Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Självklart ska man byta olja på en automatlåda,lika viktigt som vilken olja som helst.Har den gått långt eller om du inte vet vilken olja som är på lådan så ska du självklart skölja lådan ,går åt mellan 15 - 20 liter innan gott resultat uppnåtts.Man vill ju inte byta låda för att man inte skött oljebytena som sej bör,ganska billigt i längden.
Verkstäderna ser dessa jobb som fina jobb,ganska mycket arbete å dyra delar,så varför byta olja på en växellåda om man driver en verkstad??Har kört automater i olika bilar ,blir lika förvånad varje gång man träffar på folk som tror att det är evighetsolja i växellådor,varför har de inte då skapat evighetsolja till motorn oxå då??Beträffande intervall har det att göra med körstil,men allt emellan 3-7000 mil är normalt. Dock ska man tänka på ojekvaliten på dessa lådor ,den 4 stegade klarar sej gott med en vanlig dexron 3 olja typ atf 320 mobils medan 5 - 6 stegade behöver en bättre formula på olja syntetbaserad ska det vara då det är viktigt att känna till ,däremot kan man skölja med en budgetolja det gör inget det är ju bara som sköljvatten när man diskar.Tack för mej!!verkar vara ett trevligt forum detta här.
Jaha, då har man tagit saken i egna händer och sköljt lådan, Det som Rejmes inte ville göra, förresten var det tur att dom vägrade, Var ju snorenkelt att göra själv. Gick åt 14 liter ATF nya oringar och snäpplåset för slangen.

Dock köpte jag oljan på Rejmes då det var väldigt oklart vilken typ det skulle vara.

Lådan växlar mjukare nu efter oljebytet så det var nog behövligt trots att oljan inte var missfärgad.
Hej!
Lite mer info hur man byter filter på en sådan automatlåda. Se link http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 11&t=20278

Sedan har jag en annan beskrivning översatt från engelska hur man gör skölj-jobbet enkelt och säkert utan att köpa grejer i Amerika. Denna beskrivning passar bäst på de automatlådor som används i exempelvis V70 / s80 på 2000 talet. Den är i princip inte svårare än att byta olja i motorn.

Översättning:
1 En teknik som är kommer från Haynes med vissa modifikationer. Skaffa en 24 mm nyckel och lossa bottenpluggen för ATF oljan på automatlådans högra sida. Låt oljan rinna ut, det kommer ca 3,5 liter första gången. Detta är den mängd som du måste toppa upp med när arbetet avslutas.

Inför varje sköljning gör följande:
A Sätt tillbaks pluggen, dra åt med fingrarna.
B Fyll på 2 liter ATF olja.
C Starta motorn, kör igenom samtliga växlar (utan att köra bilen), stanna i varje växel i minst 5 sekunder.
D Tappa ut oljan genom att lossa pluggen.

Genomför detta tills oljan är ren och klar, det brukar behövas 3 – 4 cykler och går åt ca 8 liter ATF olja.

Avslutningsvis , drag åt bottenpluggen ordentligt. Fyll på 3 liter ATF olja, kolla oljenivån i enlighet med instruktionsboken. Förmodligen behöver du fylla på ytterligare ca 0,5 liter efter kontrollen.

Totalt går det åt ca 12 liter med denna metod.

Fråga till forumet, varför trasslar vi med slangar och öppnar till oljekylaren när vi kan öppna bottenpluggen 4 gånger. Rätta mig om jag har fel, men oljepumpen i automatlådan suger olja i sumpen och pumpar ut den i den slang man monterar vid oljebyte. Vad är då skillnaden med att bara tömma ut oljan innan den blir pumpad? Om det bara är en marginell skillnad tycker jag att denna metod är "skitenkel" och betydligt bättre än att inte byta olja. I USA brukar man byta olja även på Volvo när de rullat 6000 - 10.000 mil, 6000 om den går tungt och hårt med exempelvis släp. Även jag har hört med taxi- schaufförer att de byter olja vid ca 7000 mil.
Pumpen hämtar oljan i tråget och pumpar ut den i diverse delar i lådan, och till sist i oljekylet (där vi kopplar in oss och tömmer). Tar du pluggen får du ut den nya oljan du nyss fyllde i. Tanken är att fylla i ena änden och tappa ut i andra, till slut har vi bytt all olja.
Tack Sparkz för ditt svar. Så ifall denna förenklade princip med oljeplugg och tömning 3-4 ggr fungerar, beror det på att du startar motorn, kör i samtliga drivlägen i ca 5 sekunder och förhoppningsvis har lådan då hunnit suga ur det mesta av den nya oljan ur tråget och returnerat gammal olja. Det måste i princip fungera på det sättet eftersom denna amerikan fortsatte tills han fick klar röd olja. Om det inte fungerat hade han fått ut ren olja redan vid första tömningen.
Tyvärr äger jag ingen automatare för tillfället, så jag kan inte testa.
Presis.
GM lådan byter man olja på ett sätt & dom andra på ett annat sätt.
GM lådan har byt bart filter, därför ska man byta filert & olja.

Den andra lådan har inte byt bart filter, därför kan man göra ett dubbelt oljebyte om man har problem.

att flera ggr tappa ur botten pluggen på den 5 stegade lådan är helt fel metod, bör altså itne göras.
ett vanligt olje byte är 6 liter olja o det görs denom att "spola lådan"
Men att spola lådan är i mina ögon en annan sak, nämligan att byta olja 2ggr (alltså 12 liter, detta görs bara när man har ett uppenbart probelm som man hoppas lösa på detta sätt, tyver hjälper det sällan)

men innan man byter kontrollsystem så bör man skölja lådan, så det nya kontrollsystemet har en ren arbetsmiljö.

tyver gälde mycke i mitt inlägg en en helt anna låda än vad tråden handlar om, hoppas ni har överseände med det.

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]