Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Fia skrev:Hej!
Ny på forumet av den enkla anledningen att vi verkar ha samma problem, vibrationer i bilen i hastighet runt 40 km/h och sedan lugnar det sig tills man ligger mellan 100-110 (115) km/h. Inget oljud. Är väldigt nyfiken på att få veta svaret på din bil "Hilmer". (Volvo V70 AWD -04)
Verkar ju snarlikt mitt problem ja, har du även känslan av att hela bilen "gungar" fram, främst i lägre hastighet? Tråden uppdateras givetvis så fort arbetet går framåt.
av Fia
Hilmer skrev:
Fia skrev:Hej!
Ny på forumet av den enkla anledningen att vi verkar ha samma problem, vibrationer i bilen i hastighet runt 40 km/h och sedan lugnar det sig tills man ligger mellan 100-110 (115) km/h. Inget oljud. Är väldigt nyfiken på att få veta svaret på din bil "Hilmer". (Volvo V70 AWD -04)
Verkar ju snarlikt mitt problem ja, har du även känslan av att hela bilen "gungar" fram, främst i lägre hastighet? Tråden uppdateras givetvis så fort arbetet går framåt.
Jag kan nog inte riktigt säga att det "gungar", har mer "skak-känsla". Som värst är den i 115 km/h. Vi har haft den hos en mekaniker som vi känner som nu har testat följande:
- köra bilen och sedan slå av tändningen, fortfarnde vibrationer (allstå inget motoriskt, typ svänghjul el likn)
- nedre främre bussningar bytta
- kardanaxel bortkopplad - vibrerar fortfarande utan kardan
- bytt drivknut
- kört bilen på lift utan hjul

Kan vara navet på ena sidan som går lite skevt - detta ska provas på lördag...Fortsättning följer...
av Larsxc70
Hej.
Jag hadde samma problem och det berodde på plastringarna (eller vad de nu heter)i fälgarna inte var av rätt typ.
Då centrerar inte däcken som de ska och upplevs som det är obalans i däcken.
Men eftersom du har plåtfälgar kan det ju inte vara det felet. Men du kan ju iallafall lätta påhjulbulltarna och kolla så det inte glappar mot navet.
av Fia
Nu är även navet/hjullagret testat och det var inte det heller.. :( ..börjar bli riktigt irriterande detta. Nästa förslag är fördelningslådan..men nu börjar det bli dyrt. Någon annan som har nåt förslag? Hur går det för dig Hilmer?
Användarvisningsbild
av nolimits
Håller med om att problem med skakningar och vibrationer i bilen kan få en att slita av sig allt hår i vemod och ilska :D.De problem jag haft med bilar när dessa skakningar dykt upp är de klassiska som fälgar,däck,stötdämpare och fjädrar samt ett fall där kopplingen var dåligt centrerad och ett annat där växellådans lager var svårt slitna.En gång köpte jag nya tuffa lågprofildäck av billigare sort som visade sig vara stört omöjliga att få rätt balans på trots flera försök.Gummiverkstaden sa att det var tyvärr bara att slänga skiten när däcken var av alltför dålig kvalitet.Den gången trodde jag bilen skulle skaka sönder redan vid 80 km/h.Däcken var importerade från Asien av en kille som hade hela brevlådan full av reklamationer.

Läser man sedan vidare i Haynes så nämns det vidare att en felaktig hjulinställning och för lite olja i växellådan kan ge upphov till vibrationer samt slitna innerknutar,dåliga bussningar och böjda drivaxlar där mer vanliga skakningar beror på skeva bromsskivor samt att bultar och låsanordningar till allt tidigare skrivet kan vara löst. :???:
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ja jag börjar ju bli rätt trött på detta, har under 3år och 9000mil haft vibrationer som varit mer eller mindre, men alltid funnits där. Har dessutom bytt ut halva bilen känns det som och har alltså fortfarande inte funnit ursprunget till vibrationerna...
Bilen är nybesiktigad med blankt papper och det känns ju skönt, men anledningen till att jag drar upp det i denna tråd är ju att under min uppsikt så bändes det friskt i alla bussningar, både fram och bakvagn och utan att dessa skulle vara så pass slitna att ett byte skulle krävas. Så dessa kan man ju bortse ifrån åtminstone ;)
av Fia
Ingen som har något annat förslag..? Har tagit bilen till Volvo och en erfaren mekaniker provkörde bilen men utan något bra svar. Bilen är ju dessutom körd på lift och vibrationerna känns även då, måste ju betyda att man kan utesluta däck, dämpare och liknande som påverkas vid kontakt med vägbanan..??? Nån som har förslag på något motoriskt eller annat i motorrummet? Den sensate tanken är att åka till en bilhandlare och lösa in bilen och köpa en ny så få de lösa problemet... :(
av Fia
Hejsan! Vill meddela att vårt problem är löst. Våra fälgar var aningen för stora vilket gjorde att det glappade. Löstes med navringar/centreringsringar som kostar typ 50kr styck... :P volvo bytte storlek på navet mellan årsmodellen runt 2004-2005 så även om verkstaden och datorn säger att det ska passa så gjorde det inte det. Lycka till alla andra!!

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]