Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fred skrev:
Tartryffel skrev:Du måste göra en mjukvaruuppdatering på Volvo också, den är inte dyr (ett par hundra) men utan den fungerar inte stereon (den lyser extremt svagt och spelar på lägsta volym)
Att man "måste" ladda mjukvara stämmer inte riktigt. När jag bytte från min HU603 till en HU803 behövde jag inte ladda någonting alls, stereon fungerade perfekt! Nu hade jag säkert tur som en tok men uppenbarligen fungerar det ibland. Dock har jag ett par konstanta felkoder eftersom stereon inte är "gift" med bilen samt att jag valde err DLS-steg istället för ett PA-steg men de koderna påverkar ingenting i bilen.

Mvh
/Fred
OK, intressant. TS får nog ändå räkna med mjukvaran och ta det som en bonus om det funkar utan.
Märkligt med steget. Jag bytte som sagt högtalare + steg och högtalarna ger felkoder (fel resistans) men steget känner ju bilen inte av alls, vad jag vet kan inte bilens system känna av det som det är kopplat (direkt från batteri och lågnivå tagen genom hög->lågnivåomvandlare.)
Tartryffel skrev:Sen måste jag fråga - det var väl stereon som blixtrade och hade sig? Skruvade du isär steron när kablarna satt kvar i den?! Annars har ju batterikabeln ingen betydelse.
Dum som jag är gjorde jag ju det :shock:

Försökte koppla ur sladdarna som satt bak på stereon men dom satt som fan så då skruvade jag loss CD och kassetenheten istället...
HelmeT skrev:
Tartryffel skrev:Sen måste jag fråga - det var väl stereon som blixtrade och hade sig? Skruvade du isär steron när kablarna satt kvar i den?! Annars har ju batterikabeln ingen betydelse.
Dum som jag är gjorde jag ju det :shock:

Försökte koppla ur sladdarna som satt bak på stereon men dom satt som fan så då skruvade jag loss CD och kassetenheten istället...
Ojdå :) Det gör du nog inte om iallafall! De flesta kablarna baktill sitter ju med rätt enkla kontaktstycken, bara slutstegsutgången och växlarutgången som sitter med vanliga kontakter. Men det har du säkert koll på nu ;)
Tartryffel skrev:OK, intressant. TS får nog ändå räkna med mjukvaran och ta det som en bonus om det funkar utan.
Där är vi eniga! :)
Märkligt med steget. Jag bytte som sagt högtalare + steg och högtalarna ger felkoder (fel resistans) men steget känner ju bilen inte av alls, vad jag vet kan inte bilens system känna av det som det är kopplat (direkt från batteri och lågnivå tagen genom hög->lågnivåomvandlare.)
Ger högtalarna felkoder?! :o Det har jag aldrig hört talas om...och mina DLS-högtalare har inte givit några felkoder.

När det gäller felkoden på steget så kan det inte vara själva steget som sätter felkoden i min bil eftersom det, som du skriver, inte är inkopplat i bilens feldiagnossystem. Jag tror däremot att bilen känner av att det sitter en HU803-enhet i och när en HU803 används så krävs ett steg. Laddas inte mjukvaran för (original)steget så sätts felkoden. Mao är det en felkod på grund av avsaknad mjukvara som bilen "vet" är nödvändig, inte en felkod som genererats av någon enhet. Jag vill dock upplysa om att detta bara är spekulationer från min sida.

Mvh
/Fred
Jo de ger felkoder. Milda sådana men ändå. De kommer upp som "resistansfel högtalare" vilket i sig är korrekt, performancehögtalarna är ju betydligt svagare än de som sitter där nu. Tydligen ännu värre i nya Mercedes berättade monteringskillen. Där stängs stereon av (!) om man har fel på minst en högtalare. Byta i en sån är alltså inte att tänka på.
:-)-) Slutet gott allting gott! Jag gjorde som ni rekommenderat, hitta en HU 603 på blocket. Pruta ner den till 900 spänn. Skruvade bort polerna från batteriet Montera ner mittkonsolen, gick lite fortare idag... Bytte ut stereon, satte ihop allt och TA DA! Det funka perfekt så nu är semestern räddad 8)

Tack för all hjälp, det här forumet är ovärderligt emellanåt!

(Moderatorerna får gärna stänga eller slänga tråden för min del)

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]