Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av billy_
Nu börjar jag bli heligt trött. Bilen är en 744 - 90 med B230F

Skrev förut i denna tråden ( http://forum.740klubben.se/viewtopic.ph ... highlight= ) om mitt problem. Där trodde jag att det var löst men nu har det återkommit.

Nån gång per vecka rycker bilen till och stannar. När jag sen startar igen går den som en påse nötter, dvs rycker, skakar, svarar inte på gaspådrag och till sist dör den igen. Lambda har tänt sig de flesta gånger. När jag gjort 4-5 startförsök där bilen dött går den riktigt bra igen - som vanligt alltså.

Pumparna verkar ok, bensinfiltret bytt 2004, jag har lött om spridarrelät, bränslerelät verkar vara hyfsat nytt - märkt 2002-01-03, bytt tändstift, luftfilter, kollat lmm och jag hade inga felkoder idag trots att den stannat för mig.

Någon som har tips? Vill inte lämna in den för dyra pengar.
av Frigge
Luftmassemätare låter det som.

/Fredrik
av billy_
Jag gick ut och kollade lite på lmm igen. Ser att det är lite olja i kontakten, ngn tjockflytande. Ska ta och göra rent och se.
av billy_
Bytte grenrörspackningarna igår - enkel match. Rengjorde även kontakten till lmm samt kollade flamfällan i vevhusventilationen.

Ljudet från grenröret har tystnat betydligt men jag tror att det läcker lite vid packningen mellan grenrör och avgasröret så det får bli att byta den med.

Tomgången har pendlat lite förut men nu ligger den nästan spik på rätt varv, pendlar kanske ngn millimeter högst.

En annan sak: slangen till vevhusventilationen - den som sitter längst upp på vevhusventilationen - den hade en stor spricka som gör att den inte sluter tätt. Ska förstås byta men är det panik?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Felkoder?
Läckage vid grenröret lurar lambdasonden, bra att det är fixat.
Tjuvluft är inte heller bra, se om du kan tejpa slangen lite tills du byter den.

Fortsätter problemen får man nog åka omkring med bränsletrycksmätare inkopplad och ha med sig ett löst stift och lite verktyg så man kan felsöka direkt när den stannar.
av billy_
Då tar jag en sväng förbi bilia efter jobbet och införskaffar en sån slang :)

Jag hade inte förstått detta med felkoder förrän efter sista stoppet jag hade och då fick jag inga felkoder utan bara 1-1-1.
av billy_
Den jäveln dog idag för mig igen. lambda tändes och jag fick en felkod. 1-2-1 - ingen signal från lmm. Verkar som om lmm håller på att lämna in alltså eller att det är dålig kontakt. Ska ta in den idag och kolla om jag hittar ngt synbart, annars är det väl bara att köpa nytt.
av gurkan83
Hej! Min 940 betedde sig likadant, det var bränslerelät som var pajj! Tydligen ett vanligt fel på 940. Så ett tips är att du åker till mekonomen eller volvo och köper ett och provar...om du inte redan har bytt det. Är ju inte säkert att det är det men värt ett försök!

MVH //Gurra
av billy_
Jag tror jag har löst det nu. Jag gjorde ren och smörjde upp tomgångsmotorn/spjället, bytte slangen som torkat, kollade över jordpunkter och najade fast kontakten till LMM som såg ut att hänga lite.

Bilen går mycket bra nu och har inte stannat (än i alla fal). Tror det var slangen mellan insuget och vevhusventilationen som gjorde att den stannade - drog tjuvluft helt enkelt.
Startproblem V70

Hej! Jag har en Volvo v70 -10 D5 som har gåt[…]

Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]