Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse9988
Tack för all input men jag behåller min Toyota Corolla -03.

Som gammal bilmekare så är jag innerligt trött på allt bilskruvande med alla mina gamla 5-10 000 kr. bilar. Köpte denna svarta Corollan med 10 000 mil på mätaren hos en Toyotahandlare för en månad sedan och ångrade mig lite efter någon vecka eftersom jag kört gamla och stora Saab 9000 innan. Men det är bara dumt att byta in denna felfria Toyota mot en S80 bara för att få en större bil. Jag behöver ingen stor bil egentligen och denna Corollan är förvånansvärt stor invändigt faktiskt och har all utrustning inkl. ac och lär rulla många problemfria mil framöver.

Tack en en gång! :D
Användarvisningsbild
av Bosse9988
V0LV0 skrev:Svärmor har en Corolla och när jag körde den för en resa på 50 mil så var det mer ansträngande än 100 mil i min S80.
Lite positiv info om Toyota Corolla i ett Volvoforum kanske? :mrgreen:

S80 är en bekvämare bil naturligtvis men för att vara en bil i Golfklassen så går inte en Corolla 2002-2008 av för hackor. Den är ju riktigt rolig att köra också med sin 1,6 liters VVT-i motor och 110 Hk! Kvick som attan om man håller den kring 5 000 varv vid acceleration. Troligtvis på grund av VVT-i systemet. VVT-i som innebär att insugsventilen öppnar aningen innan avgasventilen stänger för att få högre effekt. Den går lika odramatikt i 70 som i 170. Det är precis som om ju fortare man kör med den ju bättre trycks den ner i asfalten. :mrgreen:

Och 6 airbags och ABS-bromsar har jag så ganska säker känner jag mig trots bilens storlek.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
depthless skrev:Jag har kört omkring i massor av olika bilar, men Volvo är bäst i komfort och en Volvo litar man ju på i alla lägen...
Komfortmässigt är en stor bil bättre men när det gäller att lita på sin bil i alla lägen så är det bara till att titta på statistiken. Som jag brukar säga: av 100 bilar av valfritt märke och modell så är det en viss del av dessa 100 bilar som får problem av varierande grad under säg 10 000 mil. En Toyota har statistiskt sätt mindre felande bilar än vad en Volvo har.

Men den absoluta majoritetan av alla bilägare har ju inga problem med sin bil. Den bara går och t ex Renaultägaren förstår inte vad andra talar om när det säger att en Renault är en kvalitetsmässigt sämre bil än t ex en Toyota. Jag nämner Renault för en kollega har kört sin Megane i 26 000 mil och bytt motoroljan endast 3 gånger. Första gången vid 3 000 mil och nästa gång vid 12 000 mil och en gång till vid typ 20 000 mil. Han säger att den drar 0,66 fortfarande efter 26 000 mil.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]