Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zeeker
Min V70 -01 (14500km) känns gungig, svampig osv
Ja, ni känner igen det. Stötdämparna säger nog de flesta.

Men hur kan jag bekräfta att det inte är något annat eller något mer? Bussningar tex, kan man bara inspektera de visuellt eller finns det nått annat sätt?
Som ni hör är jag ingen expert så tips mottages tacksamt.

PS: Jag har sökt men de flesta trådar verkar handla om att man tar för givet att det är dämparna...
av YoZ
Tja!

Bytte för några veckor sedan stötdämpare & sänkfjädrar på min V70N 02 T5:a (16000 mil) Blev en helt "ny" bil får jag säga! Otroligt stor skillnad! Bilen var riktigt opålitlig/nervös får jag säga tidigare! Hade dock dämpare bak som läckte iofs men ändå! Visst! V70N bilar får man liksom tidigare V70 bilar hålla koll på "funktionella" bussningar,styrleder & krängningshämmare etc i först hand! Har du koll på det? Första grejer man byter isåfall! Min bil hade hade dessa slitdelar i bra skick! Nya länkarmbussningar& krängningshämmare har monteras på min bil för 1½ år sedan kanske. Har du koll på detta?

Bilen blev stabilare,men långt ifrån vad en komplett chassisats med fjädrar/dämpare gjorde!

Sachs advantage dämpare runtom & GE motorsport 35mm sänkning har jag nu!
av Zeeker
Blev du på att göra någon hjulinställning?
Om jag fattat det rätt så ska det inte behövas om man inte pillar på styrleden...
Några erfarenheter av bytet? Behov av specialverktyg mm?
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]