Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Finell
Min lambasonds förvärmning gav upp och jag kände inte för att gynna min lokala originalverkstad med 2500 kr + monteringkostnad (1 timme = 1000+ ???) så jag köpte en ny på skruvat.se för 1600 och bytte själv på OK.

Motordiagnostiklampan slockande, men felkoden finns ju såklart kvar...

Vad gör bilbesiktningen åt detta?

Räcker det att visa upp kvittot från skruvat.se och faktumet att motorlampan inte längre lyser, eller?

Hoppas du inte köpte en lambdasond där man får skarva ihop på orginalkabeln - för lambdasondkablarna får ej nämligen klippas alls.
Se till att lamdasonden har en färdig kontakt i ena änden, men för att vara säker.. köp orginalet - sedan så försvinner inte alla felkoder av sig själv - de måste raderas och adaptionen kan ev. behöva nollställas.

Jag tycker att Bilprovningen endast borde reagera på om motorlampan är tänd, men vad vet jag - det kanske har förekommit mycket "fusk" med dessa lampor ( urkoppling, el dyl )
Användarvisningsbild
av flyvert
Min container blev godkänd utan anmärkningar trots att jag inte nollat felkoden från ifjol då förvärmningen på främre lambdan gav upp och jag bytte själv (fick en Bosch original från Skruvat.se för 1600 - nästan en tusenlapp billigare än vad Volvo skall ha för samma pryl).

ECM DTC SET visas i displayen när jag provar med "dimljus + Read knappen" så felkoden ligger kvar, men SBP verkar inte se/bry sig om den.

/f
av rolass
Hej

Har idag besiktigat hos OPUS bilprovning Vinsta, Vällingby, bilen är en V70, årsmod 03. Fick besked att bilen underkänts p.g av felkod P0106, "Insugningsrörstryck/barometertryckkrets, område/prestanda-problem ". Jag påpekade att det inte finns ngt felmeddelande på displayen i bilen men det ignorerades av besiktingsmannen.

Han sa att jag måste åtgärda felkoden och om jag inte gjorde det skulle bilen få en två:a om samma fel noterades vid nästa besiktning.
Har OPUS andra rutiner än Sv Bilprovning ?

Vill gärna få synpunkter / kommentarer om detta.

Mvh/R
Användarvisningsbild
av johnnype
rolass skrev:Fick besked att bilen underkänts p.g av felkod P0106, "Insugningsrörstryck/barometertryckkrets, område/prestanda-problem
Då är det väl läge att kolla upp vad felet beror på och reparera? Du har ju en felkod som kan ha miljöpåverkan som jag förstår det. Ser inget konstigt i det och den självklara lösningen är service!
av rolass
Har besökt verkstad som hittad fel på MAP- senson . Han "nollade" felkoden. och rekommenderade att börja med det , ska återkomma senare för ny kontroll sedan jag kört lite.
Mvh/RL

Nu brukar nyare bilar ha ganska specifika koder, m[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]

6000 mån känns bra månadspris f&o[…]

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]