Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Jocke S. skrev:
det hela slutar med att man skickar tillbaka en bekräftelse på att alla mjukvaror komit in i bilen, vilket gör att man kan ha koll på vilke mjukvaror bilen har utan att koppla upsig mot den! desutom kan man ju se på en logg hur långt man komm om nått blir fel, så man kan lätare ta i tur med ett problem om det uppstår! Mycket smart & mycket bra!
Intresant! Med tanke på att ni tidigare har uppgivit att man måsta koppla upp bilen mot servern för att få reda på eventuella uppgraderingar! :roll:

Eller menar du att Volvo inte har en aning om vilken/vilka mjukvaror som installeras på bandet?

Om det nu stämmer som tidigare skribent formulerat sig, så skulle vi med detta facit kunna ringa till närmaste verkstad med access till volvo cc databas (eller vad den nu kallas) och få reda på vilka mjukvaror bilen har samt om det finns några uppdateringar!? :wink:
ja det skulle man om volvo släppte den infon till återförsäljarna.
det ända återförsäljarna kan se är vad mjukvaroren i bilen heter iform av ett konstigt nummer som inte finns nån förklaring till. Finns ingen info ute hoss återförsäljarna om nya mjukvarar. men dom i fabriken kan se & har koll.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
det ända återförsäljarna kan se är vad mjukvaroren i bilen heter iform av ett konstigt nummer som inte finns nån förklaring till.
Om det nu skulle finnas en viss uppdatering, så innebär denna med största sannolikhet att den är till det bättre!

Därför med tanke på att man via VIDA kan se bilens tekniska data, så borde VIDA kunna bestämma om mjukvaran med det specifika nummret har en aktuell updatering eller inte?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jocke S. skrev:
det ända återförsäljarna kan se är vad mjukvaroren i bilen heter iform av ett konstigt nummer som inte finns nån förklaring till.
Om det nu skulle finnas en viss uppdatering, så innebär denna med största sannolikhet att den är till det bättre!

Därför med tanke på att man via VIDA kan se bilens tekniska data, så borde VIDA kunna bestämma om mjukvaran med det specifika nummret har en aktuell updatering eller inte?
VIDA är ju inte konstant uppkopplad mot VITAL så man ser ju inte vad det finns för nya mjukvaror.

Man vist skulle man kunna bygga denna funktion, frågan är bara om konsumenterna vill betala för en sån fines? eller om det funkar lika bra som i gör idag. jag tycker att dagens sysyem funkar bra! & jag jobbar ju med systemet till skinlad från er som bara spånar!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
frågan är bara om konsumenterna vill betala för en sån fines?
Det finns flera "finnesser" som vi konsumenter betalar för men som vi inte har rätt att kännas vid! Ett system är TIE som är "hemligstämplat för konsumenten. Eller som i detta fallet VIDA, som enligt vissa verkstäder bara ansluts till bilen då det misstänks förekomma något fel!

Skulle det inte vara mer lönsamt för verkstäderna att koppla in VIDA i bilen då den kommer in på verkstaden/servicen och kunden får information om att dom kan uppgradera mjukvaran alt. åtgärda felen som VIDA loggat?

Jag som konsument betalar ju ändå för att verkstaden ska hitta fel/brister på bilen!
av zenobia
CarMan skrev:det ända återförsäljarna kan se är vad mjukvaroren i bilen heter iform av ett konstigt nummer som inte finns nån förklaring till. Finns ingen info ute hoss återförsäljarna om nya mjukvarar. men dom i fabriken kan se & har koll.
Var det TIE som jag fick visat för mig på en Volvo märkesverkstad så kan jag lova att det var mer än ett konstigt nummer som inte beskrev något.

:D
av perjak
CarMan skrev:
perjak skrev:
CarMan skrev:Man laddar inte mer en det senaste, så nedladnings tiden varierar beroende på vad bilen har fr utrustning & när den laddades senast.

inloggning i olika system ligger Ford hårt på med så det lär bara bli fler o inte färre!

1. hämta VIDA
2. Logga in i XP
3. Loga in i VIDA
4. koppla in vida i bilen
5. hämta batteri laddare
6. koppla in batteriladdaren
7. läs ut bilen i VIDA
8. beställ mjukvara
9. tanka hem mjukvaran
10. tanka över mjukvaran till bilen.
11. debitara mjukvaran på arbetsordenr.
12. koppla ut VIDA
13. ställ tilbaka VIDA
14. koppla ur batteri laddaren
15. ställ tillbaka batteriladdaren.

-------------------------------
vist vora det bra om det ingick i servicen, men ingen kommer att jobba gratis! det läggs ju bara på på service kostnaden!

sen vore det ju bra om alla hade egen VIDA, men då den goster 50 000:- + abonemanget så skulle man behöve ta ännu högre priser på verkstan om alla meganiker ska ha en egen!

det är alltid kunden som får betala på ett eller annat sätt, annars går ju verkstan i back = KK
Utan att på något sätt klaga på verkstadens arbete måste jag ställa mig en fråga. Om det är så många olika steg för att lösa en enkel dataoperation borde kanske tillverkaren (Volvo) börja fundera på att anställa nån som kan det här med att bygga datasystem?

Jag skulle nästan vilja sträcka mig så långt att jag påstår att flertalet Ex-jobbare från en datalinje på högskolan skulle kunna snickra ihop ett system som förenklar processen hos verkstaden till:

1. Koppla in bilen mot servicedatorn
2. Starta automatisk kontroll och uppgradering
3. När gröna lampan lyser, koppla loss bilen från servicedatorn
(4. debitera kunden)

Varför ställer inte ni som ska jobba med systemet krav på att få arbetsverktyg som är anpassade till 2000-talet? Jag skulle bli tokig på sånt rackel.
Du har ju inte läst vad jag skrivit & har lite dålig koll tror jag.

några av momenten är ju faktiskt fysiska moment !
du kan inte programera en dator till att taasig till bilen &desutom hämta en batteriladdere!

Dagans data säkerhet kräver att Windoxs loggar ut efter nån menut & man måste logain, jag skulle gärn slippa detta.
Ford kräver att man veriferar sig med lösenord & andvändarnamn när man andvänder vida, även deta skulle jag gärna slipa.

Själva systemet är ju redan så smart om inte smartare än vad du beskriver!
Man läser ut vad det är fr bil man är uppkopplad mot, för att kunna se vad den innehåller för mjukvaror & hårdvaror, sen kollar den ju vilka mjukvaror som finns att hämte nyare variasion av & bygger ett paket som skickas över.
sen ska paketer tankas från datorn & till bilen, det ända man kan klaga på är ju att datasystemen i bilenra har låg fart.

det hela slutar med att man skickar tillbaka en bekräftelse på att alla mjukvaror komit in i bilen, vilket gör att man kan ha koll på vilke mjukvaror bilen har utan att koppla upsig mot den! desutom kan man ju se på en logg hur långt man komm om nått blir fel, så man kan lätare ta i tur med ett problem om det uppstår! Mycket smart & mycket bra!

Sen så kommer ju företaget att få en räkning på dom där 1,92:- så man vill ju för egen del debitera mukvaran på rätt ställe för att ha koll på företagets ekonomi, jag tror inte skattemyndigheten tycker om att man visar en post på tiotusentals mjukvaror uten att kunna bevisa at det är mjukvaror o inte sprit man köppt!
Ja, det ska ärligt erkännas att jag inte har full koll på vad som pågår på verkstaden när bilen är där. Men det hindrar inte att jag faktiskt förstår hur både datorer, ekonomi och marknadsföring fungerar.

I ditt flödesschema ovan har du som du mycket riktigt påpekar ett antal fysiska ansträngningar och jag ska nu försöka begripa vad det är du gör:

1. hämta VIDA
Tolkas om att du går och hämtar en bärbar dator. Går du raskt tar det max två minuter om inte verkstaden är gigantisk
2. Logga in i XP
Brukar ta 10 sekunder
3. Loga in i VIDA
Ok, ytterligare 10 sekunder
Om inte det är samma sladd som berättar för dig vilka felmeddelanden som finns i bilen (för visst gör man en sån koll vid service) så får du ytterligare 15 sekunder för att trycka i den kontakten
5. hämta batteri laddare
Ytterligare två minuter gå-tid
Jag antar att du kopplar in den istället för bilens eget batteri. Eller är det till datorn? Utan strul 20 sekunder
7. läs ut bilen i VIDA
8. beställ mjukvara
9. tanka hem mjukvaran

Dessa moment borde kunna ske utan övervakning så då kollar du smörjningen av gångjärn, spolarvätska m.m.
Tidstillägg på övrig servicedebitering 1 minut
12. koppla ut VIDA
13. ställ tilbaka VIDA

se ovan. Totalt ca 5minuter

Således skulle en service förlängas med ca 10 minuter. Om vi antar att ni kostar ca 700:- i timmen, vilket borde vara skäligt, blir det ca 120:-

Då jag inte servat hos Volvo ännu (bilen är för ny) vet jag inte priset för en service men utifrån tidigare erfarenheter gissar att under 1:-/mil är det INTE. Serviceintervall 3000mil, alltså minst 3000:-.

Om Volvo lägger på 100:- på varje service tror jag inte NÅGON kund ens skulle märka det. Däremot skulle varje bilägare få ut en fullt uppdaterad bil efter sevicen. Och därmed också med stor sannolikhet ett mer problemfritt bilägande vilket i sin tur leder till att Volvos anseende bland bilägarna ökar.

Nu backar vi! Tror du, eller någan annan här att Volvo skulle vara villiga att missa 100:- per sevice för att öka sitt anseende? Svaret på frågan torde vara självklart!!
av Seafront
VIDA - All In One prenumeration kostar 32.600 kr exkl moms.

Till VIDA måste man ha en box som heter VCT2000, vet inte vad den kostar eller var man kan köpa den.

Svensk version av VIDA kan beställas från:
VCC Tech Info Shop (EU-land)

Pdf-fil som beskriver arbetsgången vid uppdatering:
How to download software to the vehicle using VIDA
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CarMan skrev:det ända återförsäljarna kan se är vad mjukvaroren i bilen heter iform av ett konstigt nummer som inte finns nån förklaring till. Finns ingen info ute hoss återförsäljarna om nya mjukvarar. men dom i fabriken kan se & har koll.
Var det TIE som jag fick visat för mig på en Volvo märkesverkstad så kan jag lova att det var mer än ett konstigt nummer som inte beskrev något.

:D
sidan med bilens mjukvara är bokstavsförkortningar för noderna & hårdvarunummer, följt av mjukvaru nummer! o komm inte o säg nåt annat!
Användarvisningsbild
av CarMan
Jocke S. skrev:
frågan är bara om konsumenterna vill betala för en sån fines?
Det finns flera "finnesser" som vi konsumenter betalar för men som vi inte har rätt att kännas vid! Ett system är TIE som är "hemligstämplat för konsumenten. Eller som i detta fallet VIDA, som enligt vissa verkstäder bara ansluts till bilen då det misstänks förekomma något fel!

Skulle det inte vara mer lönsamt för verkstäderna att koppla in VIDA i bilen då den kommer in på verkstaden/servicen och kunden får information om att dom kan uppgradera mjukvaran alt. åtgärda felen som VIDA loggat?

Jag som konsument betalar ju ändå för att verkstaden ska hitta fel/brister på bilen!
Vist vore det bra om bilen Bara logga felkoden när det var fel på något, då skulle livet vara lite enklare!
Användarvisningsbild
av CarMan
perjak skrev:
CarMan skrev:
perjak skrev: Utan att på något sätt klaga på verkstadens arbete måste jag ställa mig en fråga. Om det är så många olika steg för att lösa en enkel dataoperation borde kanske tillverkaren (Volvo) börja fundera på att anställa nån som kan det här med att bygga datasystem?

Jag skulle nästan vilja sträcka mig så långt att jag påstår att flertalet Ex-jobbare från en datalinje på högskolan skulle kunna snickra ihop ett system som förenklar processen hos verkstaden till:

1. Koppla in bilen mot servicedatorn
2. Starta automatisk kontroll och uppgradering
3. När gröna lampan lyser, koppla loss bilen från servicedatorn
(4. debitera kunden)

Varför ställer inte ni som ska jobba med systemet krav på att få arbetsverktyg som är anpassade till 2000-talet? Jag skulle bli tokig på sånt rackel.
Du har ju inte läst vad jag skrivit & har lite dålig koll tror jag.

några av momenten är ju faktiskt fysiska moment !
du kan inte programera en dator till att taasig till bilen &desutom hämta en batteriladdere!

Dagans data säkerhet kräver att Windoxs loggar ut efter nån menut & man måste logain, jag skulle gärn slippa detta.
Ford kräver att man veriferar sig med lösenord & andvändarnamn när man andvänder vida, även deta skulle jag gärna slipa.

Själva systemet är ju redan så smart om inte smartare än vad du beskriver!
Man läser ut vad det är fr bil man är uppkopplad mot, för att kunna se vad den innehåller för mjukvaror & hårdvaror, sen kollar den ju vilka mjukvaror som finns att hämte nyare variasion av & bygger ett paket som skickas över.
sen ska paketer tankas från datorn & till bilen, det ända man kan klaga på är ju att datasystemen i bilenra har låg fart.

Sen så kommer ju företaget att få en räkning på dom där 1,92:- så man vill ju för egen del debitera mukvaran på rätt ställe för att ha koll på företagets ekonomi, jag tror inte skattemyndigheten tycker om att man visar en post på tiotusentals mjukvaror uten att kunna bevisa at det är mjukvaror o inte sprit man köppt!
Ja, det ska ärligt erkännas att jag inte har full koll på vad som pågår på verkstaden när bilen är där. Men det hindrar inte att jag faktiskt förstår hur både datorer, ekonomi och marknadsföring fungerar.

I ditt flödesschema ovan har du som du mycket riktigt påpekar ett antal fysiska ansträngningar och jag ska nu försöka begripa vad det är du gör:

1. hämta VIDA
Tolkas om att du går och hämtar en bärbar dator. Går du raskt tar det max två minuter om inte verkstaden är gigantisk
2. Logga in i XP
Brukar ta 10 sekunder
3. Loga in i VIDA
Ok, ytterligare 10 sekunder
Om inte det är samma sladd som berättar för dig vilka felmeddelanden som finns i bilen (för visst gör man en sån koll vid service) så får du ytterligare 15 sekunder för att trycka i den kontakten
5. hämta batteri laddare
Ytterligare två minuter gå-tid
Jag antar att du kopplar in den istället för bilens eget batteri. Eller är det till datorn? Utan strul 20 sekunder
7. läs ut bilen i VIDA
8. beställ mjukvara
9. tanka hem mjukvaran

Dessa moment borde kunna ske utan övervakning så då kollar du smörjningen av gångjärn, spolarvätska m.m.
Tidstillägg på övrig servicedebitering 1 minut
12. koppla ut VIDA
13. ställ tilbaka VIDA

se ovan. Totalt ca 5minuter

Således skulle en service förlängas med ca 10 minuter. Om vi antar att ni kostar ca 700:- i timmen, vilket borde vara skäligt, blir det ca 120:-

Då jag inte servat hos Volvo ännu (bilen är för ny) vet jag inte priset för en service men utifrån tidigare erfarenheter gissar att under 1:-/mil är det INTE. Serviceintervall 3000mil, alltså minst 3000:-.

Om Volvo lägger på 100:- på varje service tror jag inte NÅGON kund ens skulle märka det. Däremot skulle varje bilägare få ut en fullt uppdaterad bil efter sevicen. Och därmed också med stor sannolikhet ett mer problemfritt bilägande vilket i sin tur leder till att Volvos anseende bland bilägarna ökar.

Nu backar vi! Tror du, eller någan annan här att Volvo skulle vara villiga att missa 100:- per sevice för att öka sitt anseende? Svaret på frågan torde vara självklart!!
Om det går så fort som du skriver så hade jag knapast tjafsat om det!
hämta vida kan ju gå på 15 sek om den står nära, eller så har nån annan maskinen & den blir ledig efter 30 minuter.
ligga in i WP går ju fort, men logga in i VIDA går trögt, lika så vissa moment i vida är jätte sega & det klagas mycke på det!

sen så går inte alla stegen mer automatik, för VIDA vet ju inte vad du vill göra! kanske vill du bara kolla hur man byter vindruta o inte alls koppla in dig i bilen! eller sp vill du koppla upp dig mor bilen för att kolla mängden bränske i tankhalvorna. Sen när du kickar in dig i mjukvaru delen så finns det ju mängder med mjukvaror, så inte heller här kan det gå på automatik, lika så så måste du skriva in ett referens nummer så man vet var mjukvaran ska debiteras när räkningen kommer, alltså inte den manuelle debitereingen man får göra efteråt för att ta betalt för mjukvaran. jag skulle kunns skriva hur mycke som helrt, men har ingen lust!
tror ni att nån i någon bransch gör nått gratis så tror ni fel, på ett allat annat sätt betalat alltid konsumenter! så om en sak är "gratis" så kostar nåt annat mer för att täcka kostnaden.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Xc60 Polestar vinterdäck?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardä[…]

Gasspjäll- justering.

Tack för svar! Anledning till frågan […]

740 som krånglar