Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nolimits
Hej och tack för ett trevligt forum där jag gör ett försök som medlem. :D

Ej original lättmetallfälgar med för stort centrumnav som sattes på en Volvo S70 med 10 000 mil på mätaren där bultarna drogs enligt konstens alla regler när fälgarna fick centreras för hand när de rörde sig på alla håll i förhållande till centrumnavet.Vid provkörning upptäcktes vibrationer i bilen vid ca 110 km/h där detta enligt däckfirman berodde på avsaknaden av en centrumring för att centrera bilens fälg mot navet trots att fälg och däck var balanserade där jag tyckte att bultarna i sig själv skulle lyckas med detta vilket de nu inte gjorde.Dessa centrumringar av plast sitter permanent i navet på fälgen och fösvinner inte som jag läst på andra forum eller bara har en påverkan vid fastsättning av denna fälg där det enligt däckfirman räcker med ett hål i vägen för att fälgen ska kunna förflytta sig trots hårt dragna bultar som i sin tur flyttar fälgen om än aldrig så lite och naturligtvis ger upphov till dessa däck vibrationer vid högre farter.Hade inga större vibrationer innan detta däckbyte och är lite förvånad över att dragna koniska hjulbultar inte lyckas centrera eller för den delen hålla kvar fälgen på rätt plats !?.Har förutom denna S70 två andra Volvo bilar i familjen som rullat mycket längre och med hårdare körning som med förvisso original fälgar aldrig skakat det minsta även vid högre farter trots sämre däck !?.Frågan är naturligtvis om dessa centrumringar betyder så mycket som det nu påstås. ?:-/
Senast redigerad av 1 nolimits, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av js1
Precis som du själv skriver tror jag inte ett skit på det där. Hjulbultarna är koniska och drar man dom jämnt med förnuft, alltså lite grann växelvis på varje bult så centrerar fälgen sig. Bromskivan i sig är dessutom konisk där den ligger mot navet så även den centrerar sig själv.
Lyft upp bilen och snurra hjulen för hand och kontrollera så fälg och däck är runda/raka.
Man kan bygga upp nån himpla jimpla med t ex ett skruvstäd och en penna e.d så att pennspetsen precis ligger och tangerar fälgkanten. Då ser du om fälgen kastar
när du snurrar.

Skulle en liten ring av plast hålla fälgen på plats vid en påkörning?? knappast :lol:

(Det är väl inga raketforskare som får jobb som däckkrängare precis :roll: )
av *pettson*
Kanske glömde mina herrar att det är stålbultar och aluminiumfälg? Det gör att konan går alldeles utmärkt att vidga eller ändra form på om fälgen inte sitter korrekt inne vid centrum. Det är bara att lägga fälgen fel och dra åt ordentligt en gång...
Centrumringar är varken raketforskning eller nåt onödigt eller för den delen dyrt. Centrumringen är till för att det faktiskt ska centrera på det enda centrum som finns. Alltså medbringaren till lagret. När fälgens hela inre yta är pressad varvet runt kan inte fälgen flytta på sej och konorna drar på rätt ställe och fälgen är centrerad.
Användarvisningsbild
av js1
Det där köper jag inte Herr Pettson, sen må du ha skruvat bilar i 2 miljoner år eller så!! 8)
av *pettson*
js1 skrev:Det där köper jag inte Herr Pettson, sen må du ha skruvat bilar i 2 miljoner år eller så!! 8)
Du behöver inte tro på det alls? Det ändrar ändå inte hur det är konstruerat och hur det blir.
Användarvisningsbild
av js1
Det låter jäääävligt långsökt!! :shock:

Att man skulle "dra" hålen excentriska utan att fälgen glider på plats kring bulten när den spänns?

Insisterar du på att plastringen håller fälgen på plats också om man kör i ett potthål? Det är ju så dumt så det finns inte.

En annan sån däck-krängar historia är att man ska efterdra bultarna vid hjulbyte.
Jag har haft alu-fälgar i 20 år och ALDRIG någonsin behövt efterdra mina bultar. Och då spänner jag dom inte särskilt hårt heller. Drar för hand till 110Nm med momentnyckeln som föreskrivs.
Däremot så har jag 2 bekanta som byter hjul hos däckfirmor som råkat ut för lossnade fälgar.
Varför lossnar då hjulen som däckfirman drar med mutterpickan på max?
Jo, för man bemödar sig inte med att göra rent anliggningsytorna på nav/fälginsida.
Ligger där grus och smuts kläms detta mellan nav/fälg. Detta mals sedan sönder när man kör och eftersom en alufälg är stum och inte fjädrar som en stålfälg, uppstår ett glapp och bultarna lossnar. Orkar man göra rent slipper man detta bekymer.

Varför skriver jag detta? Kanske för att påpeka att yrkesmän inte alltid gör rätt.
av *pettson*
Vi kan nu konstatera att naturlagarna inte gäller dej det är lugnt med det.
Vad gäller efterdragning så är det naturligtvis påhitt, eller inte. Fortfarande har vi två olika material som utvidgas olika av värme. Men återigen är du rejält insatt i ett vanligt skruvförband hur det fungerar.
Vi litar på dej och naturligtvis har det aldrig hänt varesej i industri eller på bilar att bultförband lossnat, varesej vi pratar om hjul eller om vi pratar om andra. Menar det är ju omöjligt och endast ett tekniskt mumbojumbo.
Gällande centrumringen kan vi konstatera att du inte lyckats läsa vad jag skrev.
Användarvisningsbild
av js1
*pettson* skrev:Gällande centrumringen kan vi konstatera att du inte lyckats läsa vad jag skrev.
Även här råder delade meningar. :wink:

Jag tycker det känns som om DU inte läser vad jag skriver.
Jag tror vi avslutar den här diskussionen med detta. Jag känner stor respekt för dig och dina kunskaper om bilar och Volvo i synnerhet men detta kan jag inte svälja.
Användarvisningsbild
av nolimits
Nyligen tillbaka från däckfirman där jag stod och våndades över om dessa centrumringar skulle hjälpa mig och en glad personal lugnt talade om att problemet skulle vara över efter denna montering med obalansen då jag gav mig iväg på en provkörning med dessa nya race fälgar med monterade centrumringar (kommer bild längre fram i tiden ).Problemet är helt borta nu och bilen närmast flyter fram på vägen. :D Klart lycklig för stunden över dessa små plastringar där jag enligt däckpersonalen aldrig skulle haft en chans att centrera fälgarna till 100 % utan dessa.Nu vet även jag att det fungerar när bilen tidigare bar sig väldigt illa åt redan vid ca 110 km/h men där alla skakningar nu är helt borta.Tack för alla svar. :D
Senast redigerad av 1 nolimits, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av js1
Jag blottar strupen och kryper tillbaks under min sten med svansen mellan benen....... :cry:
Elpriset

2021 var det inget krig. Så lynnigt som elpr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jo det är två stänger som jag ser […]

Nu har bilden klarnat. Verskstan har monterat en s[…]

Kolla att det lilla lufthålet i locket till […]