Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uddevallaren
Halloj

Har precit fått ihop bilen och hunnit köra runt 20mil. Allt lirar klockrent förutom att det blir kraftigavibrationer vid gaspådrag ifrån stila stående dvs 1 samt 2 växel. sedan försvinner det när man kommer upp i hastighet.
Sitter M90 låda på nu utan DM svänghjulet. Ny hardyskiva stödlager bra knutkors. Men det är fortfarande vibrationer vid kraftigt gaspådrag.
Har även sänkt bilen nyligen.
Läste något om att det kunde vara bussningarna till momentstagen som kan orskaka detta. Så jag kände på dom och vist dom var inte dom bästa i världen.
Vad tror ni? kan det vara bussningarna som göra detta för mig?
Bara att byta.

Även om bussningarna inte är felet så är ju inte jobbet gjort förjäves eftersom du får en bättre bakvagn då ;) Precis som med tänddelar på motorn, strular de så kan man lika gärna köpa nytt för att vara på säkra sidan.

Annars kan det vara din kardan. Jag är lite intresserad av hur du har lappat ihop det med m90? Passar m90:in direkt med 240-kardan eller har du svetsat ihop något? Kan vara så att främre och bakre kardan är monterade fel. Det kan tydligen vara så att dom kommer i obalans, dom ska sitta i ett visst läge i splinesen då dom är balanserade ihop på det viset. Jag vet dock inte om det gäller 240, jag har aldrig haft något sådant problem i alla fall.
jag har kortat en 940 främre kardan samt monterat ihop den med en 240 bakre. men som sagt det borde inte vara något med kardanen tycker jag då jag kan ligga i 160km utan några som helst vibrationer.
uddevallaren skrev:jag har kortat en 940 främre kardan samt monterat ihop den med en 240 bakre. men som sagt det borde inte vara något med kardanen tycker jag då jag kan ligga i 160km utan några som helst vibrationer.
Kanske jag är ute och cyklar :) men du kanske skall kolla så att bakaxeln inte kan röra sig på ett felaktigt sätt axialt eller i längsled för det verkar ju som det uppstår när krafterna är som störst på kraftöverföringen. Eller händer det även vid svag eller måttlig acceleration.

Ha det bra
gnestakalle skrev:
uddevallaren skrev:jag har kortat en 940 främre kardan samt monterat ihop den med en 240 bakre. men som sagt det borde inte vara något med kardanen tycker jag då jag kan ligga i 160km utan några som helst vibrationer.
Kanske jag är ute och cyklar :) men du kanske skall kolla så att bakaxeln inte kan röra sig på ett felaktigt sätt axialt eller i längsled för det verkar ju som det uppstår när krafterna är som störst på kraftöverföringen. Eller händer det även vid svag eller måttlig acceleration.

Ha det bra
Nepp händer inte vid svag sväng.

men som sagt tänkte beställa nya bussningar till momentstaget så inte bakaxeln kan röra längsled. men känns lite kontisgt att det kommer så plötsligt bara. Men det har väl kanske en del att göra att jag även har sänkt den.?
uddevallaren skrev:
Nepp händer inte vid svag sväng.

men som sagt tänkte beställa nya bussningar till momentstaget så inte bakaxeln kan röra längsled. men känns lite kontisgt att det kommer så plötsligt bara. Men det har väl kanske en del att göra att jag även har sänkt den.?
Återkom gärna när du har bytt delarna så får vi se om det fixar sig.

Simma lugnt 8)
Nu har jag bytt bussningarna och felet kvarstår. Hittar inget som är galet. Kan det vara kardanen som har oblans ändå? men det känns så konstigt med tankte på att det bara är när man drar på i början.
Användarvisningsbild
av dalle76
ja det kan vara kardanen den är väldigt noga balanserd med vikter för att inte ge vibrationer det kan räcka med en splines fel för att ge mycket vibrationer tänk på att kardan snurrar med mycket hög hastighet tex på 4an så snurrar kardan lika många varv som motorn och på 5an ännu fortare men då är det ingen större påfrestning så det märks inte lika mycket den största påfrestningen får du vid kraftig acceleration dvs högt vridmoment . ps lycka till och skriv gärna vad felet var när det är löst så vi andra kan ta lärdom
Ja stödlagret är nytt ifrån Volvo med lager.
Men jag funderar på och bygga om till 940is stödlaget då 240is inte håller kardan på plats specielt bra.

Samt får ta och ringa runt och se om man kan få tag på någon som kan ballansera kardanen.
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850

Köpte en volvo 850 1993 och på den satt[…]

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]