Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:spillern 5-6 liter bränsle & vil ha bilen trmmad för 10 000:- {:-O

de som gapar efter mycke.... heter et väll?
CarMan, om du läser ordentligt så kanske du hör att det inte låter så allvarligt med det "förslaget". Om du läser ännu mer ordentligt så KANSKE du ser att det handlar om snarare totalt 40 liter bränsle och inte 5-6 liter, det handlar även om min dotters säkerhet/liv och även över 4 timmars ofrivilligt arbete för min del för att kunna nyttja min bil under helgen. Inte för att det har något särskilt med saken att göra så missade jag ett kalas på lördagen pga detta, lite tråkigt tycker jag... kunde haft roligare än att stå med detta.

Hursomhelst tycker jag att diskussionen har spårat ur lite nu. Jag har skrivit flera gånger (se ovan inlägg) att jag inte gör detta för att "bli rik" eller för att "sätta dit" dem. Jag la upp tråden för att veta om man hade rätt till någon ersättning, och få synpunkter av andra som råkat ut för liknande. Givetvis inser även jag, att det inte är rimligt att kräva produkter för tiotusentals kronor som kompensation för en reparationsgaranti på den här nivån. Men det handlar ju faktiskt om en garanti och en sådan innefattar att kunden ska få ersättning för en dålig produkt, åtgärdad eller utbytt samt viss ersättning för ev besvär som kunden drabbats av. Har jag fel i den uppfattningen av vad en garanti innebär?
Jag gapar inte efter mycket, bara att få rätt i sak.(som jag skrivit tidigare!!!!!)
Det är klart att du har rätt till kompensation.
Gå och prata med verkstadschefen i lugn o ro men lugn röst.
Ingen ide att skrika o hojta o hota som en del får för sig.
Vad du har rätt till att få är ju nått som verkstadschefen o du kommer fram till.
Skit i dieseln o skit i arbetet du fick lägga till, Jag tycker att just monteringen av bilstolen på ett felaktigt sätt är det som stör mest. Att dom inte ens informerade dig.
Greeeken. Håller med dig, att springa in och gapa och försöka hota sig till en massa är inte min melodi. Därför jag i första hand valde att vända mig till säljaren och förklara läget för honom för att se vad han råder mig till. Tyvärr var han väldigt upptagen just när jag kom då han satt med kunder och billeveranser(fullt förståeligt), så jag drog storyn lite snabbt för honom. Han sa att "dieseln är inga problem det fixar vi, gå ut till meken och berätta för honom vad som hänt så får han fixa till din bil först o främst. Resten tar vi sen..." Har som sagt väldigt god relation med säljaren och börjar få det med meken oxå och vill givetvis inte stöta mig med dem, däremot vill jag lösa problemen på en vuxen nivå. Det är så man gör sånt här, har själv jobbat i servicebranschen och har väl en aning hur man bör bete sig. Man blir bemött efter hur man bemöter!
Jag skrev med en viss ironi i min text. ¨Många sätter sig ner o skriver när dom e som mest upprörda.
ANDAS o slappna av, det var ett mänskligt fel, sånt händer, o framför allt,,,,börja inte vråla o gapa på verkmästaren :-(O) det har du inget för, då blir det bara taggarna utåt direkt. Den drabbade hade ju inte ens tänkt tanken volvo-assistans, hade han haft lugn i sinnet hade allt säkert löst sig på ett bra sätt. Visst ska man ha ersättning men den måste va rimlig.
//Peter :D
siviak skrev:
CarMan skrev:spillern 5-6 liter bränsle & vil ha bilen trmmad för 10 000:- {:-O

de som gapar efter mycke.... heter et väll?
CarMan, om du läser ordentligt så kanske du hör att det inte låter så allvarligt med det "förslaget". Om du läser ännu mer ordentligt så KANSKE du ser att det handlar om snarare totalt 40 liter bränsle och inte 5-6 liter, det handlar även om min dotters säkerhet/liv och även över 4 timmars ofrivilligt arbete för min del för att kunna nyttja min bil under helgen. Inte för att det har något särskilt med saken att göra så missade jag ett kalas på lördagen pga detta, lite tråkigt tycker jag... kunde haft roligare än att stå med detta.

Hursomhelst tycker jag att diskussionen har spårat ur lite nu. Jag har skrivit flera gånger (se ovan inlägg) att jag inte gör detta för att "bli rik" eller för att "sätta dit" dem. Jag la upp tråden för att veta om man hade rätt till någon ersättning, och få synpunkter av andra som råkat ut för liknande. Givetvis inser även jag, att det inte är rimligt att kräva produkter för tiotusentals kronor som kompensation för en reparationsgaranti på den här nivån. Men det handlar ju faktiskt om en garanti och en sådan innefattar att kunden ska få ersättning för en dålig produkt, åtgärdad eller utbytt samt viss ersättning för ev besvär som kunden drabbats av. Har jag fel i den uppfattningen av vad en garanti innebär?
Jag gapar inte efter mycket, bara att få rätt i sak.(som jag skrivit tidigare!!!!!)

4 timmars friviligt arbete. du hade inte behövt göra nått alls (mer en rigna ett samtal)
barnstolen är vääll du som förare som ansvarar för! (även om man kan tycka att en demonterad barsntol bör läggas i bagaget eller på annat sätt som tydlig gör att den ej är monterad)

40 lite bränsle kan inte rinna ut genom tankarmaturen så där ljuger du.
CarMan: Nu får du nog ta o ge dig snart! Arbetet var jag tvungen att lägga ner, dels för att det forsade ut soppa på marken vilket inte är nåt vidare miljövänligt särskilt med tanke på att det rinner ner i dagvattenbrunnar och grundvattnet. Särskilt viktigt då jag bor i vattenskyddat område. Tror det kallas självbevarelsedrift att försöka stoppa ett läckage av den omfattningen??? Framförallt så var jag i behov av bilen under helgen! Assistensen hade jag inte en tanke på att ringa, har aldrig varit i kontakt med dem tidigare så inte så konstigt att det inte kom upp i mina tankar. Visst, jag har använt assistensen i jobbet då jag kör lastbil men då är det via mitt företag och jag vet att det är dyrt. Även om jag ringt assistensen så hade det fortsatt läcka ut tills någon kom och fixade problemet, med transport och arbete tror jag det hade tagit mer än fyra timmar.
Visst är jag ansvarig för att barnstolen sitter ordentligt, men då jag inte ens fått veta vad för arbete som var gjort på bilen och barnstolen till synes satt precis som tidigare så var det inte aktuellt att kontrollera detta. Håller fullständigt med i ditt resonemang att han borde lagt den i bagaget t ex, alternativt att infon skulle gått fram om att den varit ur då det handlar om en av de viktigaste säkerhetsaspekter en familj har. Särskilt då Volvo förespråkar detta med säkerhet på högsta nivå!
Om du återigen tar och läser igenom vad som tidigare skrivits i denna tråd så klarar du nog av den enkla matematik att räkna ut hur många liter som gått förlorat, om du inte orkar att läsa så kan jag sammanfatta åt dig:
Vid inlämnande av bilen för reparation hade jag knappt halvtank(ca 30 liter), när jag fick tillbaka den lös lampan för reserven som är på ca 8-9 liter. Det betyder att det är ca 20 liter som försvunnit bara där. Från det att jag tankade fullt tills jag kom hem och upptäckte läckan rann det ut uppskattningsvis 1 liter/2min, resan tar ca 20 minuter så det betyder 10 liter till. Under mitt arbetes gång fortsatte det rinna ut varför jag jag tvungen att sätta under bilen vad jag hade att tillgå, de halva 25liters dunkar som jag samlar upp spillolja i vid oljebyte så den dieseln blir omedelbart obrukbar pga den spillolja den blandas med. Samtidigt när jag väl fick loss själva armaturen så var jag tvungen att suga upp diesel ur tanken tills det inte stod upp i öppningen pga att kunna arbeta med att sätta tillbaka armaturen sen. Det handlade om ca 15 liter, det enda jag hade att suga med var en gammal oljesug = den dieseln blir oxå obrukbar. När meken idag tankade upp bilen efter att ha åtgärdat problemet fick han i 42 liter, eftersom tanken rymmer 72 liter innebär detta att det återstod 30 liter i tanken.
Enligt min beräkning blir det totalt ca 45 liter som gått förlorad, vilket stämmer ganska bra med de 42 liter som de tankat upp. Så jag tror varken att jag är ute och cyklar eller ljuger... Sen kan vi, om vi ska vara riktigt hårda börja räkna med resor till/från verkstad. Jag har ca 3 mil enkel resa till Volvoverkstaden och detta var tredje gången bilen var inne för samma fel, i och med att det blev backjobb vid sista besöket betyder det ett fjärde besök. Totalt resulterar det i 24 mil, och om vi räknar efter skatteverkets klausul à 18kr/mil blir det 432kr + den tid det tar för mig. Detta är inget som jag hävdar ersättningsanspråk för, därför har jag inte tagit upp det i tråden. Däremot om det skulle bli en diskussion med Liljas/Volvo om en eventuell ersättning så är detta en sak som spelar roll, särskilt då det handlar om reparationer som gjorts under garantitiden för bilen.

Om du fortfarande tycker att jag resonerar överdrivet och ljuger i vad jag skriver så är du välkommen att framföra dina åsikter, OM det är något som svarar på min ursprungliga förfrågan med denna tråd!
PeterR skrev:Jag skrev med en viss ironi i min text. ¨Många sätter sig ner o skriver när dom e som mest upprörda.
ANDAS o slappna av, det var ett mänskligt fel, sånt händer, o framför allt,,,,börja inte vråla o gapa på verkmästaren :-(O) det har du inget för, då blir det bara taggarna utåt direkt. Den drabbade hade ju inte ens tänkt tanken volvo-assistans, hade han haft lugn i sinnet hade allt säkert löst sig på ett bra sätt. Visst ska man ha ersättning men den måste va rimlig.
//Peter :D
JAG hörde din ironi, men tydligen är det inte alla inblanda i denna tråd som gjorde det. Som jag även tidigare skrivit så är jag en lugn och sansad person som inte kommer att springa och skälla ut verkmästaren, OCH jag räknar inte med att bli rik på kuppen heller. Visst hade ett Polestar-kit varit trevligt, men det är bortom min verklighet att det skulle vara en rimlig kompensation. Men man skulle kanske kunnat få det till ett bra rabatterat pris, nu är det ingen idé att ens tänka tanken då det inte finns att tillgå till årsmodeller äldre än -06. Fick reda på detta då jag pratade med Liljas om det idag.
Vi får se vad som händer i ärendet, eventuellt kommer jag få tala ut med Liljas imorgon om det. Återkommer med uppdatering av ämnet.
CarMan skrev:Du kan kanske få nån ersättning. men du har ju själv klantat till det. Dom rår inte för att du har haft sönder saker.
Du skule ha ringt verkstan & rådfrågat / bet dom ta hand om detta.
Hade dom stänkt så skulle du ringt volvo assistans.
På så vis hade du fått ersättning av allt!

Ser man att det forsar ut bränsle så skall man ringa Volvo Assistans/Verkstaden och låta dem "ta hand om det"? :roll:

Det skulle vara det sista jag skulle göra! Jag skulle först och främst försöka få stopp på läckan!!

Mvh
Finell skrev: Det är svårt med tankgivare att få det tätt och det krävs specialverktyg för att lossa dessa armaturer.
Problemet är att man inte kan se om det läcker förrän bilen har tankats full och att tanka bilen full och kontrollera om armaturen är tät är något som det inte alltid finns tid eller pengar för ( det är kunden som för stå för bränslekostnaden då )
Det är tråkigt när sådant här händer men tanken är tillverkad av plast - och bensin är väldigt flyktigt - minsta lilla repa i plasten kan göra att det börjar läcka.

Jag tycker det låter väldigt dåligt utav verkstaden att släppa en sådan sak så enkelt! Verkstaden är mycket medvetna OM det släpper efter att bilen har varit inne för ett sådant ingrepp så skapar det MASSA problem för miljön och ägaren som förlorar tid och pengar på att man så slapphänt inte kontrollerar bättre!

När bilen hämtas så skall den tankasfull så mekanikern kan bekräfta att det är tätt !!!

Mvh
av Fred
Håller med Sharkbait!

Om full tank krävs för att fastställa att reparationen är tillfredsställande så måste verkstaden tanka upp bilen! Tycker de då att de inte vill bjuda på bränslet så får de väl informera om detta när kunden lämnar in bilen: "Vi måste fylla tanken när vi är klara, är det OK att vi lägger på bränslekostnaden på slutfakturan?"

För mig låter det som en självklarhet...men sen vet man ju att verkstäder gärna vill ha tillbaka bilar som de redan "lagat" så att de kan fakturera dubbelt. :evil:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]

LÖST tankmätaren stod på 1/4 kvar […]

Uppdatering, säljaren har nu svarat och enlig[…]