- lör 12 jun 2010, 11:47
#417680
Eftersom nu BP bestämt sig för att överge sin oljeproduktion och istället för närvarande pumpar ut ca 40 000 oljefat rakt ut i havet utanför Nord Amerikas kust varje dag så infinner ju sig den eviga frågan återigen om vilken oljesort som passar bäst till normala bilmotorer i rent slitage och miljöhänseende när man de senaste åren sett folk hälla i allt tunnare oljor som t ex helsyntetiska 0-5/30 oljor i dessa bilar och frågan infinner ju sig då varför när man kan läsa i instruktionsböcker som till t ex Volvo 850 och S70/V70 samt S80 mfl att det vid hårdare körning med många nedväxlingar och motorvägskörning är klart lämpligare med en 10-15/40 olja där även mineraloljor fortfarande rekomenderas till mer slitna motorer vilket Volvo själv föreslog till en av mina Volvo bilar, en 850 GLT och ventiltick mm försvann efter detta och inte återkommit efter flera tusen mil efter detta byte av olja.Eftersom flertalet då färdas dagligen under längre sträckor i sina bilar på antingen landsväg med flera omkörningar samt på dessa motorvägar i Sverige så verkar det ju aningen knepigt att man häller i dyra och samtidigt som det verkar fel oljor i dessa motorer.Eller går moderna extremt tunna motoroljor före vett och funktion ?:-/.Om så inte är fallet varför häller då så många i icke lämplig motorolja i sina bilar ?:-/.Lurade av en smart marknadsföring eller helt enkelt bara hoppat på samma tåg som flertalet andra ?:-/.