Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus.
Vilken dag solen skiner o motorrummet likaså. Men kortvarig blev lyckan efter 2 mil i solen kom dom första hostningarna och misständningarna samtidigt som lambda lampan började lysa. Efter en grundlig isärtagning av fördelare o kontakter konstaterade jag att allt var torrt, men bilen går bara sämre o sämre, nu undrar jag om nån vet vilket samband det kan vara med motortvätt och lambdaproblem? Funderar på om lambdan kanske gav upp just vid min motortvätt av en slump, känns inte som det. Någon som har nån ide. 850GLT -92 :(
Användarvisningsbild
av ketto
Säkerligen vatten i tändstiftsbrunnarna! Blås rent där!
av magnus.
Gjorde det när jag kollade alla kontakter, det var bara lite fukt längst upp på kanten av brunnarna . Av nån anledning gick den perfekt efter jag vart isär med kontaktstycken och fördelare, men 500 meter senare kom det tillbaks dubbelt upp. Nu är den i princip okörbar. Går hur fint på tomgång som helst och startar som den ska. Men lambda lampan tänds till och från nu.
Ska byta lambda i veckan försöker försäkra mig om att det är den som är problemet. Motortvätten får mig att tveka på att det är så. Kostar ju en slant lambdan. :???:
Användarvisningsbild
av ketto
Läs ut felkoderna först så får vi gå efter de!
av magnus.
Har försökt läsa av. Vad värre är verkar det som A modulen inte fungerar. Fick inga koder alls, dioden lyser när man håller ner knappen, men inga koder. B modulen fungerar, fick felkoder för ABS där men det är en annan historia.
Ska kolla avgsvärderna imorgon. Får se om jag blir klokare av det. :???:
Användarvisningsbild
av ketto
okej!
av magnus.
Ojsan, läste fel i instruktionerna för felkodsläsningen. Läst av A2 o A6 nu,felfria båda. Får nog skaffa en slagruta o leta vatten igen. Kan inte tänka mig nåt annat de kan vara.
av AndreasGLT
Brorsan hade samma problem efter en motortvätt. Han gjorde rent fördelaren och tändstiften och bilen gick som en klocka.

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Har också råkat ut för detdä[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]