Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IronSabbth
Tjena hittade en gammal voltmätare som jag hade tänkt o koppla in i bilen, de är en plus o en minus sladd o så ett relä också. någon som har nått tipps på vad jag kan koppla den på? generatorn eller?? :D
av Rådlös
Det beror ju helt på vad du vill mäta.
Men ett tips är att koppla den så att du ser batterispänningen hela tiden. Det är ju den som är intressant t.ex. på vintern i "svåra" startlägen, och ha koll om batteriet är fulladdat inför nästa kallstart.
Relät har nog ingen uppgift i detta sammanhanget. Det skall nog vara till något annat.
av IronSabbth
aokey :D men ska jag bara koppla till plus o minus på batteriet då, o så ta bort relät?
av Rådlös
Man kan naturligtvis tänka sig en koppling där relät är TILL endast när du har tändningsnyckeln i t.ex. körläge. Medan du då mäter direkt på batteripolerna. Men det är lite överkurs för sådana kretsar finns det redan, i tändningslåset t.ex. Du skall inte ha mätaren inkopplad när motorn är avstängd. Då drar den ur batteriet.
Här är en bild som du sedan har nytta av när du har din mätare i funktion, för utan bilden har du knappast något nöje av din mätare.

Bild

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]