Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
CarMan skrev:Svårt att sitta här o laga din bil. men om jag hör ljudet själv kan kag avgöra om det är ljud från remen.
Du säger att remspännaren rörsig mycke & detta är typiskt det man ser på bilar som behöver frihjulsnav.

Frihjulsnav fanns inte först, men kom som rervice åtgärd & sen vart det standard.

Du har allt så inget som gått sönder eller liknande, utan dett är ett fenomen som kan inträffa, o åtgärden är att montera frihjuls nav.
Bilar som har detta nav från fabrik, råkar ibland ut för att dom rostarihopp eller skär, o då funkar dom inte (då får man samma ljud igen).
AC, brukar vara en bidragande faktor till ljudet. AC på = ljud

Hallå igen.

Har inte kollat så mycket mer på skiten då jag inte har haft ork.
Men kan konstatera att ljudet finns när jag startar bilen precis och sen när ac kompressorn är igång då låter det när man gasar till.
Stänger man av acn så försvinner ljudet när man försöker få fram det.

Men min fråga är om man nu köper sig ett sånt där frihjul kommer det att passa på min generator då ??
Alltså är fästet exakt likadant på alla olika generatorer som finns på v70n bilarna.

För det finns ju bara ett frihjul att köpa om jag fattat rätt. Så jag är lite orolig för ifall det inte skulle passa på axeln till generatorn.

/ p
av jaob
Har nu varit inne på volvo och snackat med en kille.
Han sa att det är remspännaren som är felet och gör att det låter som det gör.
Jag sa att jag bytt den men han tyckte jag skulle prova en ny som va orignal istället.
Tvivlar starkt på att det skulle vara fel på både den gammla och den nya. men men..

Frihjulet sa han att det låter inte sådär om det behövs ett, pluss att remmen hoppar mer då.
Och varför skulle jag sätta dit ett frihjul om jag inte haft det förut på bilen och inte har haft missljudet innan.

Nu har jag iallafall bokat en tid så ska dom byta remspännaren IGEN till en ny volvo orginal.
Dock så vet jag redan att det inte kommer att hjälpa men dom kanske kan komma på vad det är ändå.
Behövde dock inte betala den om det inte va det som va felet då skulle han montera dit min gammla.

Jag kan nog hålla med dom om att det är spännaren som låter Men jag tror inte att det är den som är problemet i detta fall.. Och frihjulet känns lite sådär då dom flesta jag snackat med säger att dom trodde bara det sitter på diesel bilarna eller att det låter inte sådär överhuvudtaget.
Jag säger inte att det INTE är den som är felet men att jag inte har haft nån förut och ska montera en för att få bort ett missljud som jag inte har haft förut kan jag hålla med om att det låter lite konstigt.

Men men får väl se vad dom säger dock så vet jag redan nu att min gammla remspännare kommer sitta på när jag hämtar bilen..
av jaob
Jag hade fel.. problemet verkar vara löst nu, har inte hört nått än iallafall.

Rejmes sa att att dom bytte först remmen och det blev bättre men det lät fortfarande så då bytte han spännaren och då blev det helt tyst sa han..

Själv tycker jag det är jävligt knepigt det där då spännaren va helt ny bytt och remmen kanske har suttit i max 10månader.
Men jag är glad att det inte låter illa längre och så fick jag pengarna tillbaka på mekonomen när jag lämna tillbaka deras spännare....

Hoppas att missljudet inte kommer tillbaka snart igen nu bara...
av jaob
Trodde inte mekonomen hade skitgrejer därför jag köpte där.
Känner nog ingen som köper orginal grejer när nått behöver bytas på bilen..

Men tydligen va det fel på dessa grejer och att orginal delar fungerade bättre i detta fall...
och spännaren va inte så mycket billigare än volvos handla bara om typ 100 spänn.
anledningen till att jag inte brukar gå till volvo är för att jag tycker dom har klantat sig rejält ett antal gånger förut därför jag hellre handlar nån annanstans.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Det har ju tagits upp på det forum jätte många som fråga pris på service billigast har volvo själv varit sen om det finns uppdateringar så gör dom sånt eller felmeddelande nå ska bytas så gör dom de sånt får man inte hos andra.
Användarvisningsbild
av Alucinor
Jaob - Jag har samma strul med min bil. Vad kostade det dig att lämna in bilen för byte av rem+spännaren? Var det omständigt/svårt byta själv?
av jaob
Alucinor skrev:Jaob - Jag har samma strul med min bil. Vad kostade det dig att lämna in bilen för byte av rem+spännaren? Var det omständigt/svårt byta själv?
Om jag vore dig och du är säker på att det är det som är felet skulle jag byta det själv.
jag lämna in den enbart för att jag inte skulle behöva betala om det inte va det som va felet.

spännaren kosta 700 kr tror jag
remmen kosta 300 kr tror jag
sen fick jag betala ett par hundra i arbete har jag för mig...

Kommer inte ihåg exakt då jag inte har kvittot framför mig.

Men det fixar man att göra själv om man brukar skruva lite.

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]