Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frenzy
Sitter med en nyinköpt S80 T6 Aut. 2002. Det droppar kylvatten framför höger framhjul. I motorrummet går en ca 10 mm tjock svart plastslang in under en låda med elektronik i vid hjulhuset. På plastslangen kommer det kylvatten rinnande. Ovanför elektroniklådan sitter servooljabehållaren och ovanför den kylvattnets expansionskärl. Jag förstår inte hur jag ska komma åt att hitta läckaget. Vågar jag plocka ur elektroniklådan (två stora boxar sitter där i) och avlägsna denna för att titta efter läckan under den? Eller ska jag ta bort servooljebehållaren, det ser inte lätt ut att komma åt för att lossa den? Vart går plastslangen? Jag ser inte om den hör till kylsystemet överhuvudtaget. Plastslangens andra ände går till en (aluminium?) burk stor som en sprayburk som sitter (stående) under/bakom intercoolern.
Ps. Jag är van Volvomekaninker eftersom jag har haft en Volvo tidigare, en TGB 13 närmare bestämt! Ds.
alu burk kan vara ett torkfilter & hör till AC systemet ???

tyver förstod jag inte beskrivningen
Ja det skulle kunna vara något med AC´n att göra. Jag börjar tvivla på att plastslangen hör till kylsystemet. Läckaget måste vara någonstans under Elektronikboxen eller servooljebehållaren och kylvattnet rinner helt enkelt ner efter denna plastslang. Jag tror jag ska koppla bort batteriet innan jag börjar riva bort elektronikboxen.
Jag har hittat felet. Expansionskärlets undre anslutning hade spruckit. Efter att ha lossat servooljebehållaren såg jag varifrån vattnet kom. Det letade sig sedan längs plastslangen vidare framåt och under elektronikboxen för att tillslut droppa ner en bra bit framför framhjulet.
Nytt expansionskärl (expansionstank) och ny nivåsensor inhandlades på volvo för 410:-
Nivåsensorn hade jag inte behövt byta men det kändes säkrare att satsa på allt nytt när jag ändå var på gång.
Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr