Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pebben
Om du inte har märkt det så är det en viss skillnad på 230hk och 290hk... Men vi tog även lite tider faktiskt. Bara 80-120 iof. Det låg på c:a 3s på akutbilen och närmare 6s på min.
Även här finns brister i mätningen, men skillnaden var såpass stor att det inte gick att ta miste om att det var betydligt mer effekt.
av Soldier
Loner skrev:Detta med "trimmade" eller ej standard motorer i utryckningsbilar kommer jag alltid hävda är en myt tills jag är motbevisad.

/L
Tja, eller så läser man mitt inlägg lite högre upp.

Har man jobbat med polisens vagnpark så borde man ju veta.

Men vissa älskar ju myter. :lol:

Edit: En av anledningarna till att man inte trimmar, är att polisen utnyttjar vagnskadegarantin rätt hårt, vilket inte skulle gälla efter trimning.

En annan är att polisen faktiskt inte har nån nytta av mer effekt.
Det är helt enkelt inte motorstyrka som gör deras jobb.
Användarvisningsbild
av CarMan
Pebben skrev:Kan tillägga att akutbilarna häromkring alltid varit Saabar och de har allt annat är original motorn. Senast när jag kollade vilket var några år sedan så körde de med en 9-5 och hade 290Hk. Dvs. att de bilarna har någon egen form av certifiering annars hade de definitivt inte varit lagliga.
Vad det gäller polisbilar köper jag inte heller att det är en "standard" Volvo. Kolla vad max lasten på en V70 är. Kolla sedan tjänsteviktien på 2,5T AWD ex. vis. Räkna sedan vad 5 fullvuxna män väger. Lägg till Polisens utrustning och jag är rätt säker på att de kör olovligt. Således skulle Poliserna inte få ha 5 personer i bilen vilket verkar osannolikt.
Du har inte sett många polisbilar du inte.
bredvid växelspaken sitter en lapp där det står att bilen får framföras med 2 poliser & tillhörande utrustning + 280 kg
Användarvisningsbild
av CarMan
Pebben skrev:Har själv åkt i en akutbil och kan inte svara på huruvida det var exakt 290. Men vid denna tidpunkten hade jag själv en 9-5 och original var det 230 och att det var betydligt mer än så kan jag intyga. Sen om det var 270 eller 320 kan jag inte säga utan att mäta upp effekten. Dock sa akutbilsföraren att det var 290 vilket verkade troligt.
Skulle snarare vilja säga att "trimmade" bilar inte måste ha sämre driftsäkerhet. Vad är det som säger att en motor har bättre tillgänglighet bara för att det är lägre effekt? Köper argumentet om det är nån hemmapulare som håller på. Dock gissar jag på att så inte är fallet med en akutbil. Vidare var går gränsen för trimmade bilar? Är det allt som inte är original från fabrik? Är en V70R trimmad? Det är ju en 2,5T med lite andra delar bara. För att inte tala om Mercedes AMG bilar, de sätter ju kompressor på deras fina originalmotorer. Alltså var går gränsen för att den skall anses vara trimmad?
Man vill ha driftsäkra bilar, inte trimmade bilar. man räddar inga liv på att ha 50kH mer i motorn, det är marginell skilnad på att komma fran 15 sekunder snabare!!!
man vill ha en bil som håller. en trimmad bil har mer vrid än vad växelåda m.m. är dimensionerad för & den kommer att rasa förr eller senare !!!
dom utrycknings fordon vi har har orginal motorar! det är inte helt ovanligt att vi får byta motorer ibland & det är helt vanliga motorer !!!
Användarvisningsbild
av Jensen
Såna här diskussioner är rätt roliga att följa, alltså syrrans säger att det är 290HK, ja då måste det ju vara så.
Varför skulle man behöva så mycket effekt???, bilarna när det gäller Volvopolisbilar har 2,5T motorer varken mer eller mindre, detta vet jag då vi levererar dom flesta bilarna i Stockholmsområdet där jag jobbar.
Visst kan det säkert finnas nån enstaka bil med mera hästar, men dom flesta har 2,5T motorn, sen så har säkert bilarna andra delar som skiljer sig från en vanlig standard bil.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jensen skrev:Såna här diskussioner är rätt roliga att följa, alltså syrrans säger att det är 290HK, ja då måste det ju vara så.
Varför skulle man behöva så mycket effekt???, bilarna när det gäller Volvopolisbilar har 2,5T motorer varken mer eller mindre, detta vet jag då vi levererar dom flesta bilarna i Stockholmsområdet där jag jobbar.
Visst kan det säkert finnas nån enstaka bil med mera hästar, men dom flesta har 2,5T motorn, sen så har säkert bilarna andra delar som skiljer sig från en vanlig standard bil.
det ända jag kan komma på är npgra bustningar som är hårdare, då man prioriterar väghålning istället för väg ljud! bilarn har ju inte problem med väghållningen då dom är tungt alstade när man fått i all utrustning!

fvi har inte bara 210hk bilar, finns även 170hk bilar här.

Man tjäven mer tid på att köra rätt, än att ha mycke hästar under huven.

jag vet inte vas den där saben med 290hk har för utrustning, men han måste ju ha bromsar för att stanna bilen också!.
Mycke myter som sagt, fattar inte att folk tror på allt iställe för att själva tänke lite lågiskt.
av Frigge
Jag kan oxå hålla med om att Polisbilarna INTE är trimmade.
Som sagts i tråden är tillförlitligheten o driftsäkerheten viktigast i dessa bilar. Det finns INGET trim som är godkänt av Volvo o därför görs ingenting med varken motor eller styrsystem på polisbilarna.

/Fredrik
av Alminjo
Bilarna är inte trimmade...
Polisens motorer är från 170hk upp till 250 hk...
ett tips e att skriva upp reg.nr o sedan kolla upp de på http://www.vv.se
av NCR
Min granne kör sopbil och han säger att de har 800hk i den för att kunna ta sig runt snabbare, så då måste det ju vara sant.
Användarvisningsbild
av nattjobbarn
måste bara göra ett inlägg ang trimmade polisbilar.
Dom "målade"bilarna har jag svårt att se varför man skulle trimma.
Kan bara uttala mig i något som är konstaterat och det är att det för ett par år sen rullade en "civil" Ford Sierra Cosworth med 330 kit i Täby norr om stockholm.
Och att det i slutet på -90 fanns en toktrimad saab hos stockholm polisen som dom inte kunnde kör inne i city pga av att bilen började koka.Det vet jag för att jag känner en kille som som jobbade i polisens verkstad inna dom i "princip" la ner den verksamheten.Sen är det faktiskt så att tex saab skickar ut bilar med "test"motorer i till firmor som vill leasa dessa bilar billigt.Vi hade 3 sådana bilar på jobbet förrut och jag kan säga att dom gick som satan.Vi var till och med tvugna att åka ner till trollhättan för service och någon typ av avläsning av motorerna.Vet ej hur mycket hk eller liknande det va i motorerna men dom gick 20 ggr bätrre än alla 9-3or 9-5or jag kört.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]