Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
Är det lagligt att ha dekaler som det står t.ex. Volvo, Alpine, Sony etc. På som inte säljs av dem själva? T.ex. Är gjorda av någon reklambyrå eller som säljs på t.ex. Graphicline (dekalsajt)?
av Quaint
Tror det. Bara du inte använder det som "dålig" reklam.
Tycker att tillverkarna borde vara glada om de får reklam gratis för sina prylar.

Titta bara på alla "raggare" med cheva märken etc på sina jackor :)
av S.t.r.a.n.D
Ärligt talat har jag aldrig ens funderat på det. Har alltid tagit det för givet att man får ha det. Var och varannan ungdomsbil har nog nån lite dekal där det står volvo, sony, clarion, kenwood, "mercamärket", audi m.m.
Användarvisningsbild
av Ramon
VolvoForLife skrev:Ärligt talat har jag aldrig ens funderat på det. Har alltid tagit det för givet att man får ha det. Var och varannan ungdomsbil har nog nån lite dekal där det står volvo, sony, clarion, kenwood, "mercamärket", audi m.m.
Japp, har du rätt i... Fast jag brukar ha som vana att alltid tänka före jag handlar, hehe, kan vara bra ibland, så man inte råkar dra på sig skadestånd eller så i "onödan". Ifall det ändå inte är lagligt så är ju chansen att åka dit för det ca 0.5% eller inte ens det, så här skall det fixas dekaler!
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Sådan typ av reklam borde va okej.

Men enligt "boken" ska det va med i texten om märket är sk.
"Trade Marked"TM "Registered "R "Copy Wright"C

Detta brukar finnas med i texter som finns o skriva ut.
Finns de inte med, är det en bra idè att söka efterv texter där det finns med, annars kan det stå dyrt.

Förkortningarna finns med efter textens sista bokstav, upphöjt eller nedsänkt.

Finns detta med i Era texter på bilarna ska man gå fri juridiskt sett tror jag.
Senast redigerad av 2 VolvoBengan, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Ramon
VolvoBengan skrev:Sådan typ av reklam är okej.

Men enligt "boken" ska det va med i texten om märket är sk. "Trade Marked"TM "Registered " R "Copy Wright" C

Detta brukar finnas med i texter som finns o skriva ut.

Förkortningarna finns med i textens sista bokstav, upphöjt eller nedsänkt.

Finns detta med i Era texter på bilarna ska man gå fri juridiskt sett.
Okej, förstår precis! Tackar för det kloka svaret.
av Larzan
Har två fula märken som bara måste bort.

Hur får man bort klistermärken som kanske har suttit i mer eller mindre evighet på bästa sätt?
Det runda till höger om texten Finlandia.
Bild

Och
Bild

Bild

Även det lilla fyrkantiga ska bort.
Bild
Hjälp tack!.
av Lazy
Börja med att prova en varmluftspistol, hårtork eller ångplatta och se om det löser upp limmet, annars prata med en färghandlare om lösningsmedel för ändamålet. :D
av Larzan
Värme på 0,75mm aluplåt och "frigolit" under? Njae, ingen vidare lyckad kombination.
Däremot så är "Gävle" och "Valbo" märkena borttagna med lyckat resultat med en fönsterskrapa och autosol.

Dock var autosol så effektivt mot den oxiderade vita färgen att det troligtvis slutar med ett storinköp av autosol och en bättre polermaskin.

Till det Slitna Solifermärket fick jag tips om glastråd. Var köper man det?
Användarvisningsbild
av sthlm
Larzan skrev:Har två fula märken som bara måste bort.

Hur får man bort klistermärken som kanske har suttit i mer eller mindre evighet på bästa sätt?
Det runda till höger om texten Finlandia.
Bild

Och
Bild

Bild

Även det lilla fyrkantiga ska bort.
Bild
Hjälp tack!.
Klisterrester tas lättast bort med limtvätt som går att köpa i järnaffären eller färghandeln.
Ta bort så mycket du kan av själva märket och tvätta bort det som blir kvar med limtvätt.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]

Dumpventil?