Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
DaXX skrev:För bara nån vecka sen kom jag tänka på det igen och fick då tipset om den här http://www.ipdusa.com/product.asp?strPa ... CAT_ID=815 istället. Ska vara betydligt bättre än orginalet. Har beställt en och fick bekräftelse om att den skickades igår. Ska bli spännande och se om den lever upp till förväntningarna med tanke på vad andra sagt. Passade på att beställa nya silikonslangar också med tanke på att de gamla mer eller mindre håller på att smulas sönder.

Kan återkomma med resultatet i slutet av veckan när jag installerat och provat ventilen...
När jag bytte gummislangarna var jag kolsvart om händerna och då är jag väldigt noga med att hålla mitt motorutrymme rent och det finns ingen smuts där, Det visade sig att det var gummislangarna som pulveriserades i mina händer även fast dom såg bra ut när jag kollade på dom.
Kör in IPD ventilen efter montering enligt instruktionen.
av jockeman
DaXX skrev:Har själv en strulande magnetventil i min S80. Det klickar i den när jag stänger av bilen och trycker man ner plattan så pulserar kraften, skjuter liksom fart och tar sedan en liten paus på 1-2 sek för att sedan dra på igen. Köpte en ny magnetventil och bytte den, men den klicka i princip direkt. Tyvärr gick jag inte tillbaka med den utan lät det vara.

För bara nån vecka sen kom jag tänka på det igen och fick då tipset om den här http://www.ipdusa.com/product.asp?strPa ... CAT_ID=815 istället. Ska vara betydligt bättre än orginalet. Har beställt en och fick bekräftelse om att den skickades igår. Ska bli spännande och se om den lever upp till förväntningarna med tanke på vad andra sagt. Passade på att beställa nya silikonslangar också med tanke på att de gamla mer eller mindre håller på att smulas sönder.

Kan återkomma med resultatet i slutet av veckan när jag installerat och provat ventilen...

tjena jag har typ samma problem det pulserar men när jag drog ut sladden till ventilen gick det mö bättre men smårycken va kvar tyckte jag ändå mvh
av jockeman
Magnus308 skrev:
DaXX skrev:För bara nån vecka sen kom jag tänka på det igen och fick då tipset om den här http://www.ipdusa.com/product.asp?strPa ... CAT_ID=815 istället. Ska vara betydligt bättre än orginalet. Har beställt en och fick bekräftelse om att den skickades igår. Ska bli spännande och se om den lever upp till förväntningarna med tanke på vad andra sagt. Passade på att beställa nya silikonslangar också med tanke på att de gamla mer eller mindre håller på att smulas sönder.

När jag bytte gummislangarna var jag kolsvart om händerna och då är jag väldigt noga med att hålla mitt motorutrymme rent och det finns ingen smuts där, Det visade sig att det var gummislangarna som pulveriserades i mina händer även fast dom såg bra ut när jag kollade på dom.
tjena jag blir med kolsvart när jag rör mina slangar kan det va dom det är något tjyvhål på tror du eller vad hände efter med din bil. Vad är ipd ventilen mvh
Användarvisningsbild
av Magnus308
Thomas J skrev:Vad är det för dimension på slangarna? köpa på volvo eller nån annan?
Har volvo någon slang sats man kan köpa?
Mvh Thomas
Köp inte Volvos gummislangar utan satsa på riktiga silikonslangar som är betydligt mer åldringsbeständiga och håller.
Jag köpte 7 feet av den här slangen och den passade perfekt
http://www.ipdusa.com/version.asp?strPa ... V_ID=10724

Samma silikonslang tillverkas av bla Samco så du kan hitta den i svenska butiker också
Jag tror det här är typ samma
http://www.do88.se/product.php?cPath=11 ... cts_id=274

Glöm inte att köpa nya klämmor samtidigt
av DaXX
Magnus308 skrev:

Exakt så var det för mig med. Hade handskar på mig och ändå blev jag svart om fingrarna. Har dessutom bara två klämmor totalt, men slangarna satt som berget ändå. En av slangarna gick av när jag skulle dra loss den, men turligt nog var den tillräckligt lång för att sättas tillbaka.

Har läst igenom instruktionen för IPD ventilen.. Fanns en del att tänka på och det ska bli spännande att se om det verkligen fungerar :)
av DaXX
jockeman skrev:
DaXX skrev:Har själv en strulande magnetventil i min S80. Det klickar i den när jag stänger av bilen och trycker man ner plattan så pulserar kraften, skjuter liksom fart och tar sedan en liten paus på 1-2 sek för att sedan dra på igen. Köpte en ny magnetventil och bytte den, men den klicka i princip direkt. Tyvärr gick jag inte tillbaka med den utan lät det vara.

För bara nån vecka sen kom jag tänka på det igen och fick då tipset om den här http://www.ipdusa.com/product.asp?strPa ... CAT_ID=815 istället. Ska vara betydligt bättre än orginalet. Har beställt en och fick bekräftelse om att den skickades igår. Ska bli spännande och se om den lever upp till förväntningarna med tanke på vad andra sagt. Passade på att beställa nya silikonslangar också med tanke på att de gamla mer eller mindre håller på att smulas sönder.

tjena jag har typ samma problem det pulserar men när jag drog ut sladden till ventilen gick det mö bättre men smårycken va kvar tyckte jag ändå mvh
Det känns som att vi har en skillnad där. När jag kopplar loss min magnetventil så går min bil jämt och fint utan ryck, däremot saknas draget naturligtvis.

Att du upplever ryckningar utan ventilen inkopplad vågar jag inte kommentera utan överlämnar det åt någon som är mer insatt :)
av jockeman
DaXX skrev:
jockeman skrev:

Det känns som att vi har en skillnad där. När jag kopplar loss min magnetventil så går min bil jämt och fint utan ryck, däremot saknas draget naturligtvis.

Att du upplever ryckningar utan ventilen inkopplad vågar jag inte kommentera utan överlämnar det åt någon som är mer insatt :)

jag ska prova att byta alla slangarna först får vi se sen verkar ju bättre med silicon slangar, men när man dra ut sladden går inte bilen på något grundladd då hela tiden, borde ju gå ännu bättre sen då när allt lirar ihop nya slangar o ny ventil för ger man plattan nu med sladd i så släpper han laddet o sen kommer tillbaka som du sa mvh
av jockeman
så nu har jag bytt alla slangar från magnetventilen plus ventilen med går mycke bättre men har ändå lite småryck runt 1900-2000 varv sen när jag gasar fullt försvinner det nån som har nån ide mvh jocke
av varpa
Det har inte dykt upp några fler felkoder?
Det låter ju som spjällhus eller gas-givare...

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]