Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av patxik
Hej alla!

Jag har några frågor angående förbättring av ljud, har en XC90 D5 (163hk) Momentum 2005 utrustad med "performance sound" enkel cd och 4 högtalare.

Har läst i olika forum att "MOST" systemet är ganska så besvärligt att jobba med, vilka alternativ har jag för att förbättra ljudet och plugga in Ipod i stereon?

Vad jag fått ut av allt läsande i forums är att det finns möljighet för koppla Ipod'n via en aux adapter fr Dension till enkel cd men bara ljud, inte kontroll över Ipod'n. http://shop.ces.nu/product_info.php?cPa ... cts_id=423

Nu mina frågor:

1. Vad har stereon för model nr, beteckning (typ HU-603 eller liknande)

2. Kan jag byta stereo till "high perfomance" eller "premium"? (fr bilskoten)

3. Kan jag byta slutsteg (förstärkare) till något bättre, typ pa-300 och sätta in fler volvo orginal högtalare?

4. Kan jag byta min enkel cd till en cd-växlare så jag kan installera Dension gateway 500?

Jag har inbyggd telefon så montera något som efter marknads prylar ser svårt ut...
Användarvisningsbild
av CarMan
lite osäker här, men när bilen har Preformance sound, är det nog så att man inte kan uppgradera.
har man därimot highpreformance sound så kan man uppgradera till premiumsound.

Högtalarana går givetvis alltid att uppgradera, mellan dessa 3, men inte apparater & slutsteg. (men är inte 100 på detta)
av Tartryffel
patxik skrev:Hej alla!

Jag har några frågor angående förbättring av ljud, har en XC90 D5 (163hk) Momentum 2005 utrustad med "performance sound" enkel cd och 4 högtalare.

Har läst i olika forum att "MOST" systemet är ganska så besvärligt att jobba med, vilka alternativ har jag för att förbättra ljudet och plugga in Ipod i stereon?

Vad jag fått ut av allt läsande i forums är att det finns möljighet för koppla Ipod'n via en aux adapter fr Dension till enkel cd men bara ljud, inte kontroll över Ipod'n. http://shop.ces.nu/product_info.php?cPa ... cts_id=423

Nu mina frågor:

1. Vad har stereon för model nr, beteckning (typ HU-603 eller liknande)

2. Kan jag byta stereo till "high perfomance" eller "premium"? (fr bilskoten)

3. Kan jag byta slutsteg (förstärkare) till något bättre, typ pa-300 och sätta in fler volvo orginal högtalare?

4. Kan jag byta min enkel cd till en cd-växlare så jag kan installera Dension gateway 500?

Jag har inbyggd telefon så montera något som efter marknads prylar ser svårt ut...
Till att börja med: Inbyggd telefon är inget hinder i sig.

1. Tror inte att huvudenheterna har sådana beteckningar längre.
2. Nej, det går inte att uppgradera.
3. PA-300 är jag ganska säker på bara fungerar med HU-enheterna. Helt annat system när man har MOST.
4. Knappast det heller, CD-enheten är ju en del av huvudenheten och även om du får tag i en motsvarande växlare så vill inte bilen ha med den att göra.

Däremot går det bra att koppla på Volvos egen iPodadapter, den som även finns till V70 II osv. Det är en förgrening av fibern + strömkabel osv, färdigt kit för runt 2500 kr inkl alla monteringsgrejer och kablar. Kolla t.ex. här: http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... VCC-316391

Det är annars lite dumt för just Performance går inte att göra just nånting med ljudmässigt. Man kan t.ex. inte eftermontera originalsub eftersom fiberledningen inte finns i bilen, och den går inte att köpa löst. Den går förstås att köpa på skroten men återigen, mjukvaran säger stopp. Det finns ingen mjukvara som uppgraderar stereon från Performance till High P. eller Premium. Man ska på något sätt straffas för att man (eller första ägaren) valt sämsta paketet :)

Annars går det fint att montera ett eftermarknads-slutsteg och byta högtalare (behöver heller inte vara Volvos högtalare), det funkar dessutom helt oberoende av om du har MOST-system eller inte. Du byter ju inte huvudenheten. Jag bytte i min V70 II och tyckte man fick mer för samma pengar när man köpte t.ex. Infinityhögtalare istället för Volvos bästa, som är riktigt dyra. Nu kör jag med Infinityhögtalare, Alpineslutsteg + USB/iPod från Volvo.

Fler frågor så hör av dig!
av Tartryffel
runepv50 skrev:Denne ser fin ut.

http://www.imiv.ca/cms/

Hva er MOST system?

Hvordan monterer du inn uoriginale høytalere inn på det originale ledningsnettet?
1. Till att börja med skulle du ha kollat här: http://korta.nu/a008 så hade du sett att den inte passar till XC90.

2. Most är ett fiberbaserat kommunikationssystem.

3. Vad är problemet med att montera icke-originalhögtalare menar du? Skruva bort de gamla och sätt dit de nya, förstår inte vad du menar tror jag.
Användarvisningsbild
av patxik
1. Tror inte att huvudenheterna har sådana beteckningar längre.
2. Nej, det går inte att uppgradera.
3. PA-300 är jag ganska säker på bara fungerar med HU-enheterna. Helt annat system när man har MOST.
4. Knappast det heller, CD-enheten är ju en del av huvudenheten och även om du får tag i en motsvarande växlare så vill inte bilen ha med den att göra.

Däremot går det bra att koppla på Volvos egen iPodadapter, den som även finns till V70 II osv. Det är en förgrening av fibern + strömkabel osv, färdigt kit för runt 2500 kr inkl alla monteringsgrejer och kablar. Kolla t.ex. här: http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... VCC-316391

Det är annars lite dumt för just Performance går inte att göra just nånting med ljudmässigt. Man kan t.ex. inte eftermontera originalsub eftersom fiberledningen inte finns i bilen, och den går inte att köpa löst. Den går förstås att köpa på skroten men återigen, mjukvaran säger stopp. Det finns ingen mjukvara som uppgraderar stereon från Performance till High P. eller Premium. Man ska på något sätt straffas för att man (eller första ägaren) valt sämsta paketet :)

Annars går det fint att montera ett eftermarknads-slutsteg och byta högtalare (behöver heller inte vara Volvos högtalare), det funkar dessutom helt oberoende av om du har MOST-system eller inte. Du byter ju inte huvudenheten. Jag bytte i min V70 II och tyckte man fick mer för samma pengar när man köpte t.ex. Infinityhögtalare istället för Volvos bästa, som är riktigt dyra. Nu kör jag med Infinityhögtalare, Alpineslutsteg + USB/iPod från Volvo.

Fler frågor så hör av dig![/quote]

Tack så mycket, äntligen ett riktigt bra svar! Känns som det blir ett eftermarknads-slutsteg och nya högtalare och usb/ipod fr volvo... :wink:
av Tartryffel
Du har frågat om fel iPodadapter. Det finns till optisk fiber och påstår handlaren annat så vet han inte vad ha pratar om. Produkten jag länkade till längre upp i tråden passar i din bil. Punkt slut.
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12

OK, det var om du skall ge starthjälp med sta[…]