Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Johnnie skrev:Nu har jag kollat med Skobes som servade bilen, dom bytte kamrem och spännrulle, men inte löprullen och vattenpumpen.
Hur stor är risken att någon av dem "skär ihop" innan 32000 mil, hur vanligt är det att det händer?
Det är väll inte så vanligt att vattenpumpen rasar enligt många här.
Men många byter den när dom nu är där o rotar så även jag. På så sätt så har man det ur tankarna att nått kan hända.
av mackan_
Byta kamrem häromveckan och då sa volvomeken att ser vattenpumpen bra ut så låter vi den sitta, större risk att den nya är ett måndagsexemplar än att en pump som hållt 16'000 mil rasar innan nästa kamremsbyte. Men vid 32'000 byter man den oavsett enligt honom.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har bara sett 2 vatten pumper på denna motorfabiljs som gått sönder i lagrena.
alltså 2 vatten pumpar sen 1992 när motorn kom i 850.
ingen av dessa 2 vatten pumpar orsakede nåt motor ras, bara oljud & vatten lekage.
av Johnnie
CarMan skrev:Jag har bara sett 2 vatten pumper på denna motorfabiljs som gått sönder i lagrena.
alltså 2 vatten pumpar sen 1992 när motorn kom i 850.
ingen av dessa 2 vatten pumpar orsakede nåt motor ras, bara oljud & vatten lekage.

Det låter ju rätt bra :D
Men håller löprullen lika bra som vattenpumpen? :???:
Har du sett några rullar som skurit innan 32000 mil?
För den byts ju inte vid 16000 mil normalt?
Användarvisningsbild
av CarMan
det är endast dessa 2 vatten pumper jag sett inget annat ras har jag sett.
Användarvisningsbild
av gooose
Jag får hålla med tidigare inlägg
jag har vart med om 1 haveri av en vattenpump på en taxi efter 33000 mil (ventil sallad)
Detta sedan vit motorn kom -92

Annars byter man v-pump och alla rullar vid andra kamremsbytet

//Gooose

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]