Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är dum i huvudet på riktigt, låt mig berätta!

Jag äger en V70 -01 2,4. För något år sedan eller så fick min son leka själv i kupén, inte speciellt smart men de tänkte jag inte på då. Sedan dess fungerar inte CD-spelaren och jag har således lyssnat på radio. Förutom när man bromsar och svänger höger samtidigt för då "hoppar" stereon över i CD-läge och någon skiva kan inte läsas med resultatet att det står CD error eller nåt sånt och man får ratta över till FM läget igen.

Jag trodde att detta berodde på att min son kanske stoppat i några fler skivor än vad det egentligen skall vara. Idag, av alla dagar, tänkte jag åtgärda detta och börjar därför skruva ner mittkonsolen. Eftersom jag är lite envis av naturen slutar jag inte när jag fått loss stereodelen utan börjar montera ner även denna, trots att jag saknar någon som helst kunskap egentligen om saker som har elektronik eller teknik överhuvudtaget. Vid något tillfälle gnistrar det till och luktar lite bränt. (Jag hade inte nyckeln i tändningen eller så) Efter x antal skruvar har jag fått loss själva CD och kassetdelen och går in i köket för att få ut det som är därinne. Med en knappnål får jag ut 47,50:- samt en kaffekupong på McDonalds! Jävligt obra med andra ord. I det här läget har jag så smått börjat fundera på hur jag ska få ihop skiten igen, dessutom hör jag att det är fler mynt kvar i CD-spelaren men dom är omöjliga att få ut. Sagt och gjort, jag monterar ihop prylarna igen och det går över förväntan. Det blir förvisso några små skruvar över men det har ingen avgörande betydelse.

Nåväl, allt sitter där det ska och jag börjar lugna ner mig lite. Återstår bara att kolla så allt funkar, med lite tur kanske CD-spelaren går igång också. Jag har ju trots allt tömt den på 47,50:- och en rabattkupong. Sätter på tändningen och slår på CD:n. Nope funkar inte men trots allt ingen förvåning och egentligen ingen förlust. Slår sedan på radion..... Men va fan, inget ljud!!!! :-O) Kanalerna finns där och funkar som förut med samma inställningar. Alla knappar funkar osv. Nåväl, kanske bara är en säkring eller nåt sånt tänker jag och kollar upp säkringarna till förstärkaren och ljudet, alla är hela!

Nu återstår frågan, har jag tabbat mig ordentligt eller bara lite? Vad är fel och vad kan jag göra åt det? Semester med två ungar och ingen radio känns sådär faktiskt, snälla hjälp mig!
Hejsan!

Jag hade inte ens försökt laga den om det blixtrade till också när du var där och pillade. Det är så mycket som kan ha gått sönder, någon liten kondensator eller diod någonstans och det är kört. Det är ett rent h-vete att felsöka och hitta såna problem, jag har försökt.
Vilken stereo är det du har?
Det brukar finnas några ute på blocket om du går in där å kollar.

Lycka till
Det troliga är att du kortslutit effektsteget, då fungerar stereon men du får inte ut något ljud. Inget man lagar själv tyvärr... :roll:

Volvo har ett utbytessystem där man lämnar in sin gamla stereo och får ut en reparerad beg. enhet för den nätta summan av 2500 kr. Jag håller med tidigare skribent: tipset blir att hålla koll på Blocket. Just HU603 brukar inte kosta mer än 1500 kr, ibland ännu billigare (jag sålde min för 1200!).

Ett annat alternativ är att passa på att byta upp dig till en HU803, men då pratar vi lite mer än bara stereon. Vill du bara ha ljud i bilen är det ingen bra lösning men vill du ha bättre ljud så är det ett alternativ.

Och du...när du skaffat en utbytesstereo...snälla, ta loss batteripolen innan du börjar skruva!! :wink:

Mvh
/Fred
Fred skrev: Och du...när du skaffat en utbytesstereo...snälla, ta loss batteripolen innan du börjar skruva!! :wink:

Mvh
/Fred
Jag har fått det tipset av flera kompisar idag, som sagt, det här är egentligen inte min grej :oops:

Om jag nu hittar en HU603 på blocket, är det då bara att skruva ner mittkonsolen (för det var ju faktiskt inte speciellt svårt) ta loss kablagen bakom stereon och byta ut mot den nya? Ingen el som strular eller något annat jox?
Försök få tag i en som är ungefär lika gammal som din bil. Det finns uppgifter om att enheter som kommer från andra årsmodeller än bilen inte fungerar...men detta är omöjligt att få bekräftat.

I övrigt ska det fungera utan problem...OM du bryter strömmen först!!!
HelmeT skrev:
Fred skrev: Och du...när du skaffat en utbytesstereo...snälla, ta loss batteripolen innan du börjar skruva!! :wink:

Mvh
/Fred
Jag har fått det tipset av flera kompisar idag, som sagt, det här är egentligen inte min grej :oops:

Om jag nu hittar en HU603 på blocket, är det då bara att skruva ner mittkonsolen (för det var ju faktiskt inte speciellt svårt) ta loss kablagen bakom stereon och byta ut mot den nya? Ingen el som strular eller något annat jox?
Du måste göra en mjukvaruuppdatering på Volvo också, den är inte dyr (ett par hundra) men utan den fungerar inte stereon (den lyser extremt svagt och spelar på lägsta volym)
Sen måste jag fråga - det var väl stereon som blixtrade och hade sig? Skruvade du isär steron när kablarna satt kvar i den?! Annars har ju batterikabeln ingen betydelse.
Tartryffel skrev:Du måste göra en mjukvaruuppdatering på Volvo också, den är inte dyr (ett par hundra) men utan den fungerar inte stereon (den lyser extremt svagt och spelar på lägsta volym)
Att man "måste" ladda mjukvara stämmer inte riktigt. När jag bytte från min HU603 till en HU803 behövde jag inte ladda någonting alls, stereon fungerade perfekt! Nu hade jag säkert tur som en tok men uppenbarligen fungerar det ibland. Dock har jag ett par konstanta felkoder eftersom stereon inte är "gift" med bilen samt att jag valde err DLS-steg istället för ett PA-steg men de koderna påverkar ingenting i bilen.

Mvh
/Fred

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]