Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Hej,

Var och kollade på en begagnad V70II med 6-växlad manuell låda.
När vxlspaken låg i friläge låg den mitt för 3:an/4:ans lägen och det är väl ok. Det fanns fjäderkraft till 1:an/2:an.
Men tryckte man åt höger fanns inget stopp för 5:an / 6:an utan man hamnade långt bort vid backen.
Det var svårt att hitta 5:an vid växling 4-5.

Ska det vara så?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det är en vanesak om du går från femväxlad till sexväxlad. Jag själv släppte kopplingen FÖRSIKTIGT de första gångerna jag lade i sexan då jag iband trodde att jag fått i backen:-) Fick ibland i trean i stället för femman också. Men efter bara någon vecka så vande man sig och nu går det som på räls.
Användarvisningsbild
av js1
Annars tycker man att det borde vara ett stopp vid 5:an/6:an och att spaken skulle tryckas ner för komma till backen.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det stämmer! Den går inte att få i om du kör. Men det är en läskig känsla om man är van vid en vanlig 5-växlad låda att dra spaken åt det håll backen ligger. Men en vandraj som sagt
Användarvisningsbild
av Falk
Apropå växelspaksfunktionen...
Smidig funktion i stort, men jag stör mig lite på att spaken liksom "bottnar" i tvåans läge med ett "dunk". Känns och låter inte premium. Är det en justeringssak?
(Precis likadant var det på den Mondeo -02'a som jag hade som tjänstebil under en tid för några år sedan... Mina V70N har inte alls haft den tendensen.)
Användarvisningsbild
av P1800
För min del är det mera olustigt att köra den gamla V70 -02. På den nya finns det en spärr som hindrar att lägga i backen i hundra knyck medan det förmodligen är ett problem att av misstag lpå en fem-växlad ägga i R-växel i tron att man växlar till 6:an.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
P1800 skrev:För min del är det mera olustigt att köra den gamla V70 -02. På den nya finns det en spärr som hindrar att lägga i backen i hundra knyck medan det förmodligen är ett problem att av misstag lpå en fem-växlad ägga i R-växel i tron att man växlar till 6:an.
Been there - done that :D

Jag lyckades nästan få i backen på min frus Fiesta MY10 för inte så länge sedan då jag skulle lägga i sexan i hennes femväxlade bil. Ett rejält skrapande och snabbt koppla ur blev reesultatet. Det är ju snedskurna drev så det skall mycket till att verkligen få i backen (om det ens är fysiskt möjligt), men lite skada kan man nog orsaka.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
js1 skrev:Hej,

Var och kollade på en begagnad V70II med 6-växlad manuell låda.
När vxlspaken låg i friläge låg den mitt för 3:an/4:ans lägen och det är väl ok. Det fanns fjäderkraft till 1:an/2:an.
Men tryckte man åt höger fanns inget stopp för 5:an / 6:an utan man hamnade långt bort vid backen.
Det var svårt att hitta 5:an vid växling 4-5.

Ska det vara så?

Nej, det är ett mycket distinkt läge när man för spaken åt höger så 5:an och 6:an är mycket enkla att hitta (samma som för att föra spaken åt vänster), för att "komma vidare" till backen krävs extra kraft för det är ytterligare ett distinkt läge att övervinna innan du når höger ändläge.
Användarvisningsbild
av opA
Emiljonsson7 skrev:Det är en vanesak om du går från femväxlad till sexväxlad. Jag själv släppte kopplingen FÖRSIKTIGT de första gångerna jag lade i sexan då jag iband trodde att jag fått i backen:-) Fick ibland i trean i stället för femman också. Men efter bara någon vecka så vande man sig och nu går det som på räls.
Går inte att få i backen när du kör framåt, ioförsig men ;)

Har du i 1:ans växel och kör på framåt och av någon anledning drar dig till backen så kan de nog gå att "få i den" dock lär de spraka och knaka rejält.. men inte om du kör på 4:ans växel och vill till 5-6:an :P
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]