Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Hur är det egentligen när man bara har en bil totalt full med grus / sand.. ska man använda någon form av alkalisk avfettning "bara för att" eller räcker det med att bara spola rejält med högtryck före man svampar den ?

Det är inte lagervis med sand nu som blivit lera utan det är damm från grusvägar som lagt sig över hela bilen..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Alkalisk avfettning är bra mot "naturavfall". Du kanske har stått under något träd? Mycket pollen i luften också?

Jag kör alltid med alkalisk avfettning innan. Använder Strovels Alfanol® HD Grön (från 5l dunk) med lågtrycksspruta. På sommaren kör jag dock inte så skarp blandning. Den går att späda från 1:4-1:50 ungefär. På sommaren kanske jag kör ca 1:25. Blandningen varierar lite beroende på hur bilen ser ut.
Användarvisningsbild
av opA
XC90_Executive skrev:Alkalisk avfettning är bra mot "naturavfall". Du kanske har stått under något träd? Mycket pollen i luften också?

Jag kör alltid med alkalisk avfettning innan. Använder Strovels Alfanol® HD Grön (från 5l dunk) med lågtrycksspruta. På sommaren kör jag dock inte så skarp blandning. Den går att späda från 1:4-1:50 ungefär. På sommaren kanske jag kör ca 1:25. Blandningen varierar lite beroende på hur bilen ser ut.
Tackar !
Endast sand ! Den står i garage för jämnan när den inte körs !

Ska kolla på detta med alkalisk avfettning.. köper nog någon sprayflaska nere på macken så får vi se vad resultatet blir !
av llesrof
Vad är det för sand om du måste använda avfettningsmedel för att få bort den? Normalt sett innehåller inte sand och damm fett och då löses det inte heller upp av avfettningsmedel. Högtryck och schampo bör räcka gott och väl.
Användarvisningsbild
av opA
llesrof skrev:Vad är det för sand om du måste använda avfettningsmedel för att få bort den? Normalt sett innehåller inte sand och damm fett och då löses det inte heller upp av avfettningsmedel. Högtryck och schampo bör räcka gott och väl.
Nja men om de nu fanns rester av något annat än sand på lacken som jag kanske inte såg så var de väl lika bra att lägga på detta.

Det blev "T-grön natur avfettningsmedel" i lite halvt utspädd form. Gick att använda vid normal användning och inte bara för avfettning av bilen så.. ptja, de fick duga. Bilen blev ren iallafall. :mrgreen:

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]