Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Bitez skrev:något man definitivt kan skryta med på forumet, är att folk snappar upp ordet "förbrukning" direkt.

Ett tips till dig är om du ställer frågor, börja med ordet: "förbrukning..." du får garanterat massvis me svar :)))))))) (skämt!)

Personligen förstår jag inte varför det är sååååå himla viktigt, skit samma om den drar 0,8-0,9 me automat eller 0,75 manuell??? fjärt i rymden tycker jag... själv kör jag c:A 3000-4000mil/år (PRIVAT) och tänker inte alls på vad pumpen eller färddatorn säger... skulle vara kul om någon verkligen räknade ut den faktiska kostnaden mellan 0,7 och 0,8 förbrukningen... skulle nog landa på en skratt retande summa även om man slår det på 4000mil
Supereffektivt! :D

Det som är mest komiskt och som jag påpekat många gånger förut är att folk jämför förbrukning. Jämförelser som är så mycket äpplen å päron det kan bli!

1 dl skillnad/mil i förbrukning för medelsvensson gör väl ungefär 2000:- om året med dagens dieselpris och medelkörsträcka på ca 1500-1800 mil om året.. På 4000 mil gör det 5000:-.. Alltså 416:-/månad, om det är mycket eller lite är väl upp till var å en å avgöra. Men ett konstaterande är väl hur som haver att vill man ha ett billigt bilägande så är nya bilar och bilar upp till säg 3-4 år helt omöjliga att äga billigt.. Visst, garantier, halvförsäkring och att de förhoppningsvis går hyfsat felfritt är väl en sak, men värdeminnskningen äter ju upp det med hästlängder! Men kul är det med nytt, så är det bara...
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Gokväll......
Idag åkte "Gammelpärlan" vidare på nya vägar med ny ägare... :cry: Lycka till och var rädd om henne Johanna!

Bild

19400 mil blev det. Kan säga att jag har inte haft tråkigt en enda kilometer av dessa mil.
Inget vidare strul heller. Byte av toppen vid 10000 mil (Garantijobb och tydligen inte helt ovanligt....),
reparation av dieselvärmaren vid 14000 mil samt torkarmotor bak och höger hjullager fram vid 18300mil.
I övrigt bara service enl bok, några uppsättningar däck, handtvätt en gång i veckan och lackrekond en gång om året. Förbankat bra bil helt enkelt......Nu väntar vi bara in nyförvärvet på Torsdag.. :D
av perhall
Variosboy skrev:
perhall skrev: ..Min bil (iofs bensin) fick 15% lägre förbrukning efter en service..
Det det är märkligt, för efter servicen jag gjorde nu i maj så ligger jag ganska precis 1dl under vad jag brukat ligga på, ska tilläggas att jag har haft min värmare på OFF de senaste 4 tankningarna, så det har inget med den att göra.. Nu, sista tanken har jag i princip bara kört i stan och ligger nu precis innan det är dags att tanka på 0,74 enligt färddatorn..

Vet att man gjorde ett antal uppdateringar, men ingen aning om vad, och när jag frågar verkstaden får jag difusa svar i stil med: "vi har uppdaterat allt som det fanns uppdateringar till"..
Jag började fråga vad de hade gjort, de slingrade sig, och slängde papperet och sa att det står i datorn om det är något... sen åkte jag därifrån och märkte att bilen gick aningen annorlunda och mycket snålare... men inte mycket att bråka om i efterhand. /PH
av Steff 99
Bitez skrev:något man definitivt kan skryta med på forumet, är att folk snappar upp ordet "förbrukning" direkt.

Ett tips till dig är om du ställer frågor, börja med ordet: "förbrukning..." du får garanterat massvis me svar :)))))))) (skämt!)

Personligen förstår jag inte varför det är sååååå himla viktigt, skit samma om den drar 0,8-0,9 me automat eller 0,75 manuell??? fjärt i rymden tycker jag... själv kör jag c:A 3000-4000mil/år (PRIVAT) och tänker inte alls på vad pumpen eller färddatorn säger... skulle vara kul om någon verkligen räknade ut den faktiska kostnaden mellan 0,7 och 0,8 förbrukningen... skulle nog landa på en skratt retande summa även om man slår det på 4000mil
Självklart är det inget att bry sig om med bränsleförbrukning, jag förmodar att du inte bryr dej om torkarna bra fungerar ibland eller att bilen bra startar när den känner för det ....skit samma om det knarrar i instrumentbräden och skramlar i dörrarna, eller att parkeringssensorerna tjuter hela tiden.

Vi har olika krav..man kanske skall ha din inställning om man skall åka Volvo och trivas med en undermålig produkt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff, Kör manuell istället så går det supersnålt, automaten din ligger 50% högre än manuell i nästan samma bil
Steff 99 skrev:Mina senaste ca 500 mil är 95% landsväg , jag har inte lyckats att komma under 0,8l/milen verklig förbrukning ännu ( bilen har rullat 1500 mil ), oftast så säger färddatorn att snitt farten varit runt 85 kmh, ingen last eller passagerare.
Kör jag lite i city 15 -20 % så är jag lätt uppe över 0,85-0,9l/mil i snitt, likaså motorvägskörning, över 110kmh då är det virvel i tanken.
Matzz skrev: Mina senaste 3 tankningar har legat på 0.60 då har jag kört 110 mil på varje tank lung blandad körning,...Manuell 2.4 d -10 datorn visar 0.55
Jag lånade en XC70 D5 Aut några dagar och det landade på 1,15, så det blev manuell för mig då den drar 0.85 vid samma körning (fram och tillbaka till jobbet)
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Stopp och belägg......ber om ursäkt om jag startade en tråd som är på väg att spåra ur... :roll:
För det första trodde jag, efter att ha läst ganska mycket på det här forumet, att de flesta diskussioner skedde i
vänskaplig ton, annars hade jag aldrig reggat mig. För det andra verkar det som om steff99 kör D5(205) med automat, min fråga gällde förbrukningen på en 2,4D (175) med automat......30 pållar måste ju göra sitt till.
Hur som helst, i morgon är det leveransdags..... :D

Ha det gott boys and girls och kom ihåg.......Krama varandra i trafiken!

MVH/Niklas
av Hanymo
jag provkört idag V 70 ,D3 automat.Vilket motor..!! mycket styrka, mycket mjukgång,jag trodde att jag kör en bensinare.I stan drog det 0,75 . Tänk att den är fortfarande ny och dessutom automat).motorn svarar direkt utan fördröjning.Känns mycket starkare ,mjukare och finare ljud än D5, dessutom billigare.
jag har funderat på D5 tidigare, nu D3 som gäller.Är det någon annan som har provat den..?
av Bitez
Steff 99 skrev:

Självklart är det inget att bry sig om med bränsleförbrukning, jag förmodar att du inte bryr dej om torkarna bra fungerar ibland eller att bilen bra startar när den känner för det ....skit samma om det knarrar i instrumentbräden och skramlar i dörrarna, eller att parkeringssensorerna tjuter hela tiden.

Vi har olika krav..man kanske skall ha din inställning om man skall åka Volvo och trivas med en undermålig produkt.

Jo men ingen har väl tvingat dig o köpa en bil för c:a 500tkr... eller??? Du köpte väl inte din D5'a under pistol hot.. Det där med torkare o motor tar jag bara som larv och tänker inte ens svara.. du har ju alltid blocket att tillgå till, lägg in en annons, bli av med skräpet(tydligen är det så du resonerar) må bra... Köp dig en Audi, BMW eller Merca som säkerligen aldrig nogånsin krånlar med ngt överhuvudtaget.. Jag menar det är ju bara volvo som tillverkar bilar som går sönder konstant.. Är inte volvo kända för det förresten???

Larvigt! Jag tycker fortfarande att köper man sig en bil för över 400tkr eller över 500tkr så är det ngt fel om man börjar skriva rader med 1dl hit o dit... Skärpning!

Undra om de som åker X6 eller liknande har dessa diskussioner...
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]