Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Håller på att köra in min motorcyckel.

Tillverkaren har ett mycket strikt schema som ska följas med lugn körning i början, annars kommer man aldrig att få ut full effekt.

BMW har t.o.m. gått så långt att man programerar om motorstyrningen under inkörningen för att föraren inte ska kunna ge fullgas under inkörningen för då blir livslängden och maxeffekten kass under motorns hela livslängd.

Ju högre trimning/effektuttag man har, desto viktigare är inkörningen och att man inte pressar den i början för att få maximal prestanda/livslängd.
Användarvisningsbild
av opA
VolvoB20 skrev:Håller på att köra in min motorcyckel
Måste nog vara skillnad på motorcykel och bil ändå..

Jag köpte mig en helt ny EU-scooter nyligen och det var även där ett mycket strikt schema som skulle följas;

Max 25km/h dom första 30 milen
Max 35km/h 30-100 mil
Max 45km/h efter 100 mil

.. men inget sådant står i instruktionsböcker till bilar så motorcyklar är väl lite känsligare för gaspådrag m.m när dom är nya :)
av CalleV70
eu-moppen måste du byta oljan efter 30 eller 100 mil. Där ligger en massa skräp. Massproduktionen i Kina ger en prisvärd moppe, men grejerna kommer direkt från gjuteriet. Så inkörning tror jag är bra.
Har även en tung mc. Där är det andra lager. Bland annat är (på glidarhoj) det lågt varv, högt komp och gas ingen bra kombination. Det är flera lagerskador på glidarhojar pga av lågt varv, inte högt! Nållager och torrsump och annat "special" gör att man ska köra lugnt. Men som det skrevs ovan, ej att jämföra. Nä, testa att den uppfyller specifikationen ..... :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
opA skrev:
VolvoB20 skrev:Håller på att köra in min motorcyckel
Måste nog vara skillnad på motorcykel och bil ändå..

Jag köpte mig en helt ny EU-scooter nyligen och det var även där ett mycket strikt schema som skulle följas;

Max 25km/h dom första 30 milen
Max 35km/h 30-100 mil
Max 45km/h efter 100 mil

.. men inget sådant står i instruktionsböcker till bilar så motorcyklar är väl lite känsligare för gaspådrag m.m när dom är nya :)
Visst, ju känsligare och ju högre trimningsgrad ju viktigare att köra in. Eller om ytorna är grova som de kanske är i din scooter.

I min instruktionsbok D5 My-10 står att man tex inte ska dra släp under inkörningen, det är liak illa med höga moment som med höga varv.

Vad jag vänder mig i mot är de som säger att man ska spöa skiten ur motorn direkt innan den är inkörd, håller inte med alls om det på någon motor. Bil, MC Scooter eller båt.
Användarvisningsbild
av kave
Jag följer alltid Motomans instruktioner. I korthet går det ut på att så fort motorn är rejält varm låta den varva upp på "alla" växlarna och sen motorbromsa ner igen och upprepa detta ett antal gånger. Vissa misstolkar det hela som att man ska ge full gas direkt, vilket det ju inte alls handlar om.
Sök på motoman break in secrets så hittar du.
Mina hojar har alltid gått klart bättre än min bekants som körts in enligt tillverkarens instruktioner.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Jag följer alltid Motomans instruktioner. I korthet går det ut på att så fort motorn är rejält varm låta den varva upp på "alla" växlarna och sen motorbromsa ner igen och upprepa detta ett antal gånger. Vissa misstolkar det hela som att man ska ge full gas direkt, vilket det ju inte alls handlar om.
Enligt Motoman är det är ju fullgas till maxvarv som gäller och piska skiten ur motorn på direkten bara den är varm.

Do Three Full Throttle dyno runs from
30% - 100% of your engine's max rpm

Och det redan på väg hemfrån bilhallen med nybilen...

It is a very small window of opportunity to get the rings to seal really well ... the first 20 miles !!

Nä att vålda motor-oskulder stenhårt kommer jag inte att att tro på.... sorry
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kör på precis som vanligt efter jag hämtat en bil. Kör lugnt tills motorn är varm, sen hårt.

Många anklagar mig för att ljuga när jag skriver mina uppmätta prestanda- och förbrukningssiffror. Det kanske är i inkörningen som skillnaden ligger! :wink:
Användarvisningsbild
av Momentum
Hmmmm - Om detta med inkörning vore väldigt viktigt så borde man väl skrota alla demobilar, dom borde ju vara vrak direkt.
Är det någon som köpt en demobil som kan berätta vilket vrak man köpt, eller kan det vara så att även en sådan motor fungerar ok?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har hört fall där ägare av prestandamotorerna (t.ex T5, snällt inkörda ägare) har lånat demobil med samma motor och fått en total chock. Det för att demobilarna har gått så otroligt mycket bättre.
av Columbus
XC90_Executive skrev:Jag kör på precis som vanligt efter jag hämtat en bil. Kör lugnt tills motorn är varm, sen hårt.

Många anklagar mig för att ljuga när jag skriver mina uppmätta prestanda- och förbrukningssiffror. Det kanske är i inkörningen som skillnaden ligger! :wink:
Samma sak här. Inget speciellt. (kanske inte piska skiten ur den men...) sen har jag i och för sig aldrig kommit ner i "fantomsiffror" när det gäller förbrukning men när det gäller prestanda så har jag inget att klaga på :wink:
Restaurering av ratt

Köper du samma ratt är det bara att byta[…]

Det var Bilbolaget som sa att man måste kopp[…]

Eftersom jag inte lyckats reda ut vilken av de 2 s[…]

Aha! :-) Syns inte på den bilden men tonade […]