Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uthil
Tja!
Tjejens 440 är trasig igen, haha.

Fick 2 på bilprovningen gällande handbromsen att den ej hade någon bromsverkan, tänkte som så att det var jag som böt den förra sommaren, och det är väl bara att spänna vajern, man behöver ju lixom det titt som tätt, men grejen är den att den tar bara på höger bakhjul dock.

Ni som vet hur det ser ut under och hur oken är utformade så sitter det ju en klack på oket eftersom det är en integrerad hanbroms i oket, att det är själva bromsklossarna som ska nypa när du drar kryckan. denna klack ska ju gå fram och tillbaka när man drar och släpper, men klacken på de vänstra hjulet hakar upp sig vid full åtdragen krycka, och stannar kvar i detta läge när du släpper, plus att den inte nyper,

Någon som vet hur denna klack eller ok fungerar eller om jag måste byta ut det..
Användarvisningsbild
av CarMan
1. du ska aldrig justera vajern (jo bara när vajern byts) Armen som vajern drar i måste gå ända tillbaka til stopp klacken, annars fungerar inte den internra självjusteringen inuti oket.

2. går inte armen tillbaka så brukar det vara en trasig handbromsvajer. ta bort den o se om armen då går tillbake.
gör den inte det så är broks oket trasigt
av Uthil
Tja!

Då måste oket vara trasigt, eftersom vajern är bytt och fungerade vid bytet, sen böt vi bromsklossar på bilen och även oket eftersom kolven hade fastnat och svärfarsan ville inte renovera det och köpte ett ytbutesok på OKQ8 och det är de oket som i sådana fall är trasigt.

Vajern är som sagt bytt och bara ett år gammalt, och jag gjorde percis som du sa med vajern jag tog av den och provade om armen gick tillbaka, men icke. Oket måste bytas igen! :S
Användarvisningsbild
av CarMan
hur gammalt är bromsoket?
läs på lite om konsumentköplagen & leta efter kvittot
av MikaelC
Jag skulle koppla bort vajern från oken och känna om den är trög eller inte. Det kan nog gå ganska snabbt för en vajer att bli dålig om det kommer in vatten någonstans. Kolla också om fjädern som ska dra tillbaka armen på oket är OK. Finns att köpa på bla. mekonomen för ca 50 kr.

I det här fallet kanske inte det är problemet - men vet du hur man justerar på oket? Om inte, med risk för onödig info, tar du bort en skyddsplugg i plast eller metall (verkar vara olika), och sedan spänner åt den inre insexskruven tills hjulet låser. Sedan skruvar man upp 1/8 dels till 1/4 dels varv. När man skruvar upp skruven ska man också hålla emot bromsbeläggen så att inte något hoppar lös.
av Uthil
Tja!

Jag har kopplat loss vajern och den käns inte trög alls, tyvärr! Fjädern verkar ok, men går inte tillbaka, Kan kolla en gång till, Och svar på justeringen så vet jag inte hur man gör, men det förklarade du bra, Ska försöka hinna med det i helgen för det sitter nämligen en liten nippel/eller om det är ett lock, kan väl försöka på loss denna plugg och justera den.

Men hörde en kille som sa att man skulle lufta handbromsen efter ett ok byte eftersom det är en självjusterande mekanism i oket på 440, och han förklarade att man skulle dra kryckan fram och tillbaka samtidigt som man bromsar med foten tills handbromsen nyper om hjulet, Skeptiskt till detta eftersom Handbromsen är en vajer. Hel Knasigt och denna kille jobbade på Bilia
Användarvisningsbild
av vetten
Uthil skrev: Men hörde en kille som sa att man skulle lufta handbromsen efter ett ok byte eftersom det är en självjusterande mekanism i oket på 440, och han förklarade att man skulle dra kryckan fram och tillbaka samtidigt som man bromsar med foten tills handbromsen nyper om hjulet, Skeptiskt till detta eftersom Handbromsen är en vajer. Hel Knasigt och denna kille jobbade på Bilia
Du luftar inte handbromsen på det vis du fick beskrivet, utan vad du gör är att du justerar ut den automatiska justeringen till handbromsen. Man kan få pumpa många många gånger med handbromsen innan det märks, men annars är beskrivningen helt rätt.
av Uthil
Så du menar att jag ska skruva på justeringen som sitter under bilen, På Bilens mitt och sedan dra fram och tillbaka med handbromsen tills den tar?
Användarvisningsbild
av vetten
Nej grundjusteringen görs på bromsoket, det sitter en täckbricka över hålet som justerskruven sitter under tror att det är 5 eller 6mm insex på locket och 4mm på justerskruven. Ta bort täckbrickan/skruven och justera in justerskruven så att bromsen nyper, backa sen skruven lite så att du känner att hjulet roterar fritt c:a 1/8-dels varv. Om du kollar på baksidan av oket så tror jag att du fattar vad jag menar, själva täckskruven är väl sådär en 12-15mm i diameter men ett insexhål på, den kan sitta jättehårt ibland men då får man bruka lite våld med hammare och huggmejsel.

Nej proparts är lågbudget skit ocks&ari[…]

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]