Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Bilen är nu hämtad på Volvo.
De nästan mötte mig i dörren med nycklarna.
- Nu är det fixat. Det var glidbultarna som du trodde. Nu skall det funka till 200%.
Jag behövde inte betala något heller :)

Glad över detta åker jag iväg hem. Hemma tänker jag att ja jag får väl känna ändå så allt är okej.
.
.
.
.
Bränner mig nästan på skivan direkt. Vänstersidan bara ljummen... :( :x
Man börjar ju bli ganska trött på detta minst sagt. Ringer till verkstan direkt och förklarar hur det ligger till och frågar om de inte provkör bilarna när de lagat nåt.
Ha i telefonen stakar sig nästan och "jo de gör de men den kanske inte hinner bli varm på den turen de tar".
Ja det var ju mycket konstigt tycker de.

Så nu skall bilen i för fjärde gången på kort tid............. (ska in i morgon)
Det som är bytt nu är alltså:
Bromsok
Glidbultar
Handbromswire
Bromsskiva
Bromsbelägg....... Finns det nåt mer som kan kärva? Kan hjullagret bli så varmt? ?:-/
Och det är inte jag som inbillar mig att det blir varmare. Jag vet att det blir varmt när man bromsar men nu är det en väldigt tydlig skillnad mellan höger och vänster.
Är det vanligt att nya ok är dåliga från början?
Det är något fel med biltemas ok. Har själv två stycken bakok från biltema och även jag hade problem med dem i början. Jag smorde upp dem med okfett och motionerade dem rejält, även handbromsmekanismen eftersom den inte riktigt drog till tillbaka. Fungerat felfritt sedan jag jag gjorde detta. Men antar att du eller verkstaden redan gjort det...
Okej. Men det låter ju konstigt att det skulle bli problem redan så snabbt.
Ja har inte gjort nåt speciellt med oken själv, men Volvo borde ju kolla så kolven går lätt.
Lämnade bilen idag igen och gav dem förslaget om bromsslangen.
De är trevliga i alla fall. Kundmottagaren skjutsade mig till skolan. :)
Tomas88 skrev:Har du också bromsproblem Nightmare?

Har fått ett nytt förslag på fel det kan va nu http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 82#p414733
Nä men stötdämpare höger bak :-(O)
Senaste uppdatering i bromsproblemet.

Precis när jag skulle hämta bilen så plockade de in den i verkstan. Jag gick med in så jag fick snacka direkt med mekanikern.
De hissade upp bilen och snurrade på hjulen. Allt gick lätt. Nämnde detta om bromsslangarna, men mekanikern menade att det inte var särskilt vanligt på så pass "nya" bilar. Vi testade även att bromsa hårt och bromsen släppte direkt, både handbroms och på pedalen.
"Jag kan inte se nåt fel" säger han. Frågade om han visste om det är vanligt att Biltemas ok krånglar.
Nej det hade han inte hört talas om, skivorna skulle heller inte vara nåt problem vad han visste. Men handbromsbackar och deras belägg var inte bra sa han.... Men det är ju en annan historia.

Han gav mig rådet att testa bromsa hårt några gånger på vägen hem. Gjorde som han sa och så hårt att ABSn gick in vid ett tillfälle. När jag kom hem efter 2,5mil var det så varmt att det rök från skivan där jag målat med hammarlack och färgen hade blivit svart. Vänstersidan var normalt varm.

Riktigt jäkla trött på detta. Byter tillbaka till det gamla oket och provkör. Verkar fungera perfekt. Handbromsen tar inte lika högt upp som innan heller (självjusterande). Alltså det blir inte varmt längre under min provtur. Blir bättre test i morgon då jag kommer att köra längre sträcka men det verkar ju vara något fel på Biltemas ok.
  • 1
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 137

Du ska nog inte räkna med att få ig&ari[…]

Tips få ut ABS givaren fram

Frugans V70 2012 har fått larm på ABS […]

Det är extremt ovanligt med partikelfiterprob[…]

motorinställning