Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av C.W.
bevisar att noll visionen är en utopi.
Och då räknar vi inte ens in de som använder fordonet som självmordsredskap.
Antagligen då ett budgetprojekt...sålänge det finns omkomna i trafiken så kan man ju få pengar till den egna verksamheten och sysselsättningen i Borlänge.

Har ni ochså lagt märke till de röda korsen längst vägkanterna?
Lite läskigt är det ju...för att inte tala om de kraschade bilarna i grönsakslandet med skyltar på med information om faran med att somna under bilkörningen.
av Herman8
Så man ser om man blir fotad då (dagtid)?? Körde om en lastbil på 90 väg och precis när jag kom om dök en kamera upp men jag såg ingen blixt. Så då kan jag vara lugn eller ?? För man kan väll inte missa blixten??
Senast redigerad av 1 Herman8, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Apropå fartkameror: Läste en artikel i tidningen i dag. Där en åkeriägare tyckte att fartkamerorna som placerades i sänkor var dåliga ur miljösynpunkt. Då kan långtradarna inte ta fart i nedförsbackarna och få hjälp uppför i uppförsbacken :!: Om man kalkylerar så betyder det ju att kameran står rätt.
Användarvisningsbild
av Scania
KKR skrev:Apropå fartkameror: Läste en artikel i tidningen i dag. Där en åkeriägare tyckte att fartkamerorna som placerades i sänkor var dåliga ur miljösynpunkt. Då kan långtradarna inte ta fart i nedförsbackarna och få hjälp uppför i uppförsbacken :!: Om man kalkylerar så betyder det ju att kameran står rätt.
Ja, åtminstone ur ett "indrivningsperspektiv"... :(
av llesrof
Herman8 skrev: För man kan väll inte missa blixten??
Jo, det kan man och då blir man överraskad när det kommer ett brev från polismyndigheten... :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Scania skrev:
KKR skrev:Apropå fartkameror: Läste en artikel i tidningen i dag. Där en åkeriägare tyckte att fartkamerorna som placerades i sänkor var dåliga ur miljösynpunkt. Då kan långtradarna inte ta fart i nedförsbackarna och få hjälp uppför i uppförsbacken :!: Om man kalkylerar så betyder det ju att kameran står rätt.
Snarare i ett "fartnedhållandeperspektiv". För det är väl det kameror är till för.
Användarvisningsbild
av Brainy
Herman8 skrev:Så man ser om man blir fotad då (dagtid)?? Körde om en lastbil på 90 väg och precis när jag kom om dök en kamera upp men jag såg ingen blixt. Så då kan jag vara lugn eller ?? För man kan väll inte missa blixten??
Jag satt och tittade långt långt fram då jag hade för mig att det skulle vara en kamera i slutet av den rakan jag precis kört in på. Då ser jag hur det blixtrar till i höjd med en bil långt där framme.
Och när jag närmar mig så visst stod det en kamera där.

Jag såg blixten på över 1km avstånd i dagsljus... så ja den syns.

/Anders
Användarvisningsbild
av Guligan
KKR skrev:
Scania skrev:
Snarare i ett "fartnedhållandeperspektiv". För det är väl det kameror är till för.
Korkat att ställa kameran i en sänka, miljömässig katastrof men bra för intäktskontot naturligtvis...
Vårda v90 2025

Som Erik skrev, underredsbehandling skulle jag s&a[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]

Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]