvann å sen kom tillbaka. Att det inte var något särskilt stort problem
Men det måste vara nåt fel ,,så att var det volvo som gjorde undersökningen !? tycker jag är dåligt om de inte kan se vad det är för fel...
av angrah
Nepp volvo gjorde inte undersökningen. Men när jag surfat runt å kollat lite så visar det sig att även volvo har valt att låta bli det på service.
av angrah
Glömde säga att hastighetsmätaren går ner på 0 när bromsfelet är framme. Nån som vet vad det kan vara?
av zenobia
Hastighetssignalen kommer från något medelvärde på bägge främre ABS-givarna (vänster & höger).

När ABS-enheten tappar kontakt med andra databoxar försvinner även hastighetssignalen.
av angrah
zenobia skrev:Hastighetssignalen kommer från något medelvärde på bägge främre ABS-givarna (vänster & höger).

När ABS-enheten tappar kontakt med andra databoxar försvinner även hastighetssignalen.
Okej, kan det vara glapp där emellan eller kan det vara fel på antingen abs-enheten eller databoxen? Är det många kablar eller går det lätt att undersöka?
av angrah
Nu har jag i allafall lokaliserat problemet till ABS enheten. Drog ur säkringarna för absen och vips var hastighetsmätaren tillbaka och rycket som fanns tidigare e borta också. Dock så står det istället att det är ett annat bromsfel. Men det är ju för att jag drog ur abs systemet. Så här kan jag väl åka en stund... Nu när jag vet var felet ligger e det ju ganska mycket enklare att tackla det...

Hälsningar Nils
av zenobia
angrah skrev:och rycket som fanns tidigare e borta också.
Jag tror att rycket kommer av att databoxen som styr växlingen inte har någon hastghetssignal och då kan den inte veta belastningar och annat.

Växlingarna blir därmed lite sämre.

High-speed CAN
TCM (Transmission)
ECM (Engine)
ABS / BCM (Bromar)
CEM (Central Electronic Module) - Får hastighetssignal från ECM

Samtliga dessa delar på hastigehtsinfon som sammanställs i ABS/BCM från ABS-givarna i främre delen av bilen.

Åtminstone på tidigare årg&arin[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]