Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av slowjamzz
hej jag har köpt ett 4 kanal slutsteg och bas till min s40 05a.. jag kan inte så jätte mycket om ljudsystem men fick lite hjälp med att montera detta, men de han gjort då är

att kablarna är dragna från batteri till bilen,,
kopplat till slutsteget, jord kabel har vi också dragit,

det som ska igentligen kopplas är att 2 kablar in till stereon och den lille remote grejen hehe, men ja kan inte koppla dom in till stereon för att de inte finns något uttag till det, ringde bilia och kollat med några andra affärer om dom hade någon adapter man kunde koppla till men dom hade inte det.

ringde ett annat företag och dom bad mig köpa nån låg - högnivå omvandlare som man ska ta ljud från bakre högtalarna, frågan är om jag ska ta ljud från bakre högtalarna,, vart ifrån ska ja hitta kablarna lättast? är det taket eller underifrån ? vilka kablar ska ja sätta ihop nån spec färg på de ? och remote kabeln med ?

jag är ny så jag behöver nog veta lite =). någon som kan förklara lite hade vart riktigt schysst hur man ska göra då ha det fint :)
Nu kanske jag blir övertydlig i min förklaring, men hur som helst:

Remote-kabeln har som uppgift att starta slutsteget när tändningen är på, den kabeln ska alltså kopplas någonstans där det enbart finns spänning när tändningen är på.
En sådan anslutning görs enkelt på kablaget som din stereo är kopplad i, vilken du ska använda måste du antingen mäta dig fram till, eller ha ett kopplingsschema över bilens kontakt.

När det gäller lågnivå-inkopplingen så blir det till å koppla en hög->lågnivå omvandlare på bakhögtalarna precis som du skrev, Underifrån brukar vara lättast att hitta kablarna. Sätt ordentliga skarvar så de inte glappar i framtiden.. Är du osäker på hur du gör för att ta bort delar av inredningen i bilen så söker du i forumsdelen för S40 05 så finns det säkert många som redan frågat om det.

På omvandlaren är plus och minus märkta så du vet vad som är vad, och oftast är högtalarkablarna i bilen märkta på något vis också, men du kan inte se på kabeln vad som är plus å minus, så antingen får du montera ur en högtalare och titta vilken färg som går till plus respektive minus där, huvudsaken är egentligen att det blir lika på båda sidorna, skulle det bli fel på båda så går det ju alltid å kompensera med att koppla basen tvärtom på steget. Hänger du med?

Lycka T!

Finns felkoder? Försök med att dra ut ko[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]