Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mra
Wych skrev:
mra skrev:
Wych skrev:Jag köpte biltemas kondensor o mecas torkfilter i somras o lämnade in till en ac-firma. De var inga problem vid montering iaf sa killen som gjorde det..
Låter bra det!
Hur länge sen var det här? märker du någon skillnad på kyl effekten från original kondensor till Biltemas?
Allt funkar fortfarande?
Den skall ju ha ett par färre kylkanaler, men tappet på kylprestandan är inget jag märker av iaf. Reparationen gjordes i slutet på juli -09 o den blåser kallt o bra än..

Har tänkt mäta upp temperaturen, men det har inte blivit av än.
Vad kommer ni andra ner i för temperaturer vid utblåsen?

När jag pratade med en verkstad igår så sa han att kopiorna brukar hålla ca 9mån och sen är det dags att byta enligt dem.

Kan ju vara ett försäljar knep vad vet jag, därför jag frågade angående din.
av mra
Scania skrev:
Wych skrev:.
Vad kommer ni andra ner i för temperaturer vid utblåsen?

Med en enkel termometer har jag mätt upp 6-7 grader i min bil.

En fulltfungerande klimat anläggning skall klara att kyla ner till 6+.

Har du original eller har du Biltemas kondensor?
av DaXX
mra skrev:
DaXX skrev:
mra skrev:klimatanläggningen vid start börjar ge ifrån sig ljud i liknade pysande/väsande ljud för att senar under färdens gång börja bubbla i ljudet.
Detta kommer och går under tiden bilen är på.

Vet att jag hade ett liknande väsande ljud på min s80 förut och då var det inga problem med klimatanläggningen (lämna in den på test) men då hade jag inte detta bubblande/pysande ljud.

Står jag inne i varmgarag ca 18-20grader och slår på max kyla i bilen så blir det inte riktigt kallt utan mer att det blåser ljummet men lite mer åt det kalla hållet.

Är det så att den behöver fyllas på med kylmedium?

Någon som erfarenhet utav detta?
Har du låtit en AC-firma kontrollera din nuvarande bil? Har själv detta pysande och ibland bubblande ljud och var övertygad om att det var kondensorn som läckte. Skulle investera i en ny kondensor och torkfilter, men turligt nog fick jag bilen kollad innan.

Det gick inte att se någon läcka i mitt system, däremot var teknikern ganska övertygad om att det är min expansionsventil som är boven i dramat. Så i mitt fall blir det till att inhandla ett stycke förångare/expansionsventil från skroten istället.

Nej inte ännu men jag förklarade symptomen och dem sa att det förmodligen var kondensorn men som sagt visst ska jag gör en provtryckning innan inköp görs.
Vad kommer ditt kalas gå lös på?
Försöker kolla på vad man kommer hamna på för budget, hittade en firma som fyller på för 1500kr, dyrt nja men detta var med kvitto tänkte därför om man monterar allting själv så blir det ca 3000kr totalt. Ganska överkomligt tycker jag.
Tycker du ska satsa på en provtryckning innan. Har sett en del firmor som lockar med " gratis provtryckning " iaf i gbg-området. Hittade ett sånt ställe och fick bilen provtryckt utan kostnad.
I övrigt vet jag inte vilken kostnad jag hamnar på. Begagnad förångare/expansionsventil går loss på ca 1000-2000 om man vill ha få mil, nytt vet jag inte. Kanske räcker med expansionsventil för min del, men jag tar inte risken. Tar hellre orginalgrejer så det inte blir några konstigheter och då blir det billigare att söka på skroten. Vad det kommer kosta att byta vet jag inte?! Men jag kommer troligtvis inte byta själv med tanke på att det ändå
måste fyllas på efteråt.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]