Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Att ingen reagerar / föstår att kvaliten på de flästa billiga delar varierar. har man tur så funkar dom bra, har man otur går bilen inte igenom besiktningen.
så jag förstår inte hur folk kan säga att dom är lika bra, jag har provat m.m. man har ju då bara provat en gång, inte 1000 tals.

Jag o många fler har därimot monterar tusentals orginl delar o o dom funkar ju VARJE gång!

Du tjänar ju en bra slant på att göra jobet själv, eller hur ! är det då inte värt en slant att slippa masa strul ?
Användarvisningsbild
av bela62
Jag beskrev mitt problem och jag har själv satsat dellar inklusiv dett sennaste ca:13000:- jag ville bekräfta varningen att dett stämmer.
vi hör mekaniker när de intte lyckas med arbetet eller klarar inte riktigt som dett ska svarar med TUR eller OTUR!
jag tycker att detta har inget at göra med tur eller otur dett har at göra med kvaliten fick höra at specielt klosorna innehåller en ämne som värmer väldigt mycket skivan!

Jag kämpade med detta problemet i 3 mån. men ej skrivit om men nu eftersom problemet borta bevisade att det stämmer med biltemas broms grejer . annat jag har inte provat själv.

Jag beskrev at nu jag har kvar at kolla noga med monteringsatsen i handbroms klosorna där har jag kvar biltemas och sedan jag har byt klosorna i samband med de andra jag beskrev tidigare jag har problem.
Problemet är :
om jag dra handbromsen och släpper specielt de VÄ. låter en klock,en fjäder litten ljud , eller om jag har dragit handbromsen och i ettan sakta provar det låter en klonk! och litte fjödrern i plot....!
Flyttar till allmän.

Snackade med en mekaniker på en Volvoverkstad förra veckan.
Ha ett bromsok från Biltema som krånglat. Frågade då om han visste om det var vanligt att oken från Biltema krånglade.
Nej det hade han aldrig hört innan sa han. Men deras handbromsbackar var inte bra menade han. Han sa att de haft inne flera bilar med biltemas backar som de fått byta till original pga dålig bromsverkan. Bromsbeläggen menade han heller inte var bra för det blev ofta "skrikande" bromsar av detta.
Men deras skivor var det inget fel på sa han.
Det jag själv testat i bromsväg från Biltema är:
Bromsbelägg. Fungerat utan problem.
Handbromsbackar (240). Fungerat utan problem i ca ett år då det hände nåt som gjorde att det blev ett jäkla oljud. Tror de hamnat ur sitt läge på nåt vis.
Bromsskivor. Fungerat utan problem. Testat totalt 6 skivor.
Bromsok. Bytt två ok. Ett av dem kärvar efter att man kört ett tag.
av *pettson*
CarMan
Nu talar du inte sanning.. Orginal fungerar inte alls varenda gång. Även orginal har sina felprocent. Jag har iallafall jobbat med saab, opel, toyota s märkesverkstäder och har jobbat som inhoppare på volvoverkstad, inte ens dom undersökningar vi gjorde som skola visade att orginal är så otroligt bra på nåt märke. Inte fan fungerar orginal JÄMT. Det är bull... TYVÄRR. Men jag låter förstå att det är en sida du vill framhålla.
Sen det här med *pirat*..
Vad är pirat?.. Kan vi komma till skott med det?
Om jag går in på opel och köper en vit kartong med GM märkning handbromsbackar så betalar jag ett visst pris. Backarna är blåmärkta på sidorna och är uppsatta i en jigg och svarvade efter tillverkningen. Dessa backar ihop med nya skivor ger sugpassning direkt på handbromsen. ALLTID... Ihop med slitna skivor fungerar det i stort sett ALDRIG.. Man får alltid hålla på och efterjustera ett par ggr för att sen köra i bromsprovaren. Inget konstigt med det, det beror på skivorna, inte backarna. Nåt nytt passar inte ihop med nåt slitet.

Sen kommer vi till att över samma disk i orginalbutiken säljer man en RÖD kartong. Den står det FEDERAL MOGUL på. Dom backarna är i stort sett identiska, dom är ett par hundralappar billigare, gula på sidorna och INTE svarvade efter tillverkningen. Dom kräver OFTAST inte nån efterjustering vid samtidigt montering av nya skivor. Men kräver liksom GM backarna flera justeringar på slitna skivor.

Nu ska vi se.. GM i vita kartonger, Federal mogul i röda kartonger. GM äger federal mogul...
Vilken är att se som pirat?... Vilken är det som har *dålig kvalitet* Den överarbetade och eftersvarvade eller den som är tillverkad rå med samma spec, dock inte svarvad? (Svarvningen gör bara nytta ihop med nya skivor)
Volvo har som alla andra också haft sina problem med sina delar. Där har jag varit och lämnat laddtrycks slangar som jag vägrat montera, som sett ut som fattigbarn i kina gjort dom av returmaterial från soffor. Slangar som vid provtryckning (som jag bekostade tills dom fick ta tillbaka dom sen) brast vid 0,3 bar. Till en bil som har 0,6 bar orginal.
Bromsbackar som var så sneda och vinda att man var säker på att dom var demonterade från en krockad bil som gått utför ett stup.
Klossar som pulvriserats i handen på mej (bromsmaterialet trillade isär som pulver).
Det finns många många många såna tillfällen till...
Vad jag vill ha sagt är att ALLA PRECIS ALLA har sina felprocent, vi må prata om märkes eller icke märkes saker. Ingen kommer undan det om vi nu inte pratar om att delarna ska ha 100% tillsyn under tillverkning och till kund med full certifiering. Ingen har det. Inte ens när man bygger en rymdfärja lyckas man fakstiskt med detta. ÄNDÅ framhåller du i inlägg efter inlägg att volvo orginal.. har ALDRIG fel.
Varför?
Användarvisningsbild
av bela62
Hej!
JAG TALAR SANINGEN !
Jag beskrev min problem orsaken till det och kostnader. det som jag beskrev jag har själv testat lagt mer om 10.000:- men huvudsaken problemet borta stelde frågor i forumet ni alla kan se och lässa...
Jag vill inte göra dåligt reklam eller bra reklam . Jag vile tala för de som vill veta saningen eller som har samma problem som jag hade att problemet var BILTEMAS klosar och bromsskivor 100% säkert, kan inte Jag sega at Mekonomes,skruvas, vparts, AD center, mm. eftersom de var Biltemas. Jag har personligen ingenting emot biltema. jag kan köppa delar där men inte känsliga delar som povärkar bilens funktion - säkerhet.
alla vi är utte efter biligt och bra. men ibland kostar mer biliga är dura.
en sak som jag inte tagit upp innan: alla ni kan se själva märka : ÅK TILL BILTEMA KOLLA EN volvo SKIVA ÅK TIL BILIA eler LILJAS KOLLA NOGA bäda PIRATEN och ORIGINALET! HUR DE SER UT ? ÄR DE BÄDA RUNDA ? NI KOMMER AT MÄRKA SJÄLVA AT ORIGINAL SKIVAN ÄR BALANSERAT MEDAN PIRAT ÄR HEL CIRKEL RUND... JAG SKA SE OM JAG KAN FIXA BILD.! eftersom moste jag bort med däcket och skafa bild. annars biltemas skivor har jag demonterat . men det är inte bara det: BILEN SKAKADE SOM SATAN VID INBROMSNIN ÖVER 80 KM/H. I LÅG HASTIGHET MÄRKS INTE UNDER 80 KM/H. FÖRA VÄCKAN BYT SKIVOR OCH KLOSAR PROVADE I TRE DAGAR I RAD PROBLEMMET BORTA.
HADE BILTEMMAS SKIVOR OCH KLOSAR JAG SEGER INTE AT BARA ORIGINALET ÄR BRA! jag seger at biltemas material som jag hade funkade inte för mig och min S60.
Alla ni som lässer kan tolka hur ni vill!
OBS! jag pratar helatiden om VOLVO ej om andra bilmärke eller reservdel butiker pirat eller original.
Jag beskrev det jag har råkat för och låst problemet.
MVH
av Fred
Lugna ned dig lite nu Bela...

Du har beskrivit dina erfarenheter, alla här kan läsa (även om det ibland är lite svårt att förstå vad du skriver), så du behöver inte dra dem en gång till.

Flera andra vittnar om att Biltemas bromsdetaljer fungerar utmärkt och då kan alla som läser det här forumet själva bestämma om de vill testa Biltema eller om man ska betala för original.

*pettsson*,

Problemet med Carman, som jag ser det, är att han skriver på ett sätt som ger intryck av att det är fakta när det egentligen handlar om hans personliga erfarenheter. Det är en konst att skriva på ett sätt som gör att läsaren förstår om det är fakta eller uppfattningar, och jag är den första att erkänna att jag själv trampar snett ibland. Jag dock har dock aldrig sett Carman erkänna feltramp utan han snirklar istället iväg för att slippa ta tillbaka det allra minsta han skrivit.

Faran i detta är att eftersom Carman bevisligen besitter väldigt mycket kunskap så kan forumläsare luras att tro på hans tvärsäkra uttalanden även i ämnen där han faktiskt inte är så kunnig...
Användarvisningsbild
av CarMan
Om GM har problem så får ni ta det på ett GM forum.
GM är inte synonymt med volvo
av *pettson*
CarMan Nu är inte detta tanken att vara en styrkemätning i att skaffa sej mest sympati. Det jag beskriver i slutet är volvoprodukter. Det jag vill framhålla är att volvoprodukter är precis som alla andra bra och dåliga, dom har sina bra och dåliga dagar, dom har sina problem även om det nu pratas tyst och tystas ned. Ett av dom tydligaste exemplen som finns är väl deras tändstift som havererade. Dom var dessutom gjorda av en av dom största reservdelstillverkarna i världen oavsett vems spec dom följde. Ett märke som anses vara så lågpris att få svenskar vill använda dom under sitt rätta namn. Det var alltså inte volvo som tillverkade volvosaker i volvoland med volvofiness och volvokvalitet. (om nån nu trodde detta).

Bela62
Du har rätt i att en del skivor är bearbetade genom att man fräser av kanten. Andra har istället kantborrning och ytterligare en typ är inte bearbetade alls då dom tillverkas av en materialstock som är gjord på ett speciellt sätt för att hålla en jämn vikt igenom.
Du har säkerligen haft skivor som haft problem. Får man fråga om du bytte skivorna själv och hur lång inkörningsperiod du använde?
Användarvisningsbild
av CarMan
jag säger inte att 100% av volvo orginal är felfria, men det är nog bara en promille som har fel, o då ett ytterst litet fel.
Pirat mycke mer fel & mycke grövre fel, kan vara så dåligt att inte ett enda exemplar har samma form som orginalet!

sen det där med tänd stiften var et dåligt exempel, jag har som jag sgt mågna gånger själv inte rkat ut för dessa stift, så så vanligt kan inte detta fel vara.

När det gälle broms skivor så är det väll välkänt att alla billiga broms smivor inte balanceras, så det är väll inget att försvara
Användarvisningsbild
av Funk
CarMan skrev:jag säger inte att 100% av volvo orginal är felfria, men det är nog bara en promille som har fel, o då ett ytterst litet fel.
Pirat mycke mer fel & mycke grövre fel, kan vara så dåligt att inte ett enda exemplar har samma form som orginalet!

sen det där med tänd stiften var et dåligt exempel, jag har som jag sgt mågna gånger själv inte rkat ut för dessa stift, så så vanligt kan inte detta fel vara.

När det gälle broms skivor så är det väll välkänt att alla billiga broms smivor inte balanceras, så det är väll inget att försvara
Problemet är väl att man har konceptfel då och då eller ibland t.o.m felspecat.. Klapperstag, p-bromsbackar, skivor på P1 bilar, upphängningar till avgassystem P2, kondensorer... listan kan göras längre. I dessa specifika fall har eftermarknaden haft framme delar bättre/billigare/snabbare än Volvo själva. Och i vissa fall så är fortfarande eftermarknadsdelarna likvärdiga eller bättre och inte sällan billigare.

/Thomas
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]