Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tackar =) Nedå kom åt den uppifrån å gick rätt bra faktiskt...
Blir att sätta dit magnetventilen imorgon och se om bilen går bättre.. Går ju alltid att hoppas!
Okey tackar så mkt för denna upplysning då jag inte hade en anning vart den satt. =)

Återkommer imorgon med hur det gick
Surt!Magnetventilen är förbrukningsvara, så spara den till nästa gång det strular.

Har du testat WG ventilen, genom att köra med MAgnetventilen urkopplad som jag skrev? Om WG funkar som den ska, ska du ha max 0.5 bar med Magnetventilen urkopplad.Om du har avsevärt mer, som Marlboroman skrev, är det fel på WG'en.

D kan även prova gör en reset på bilen genom att koppla ur Bilbatteriet i minst 30 min. om felet återupstår direkt, är det mekaniskt/fysiskt (läs tryck slang, WG, OTE pipe). Om det tar några mil, eller minuter innan felet återuppstår, är det en sensor. Direkt efter en reset, körs nämnligen ECU på improgrammerade värden, medans den sakta "lär om sig" från bilens sensor, medans den körs.

Om det pekar på sensor, så är det väl dags att byta Boost Pressure Sensor, som kallas MAP (Manifold Absolute Pressure sensor)
http://www.ipdusa.com/version.asp?strPa ... V_ID=14186
Får testa att dra batteriet en stund och se vad det ger.
Fick upp Motorprestanda nedsatt nu igen så nu är det ju inget tryck i den precis.
Går det att testa WG ventilen ändå?? Menar det händer ju knappt inget nu när man ger gas på bilen. Nu kommer den ju knappt upp till 0.5 i ladd..
Japp, först börjar den läsa sensorer efter typ 3-5 min då skulle samma fel återuppståt om det är trasig komponent. Fram till dess är den tok pigg och kör utan sensor, fullt ös.

Sedan befinner sig bilen i inlärnings fas minst en vecka kanske mer.
Tipset där är att ge bilen så mycket vridmoment efterfågan du kan. Dvs köra upprepade gånger med full gas på 3an och 4an. Många långa motorvägsaccelaerationer. Tanka helst 98 oktan så turbon och tändningsinställningn inte skruvas ner av ECUn. Efter någon vecka bör den ha lärt sig.
okey.. har kört en hel dag nu utan att några problem har dykt upp iallfall..
Känns bara som att bilen typ inte är chippad längre om du förstår vad jag menar...
Okey tänkte nästan att det var något sådant att systemet var tvungen att lära sig..
Får hoppas bara att det kommer sen. Som sagt känns typ som original nu. =(
Kör alltid på 98 oktan... Så det e bara ut å pressa nu alltså.

Har du även smörjt vid "piggen"[…]

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]