Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

:???:

Har en Volvo S60-06 som jag vill byta ut originalradion mot en bättre "eftermarknadsmaskin"...
Men vad jag förstår så går signalen för backsensor "pipen" via radion, så byter jag ut den så har jag ingen backhjälp.
Går det inte på nåt sätt att ta backsignalen och koppla den till en egen summer eller nåt?
Någon som vet hur man kan lösa det? går det överhuvudtaget att lösa med en annan radion och ett fungerande backsensor.

En tanke jag fått är att använda sensorerna, och koppla dem mot backhjälp som biltillbehörsaffärer säljer. Kruxet är då att de lär ha samma kontakter.
Vilket märke är det på volvos backhjälp? eller någon som vet var själva boxen för den sitter fysiskt i bilen?

En undrande BMd
av Pebben
Skulle ju innebära att man måste ha stereo för att ha backhjälp? Går väl att köpa S60 utan radio?
Användarvisningsbild
av Loner
Pebben skrev:Skulle ju innebära att man måste ha stereo för att ha backhjälp? Går väl att köpa S60 utan radio?
Svar ja på båda.
Du kan köpa utan, eller iaf ersätta med 3part.
Backradarn piper via stereon, ingen volvo stereo inget pip.

/L
av Teemu
tycker att det är oerhört dåligt av Volvo att tvinga på sina kunder en massa saker. Vad hände med den fria konkurrensen? På vår Renault tex så går inte pipandet genom stereon och jag kan därmed ha vilken stereo jag vill utan att behöva välja bort något annat.
av BMd
Loner skrev:
Pebben skrev:Skulle ju innebära att man måste ha stereo för att ha backhjälp? Går väl att köpa S60 utan radio?
Svar ja på båda.
Du kan köpa utan, eller iaf ersätta med 3part.
Backradarn piper via stereon, ingen volvo stereo inget pip.

/L
Provade stänga av radion imorse innan jag backade. Det lyste inget i radio displayen om " parking radar active" iafall. Hade inget att backa emot för att kolla om den skulle fungera om radion var avstängd.
Annars tvingar de inte bara på köparen en radio, utan kräver att de ska ha den på med... *L*

Men åter till frågan. Ingen som vet var boxen för sensorerna sitter fysiskt?
Om man kan använda sig av de sensorer som sitter monterade, och bygga nåt med eftermarknadsvarnare till dem?

/ Bmd
Användarvisningsbild
av CarMan
Hallå. klart du kan stänga av radion utan att det påverkar funktionen för backsensorerna !!! det är ju inte samma sak som att radion är bortmonterad från bilen!

det är helt frivilligt att köpa en VOLO & att välja dom tilbehör man valt, så varför klaga på att vissa tilbehör siter ihopp med den fast monterade radion.

varför vill du byta stereo. du kan ju köpa en bättre Volvo stereo om du nu köppt en dålig!

du borde ju kollat upp vad du ville ha innan du köpte bilen & beställt alla dom grejorna från början. vill man ha bra ljud så kan man ju köpa det från början, det blir mycke billigare än att bygga dit nåt fult efteråt.
av BMd
CarMan skrev:Hallå. klart du kan stänga av radion utan att det påverkar funktionen för backsensorerna !!! det är ju inte samma sak som att radion är bortmonterad från bilen!

det är helt frivilligt att köpa en VOLO & att välja dom tilbehör man valt, så varför klaga på att vissa tilbehör siter ihopp med den fast monterade radion.

varför vill du byta stereo. du kan ju köpa en bättre Volvo stereo om du nu köppt en dålig!

du borde ju kollat upp vad du ville ha innan du köpte bilen & beställt alla dom grejorna från början. vill man ha bra ljud så kan man ju köpa det från början, det blir mycke billigare än att bygga dit nåt fult efteråt.
Hallå nörd!
Anledningen att jag köpte bilen med den utrustningen jag har är i min var en fråga om pengar. Varför köpa en naken bil och plocka vissa tillbehör, när jag kan köpa dem i paket och spara x tusenlappar?

Har du trimmat din bil? Om ja, varför det? varför köpte du inte en med större motor? samma tanke där....

Undersökte med radiohandlare innan köpet om det gick att demontera radion ur den. Och det skulle ej vara nåt problem. Hade ingen tanke på att backsensorn går genom radion, miss där ok admit.
Hade nämligen en SAAB 93 SS innan, och där går ej att demontera radion utan att den stannar. Var ej försvarbart att lägga 31 000:- på saabs stora radion och navigation, för det systemet låter ej bra.

Och eftersom jag är gammal tävlare i bilradio så har jag mer att önska än vad som sitter i min volvo idag. Men varför köpte du inte större radio original undrar du då?
Jo. Tanken var att jag skulle montera i Pioneers dvd spelare med navi i bilen. Åtskilligare billigare än köpa original. Har redan slutseg och basar sen tidigare, behövde bara radioenheten. Men andra planer kom i vägen för den investeringen så därför kollar jag runt efter mindre "bra" radio nu.

Hoppas det var svar på dina frågor.
Men denna tråd handlar egentligen inte om vilka val vi gjort med tillbehören, utan om det enkelt går att få backsensorn på något sätt att fungera med en annan radion monterad i bilen.

BMd
Användarvisningsbild
av CarMan
BMd skrev: Har du trimmat din bil? Om ja, varför det? varför köpte du inte en med större motor? samma tanke där....
Presis samma sak tycker jag med. skit dumt att trimma en bil :!:

mitt förslag är att du köper en eftermarknads backsensor.
av BMd
CarMan skrev:
BMd skrev: Har du trimmat din bil? Om ja, varför det? varför köpte du inte en med större motor? samma tanke där....
Presis samma sak tycker jag med. skit dumt att trimma en bil :!:

mitt förslag är att du köper en eftermarknads backsensor.
Funderat på det med. Men någon som vet om jag kan använda de befintliga sensorerna som redan sitter i stötfångaren, och ansluta dem i en extern central med summer från ett eftermarknadskit ?
Någon som vet vart centralen för sensorerna sitter i bilen? skulle gärna vilja se hur kontakterna ser ut från sensorerna.

BMd
av Frigge
Glöm inte heller att du måste in till Volvo för att avaktivera stereon. Måste köra SW radio bort annars blir det enorma problem den dagen du ska in för något annat. Då finns det registrerat att din bil har stereo men ändå inte har det.

/Fredrik

Låtit Bilia Strängnäs byta huvudba[…]

D4 VEA dricker olja

Motor på plats

B230fk banjoanslutningar

Har hittat rätt bult nu äntligen, ifall […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Är i tagen och ska byta från xc90 D5 ti[…]