- tis 08 jun 2010, 15:05
Det som är mest komiskt och som jag påpekat många gånger förut är att folk jämför förbrukning. Jämförelser som är så mycket äpplen å päron det kan bli!
1 dl skillnad/mil i förbrukning för medelsvensson gör väl ungefär 2000:- om året med dagens dieselpris och medelkörsträcka på ca 1500-1800 mil om året.. På 4000 mil gör det 5000:-.. Alltså 416:-/månad, om det är mycket eller lite är väl upp till var å en å avgöra. Men ett konstaterande är väl hur som haver att vill man ha ett billigt bilägande så är nya bilar och bilar upp till säg 3-4 år helt omöjliga att äga billigt.. Visst, garantier, halvförsäkring och att de förhoppningsvis går hyfsat felfritt är väl en sak, men värdeminnskningen äter ju upp det med hästlängder! Men kul är det med nytt, så är det bara...
Bitez skrev:något man definitivt kan skryta med på forumet, är att folk snappar upp ordet "förbrukning" direkt.Supereffektivt! :D
Ett tips till dig är om du ställer frågor, börja med ordet: "förbrukning..." du får garanterat massvis me svar :)))))))) (skämt!)
Personligen förstår jag inte varför det är sååååå himla viktigt, skit samma om den drar 0,8-0,9 me automat eller 0,75 manuell??? fjärt i rymden tycker jag... själv kör jag c:A 3000-4000mil/år (PRIVAT) och tänker inte alls på vad pumpen eller färddatorn säger... skulle vara kul om någon verkligen räknade ut den faktiska kostnaden mellan 0,7 och 0,8 förbrukningen... skulle nog landa på en skratt retande summa även om man slår det på 4000mil
Det som är mest komiskt och som jag påpekat många gånger förut är att folk jämför förbrukning. Jämförelser som är så mycket äpplen å päron det kan bli!
1 dl skillnad/mil i förbrukning för medelsvensson gör väl ungefär 2000:- om året med dagens dieselpris och medelkörsträcka på ca 1500-1800 mil om året.. På 4000 mil gör det 5000:-.. Alltså 416:-/månad, om det är mycket eller lite är väl upp till var å en å avgöra. Men ett konstaterande är väl hur som haver att vill man ha ett billigt bilägande så är nya bilar och bilar upp till säg 3-4 år helt omöjliga att äga billigt.. Visst, garantier, halvförsäkring och att de förhoppningsvis går hyfsat felfritt är väl en sak, men värdeminnskningen äter ju upp det med hästlängder! Men kul är det med nytt, så är det bara...
Assumption is the mother of all f ups.